Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Wâldwei.com mag N31 verdubbelen

Het consortium Wâldwei.com mag de N31/Wâldwei tussen Nijega en de Hemriksein verdubbelen en de N31 tussen Drachten en Leeuwarden voor vijftien jaar onderhouden. De bieding van de combinatie Dura Vermeer Groep, Ballast Nedam Infra, HBG Civiel, Dragados, Imtech Projects en Oranjewoud is als meest gunstig beoordeeld. Voor het eind van het jaar wordt het contract getekend.

Wâldwei.com wordt verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de financiering van de verdubbeling van de weg en de aanleg van nieuwe een brug en aquaduct. Bovendien neemt het consortium na de bouwperiode het dagelijks beheer en onderhoud van de N31 tussen Drachten en Leeuwarden voor vijftien jaar van Rijkswaterstaat over.

De N31 bij Leeuwarden staat al jaren bekend als een gevaarlijke weg. Dit deel van de N31 wordt nu omgebouwd tot een autoweg met twee keer twee rijstroken. Verder komen er bij de Fonejacht een nieuwe brug over het Prinses Margrietkanaal en bij het Langdeel een nieuw aquaduct. De bouw moet volgens de planning van het consortium medio 2008 klaar zijn. Dit is sneller dan Rijkswaterstaat had gepland.

De bouw en het onderhoud van dit deel van de N31 is door Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Kenniscentrum PPS van het ministerie van Financiën, als publiek private samenwerking aanbesteed. Bij de verdubbeling van de N31/Wâldwei is gekozen voor een Design, Build, Finance and Maintain-contract. De verantwoordelijkheid en het risico voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van de weg, inclusief het aquaduct en de brug, liggen volgens dit contract bij de opdrachtnemer.

Door deze wijze van aanbesteden heeft de opdrachtnemer een andere en grotere inbreng dan gebruikelijk. Rijkswaterstaat denkt dat er zo een gunstiger prijs/kwaliteitverhouding ontstaat dan bij de traditionele manier van aanbesteden.