ProRail
Persbericht
11-9-2003
Spoorsector: "Basis klantgericht spoorsysteem moet nu
gelegd worden"
Deze week is het rapport Benutten en Bouwen gereed
gekomen, waarin de visie van NS, ProRail en Railion op
de toekomst van de spoorsector wordt gegeven en
waaraan een korte termijn plan is toegevoegd. De
spoorsector legt de eerste prioriteit bij de
verbetering van de betrouwbaarheid van de
infrastructuur, het materieel en de bedrijfsprocessen.
In het korte termijn plan hebben de partijen een
concreet pakket van branchebrede maatregelen met
elkaar vastgesteld. Hiermee kan al voor 2007 een
noodzakelijke verbetering van de kwaliteit en
capaciteit van het Nederlandse spoorvervoer voor zowel
reizigers als verladers worden bereikt.
Bert Meerstadt (dir. NS): ¤oeOnze klanten profiteren
hiermee van een herstel van de betrouwbaarheid van het
vervoer én van de reistijdwinst. En de samenleving krijgt
waar voor haar geld. Essentieel is dat het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de politiek ruimte geven voor dit
plan en daar horen wij bemoedigende reactiesâ¤.
Bert Klerk (vz. Raad van Bestuur ProRail): â¤oeWe willen als
branche naar een robuuste spoorinfra zodat vervoerders
kunnen groeien om hun bijdrage te leveren aan de mobiliteit
in Nederland. Dat is maatschappelijk van groot belang.
Investeren in het bestaande spoornet is hard nodig, de
verbeteringen en technische innovaties moeten daarop worden
losgelatenâ¤.
Carel Robbeson (dir. Railion): "De mogelijkheden om het
spoor intensiever te gebruiken zijn er. Voor ons als
goederenvervoerder is de proef met de 'groene golf' tussen
de randstad en het oosten van het land belangrijk om
efficiënter gebruik te kunnen maken van het spoor. Groene
golven betekenen minder stops, zodat wij sneller kunnen
doorrijden en het spoor eerder vrijkomt voor andere
gebruikers. Ondanks de recessie groeit het goederenvervoer
over het spoor. Die ontwikkeling gaat door, daar moeten we
het spoorsysteem op preparerenâ¤.
â¤~Benutten en Bouwen⤮ geeft uitwerking aan de
prioriteiten uit het rapport in de vorm van een
langetermijnvisie én een kortetermijnplan. De visie gaat
er vanuit dat bij het doen van investeringen in het spoor
de volgende prioriteitsvolgorde moet worden aangehouden:
1. Verbeteren van de betrouwbaarheid van het bestaande
systeem,
2. Opvangen van de vervoersgroei door de bestaande
infrastructuur beter te benutten,
3. Nieuwbouw voor de uitbreiding van het net.
De visie is tot stand gekomen na een tweejarige studie
waaraan is deelgenomen door deskundigen van de Nederlandse
Spoorwegen, ProRail, Railion en het ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Op donderdag 11 september is de gezamenlijke
visie van de spoorsector op de toekomst van het
spoorvervoer aangeboden aan mevrouw M.L. de Pater-van der
Meer, voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat van de Tweede Kamer.
---
Copyright © 2003 ProRail