Rechtbank Rotterdam

Rechtbank Rotterdam start klantwaarderingsonderzoek
Bron: Rechtbank Rotterdam

Datum actualiteit: 11-09-2003

In hoeverre slaagt de rechtbank Rotterdam erin te voldoen aan wensen, verwachtingen en eisen van haar klanten? Die vraag staat centraal in het klantwaarderingsonderzoek dat de rechtbank vanaf begin september 2003 laat uitvoeren. Rechtzoekenden en professionele partners worden benaderd om medewerking te verlenen aan het onderzoek.

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen twee groepen klanten van de rechtbank: professionele partners en rechtzoekenden. De eerste groep - waaronder advocaten, deurwaarders, notarissen en rechtshulpverleners - heeft begin september een vragenlijst toegestuurd gekregen. Hierin werd men gevraagd een oordeel te geven over de kwaliteit van allerlei aspecten van de dienstverlening van de rechtbank.

Rechtzoekenden kunnen in de week van 15 tot 19 september 2003 bij hun bezoek aan de rechtbank gevraagd worden hun medewerking te verlenen aan een mondelinge enquête. Deelname is uiteraard niet verplicht en geheel anoniem en is van geen enkele invloed op de inhoudelijke behandeling van hun zaak.

Uiteindelijk doel van het onderzoek is het optimaliseren van de dienstverlening, waarbij zo goed mogelijk aansluiting wordt gezocht bij wensen en verwachtingen van klanten. Professionaliteit, snelheid, zorgvuldigheid en betrouwbaarheid zijn kwaliteitsbegrippen waaraan de rechtbank veel waarde hecht. Om deze ook te kunnen realiseren is het allereerst van belang te weten hoe anderen oordelen over de prestaties van de rechtbank. Soms kan een kleine verandering in de manier van werken een grote verbetering betekenen voor de klant.

Bij dit eerste onderzoek blijft het niet. Om te kunnen meten of er in de loop van de tijd veranderingen zijn in de waardering van de klanten, wordt het onderzoek na geruime tijd herhaald. Prisma, bureau voor organisatieontwikkeling rechterlijke organisatie, ondersteunt de rechtbank bij de opzet en uitvoering van het onderzoek en bij het verwerken van de gegevens. De resultaten worden verwerkt in een rapportage. Deze dient vervolgens als basis voor een plan van aanpak, waarin verbeterplannen worden geformuleerd.

Belangstellenden worden op de hoogte gehouden via de website www.rechtspraak.nl.

---

Noot voor de pers:

Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met rechtbank Rotterdam: Mw. M. van Hulst, communicatieadviseur, tel. 010 - 297 22 88