Wâldwei.com mag N31 verdubbelen
Het consortium Wâldwei.com mag de N31/Wâldwei tussen Nijega en de
Hemriksein verdubbelen en de N31 tussen Drachten en Leeuwarden voor
vijftien jaar onderhouden. De bieding van de combinatie Dura Vermeer
Groep, Ballast Nedam Infra, HBG Civiel, Dragados, Imtech Projects en
Oranjewoud is als meest gunstig beoordeeld. Voor het eind van het jaar
wordt het contract getekend.
Wâldwei.com wordt verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de
financiering van de verdubbeling van de weg en de aanleg van nieuwe
een brug en aquaduct. Bovendien neemt het consortium na de bouwperiode
het dagelijks beheer en onderhoud van de N31 tussen Drachten en
Leeuwarden voor vijftien jaar van Rijkswaterstaat over.
De N31 bij Leeuwarden staat al jaren bekend als een gevaarlijke weg.
Dit deel van de N31 wordt nu omgebouwd tot een autoweg met twee keer
twee rijstroken. Verder komen er bij de Fonejacht een nieuwe brug over
het Prinses Margrietkanaal en bij het Langdeel een nieuw aquaduct. De
bouw moet volgens de planning van het consortium medio 2008 klaar
zijn. Dit is sneller dan Rijkswaterstaat had gepland.
De bouw en het onderhoud van dit deel van de N31 is door
Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Kenniscentrum PPS van het
ministerie van Financiën, als publiek private samenwerking aanbesteed.
Bij de verdubbeling van de N31/Wâldwei is gekozen voor een Design,
Build, Finance and Maintain-contract. De verantwoordelijkheid en het
risico voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van
de weg, inclusief het aquaduct en de brug, liggen volgens dit contract
bij de opdrachtnemer.
Door deze wijze van aanbesteden heeft de opdrachtnemer een andere en
grotere inbreng dan gebruikelijk. Rijkswaterstaat denkt dat er zo een
gunstiger prijs/kwaliteitverhouding ontstaat dan bij de traditionele
manier van aanbesteden.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat