Rechtbank Rotterdam
Rechtbank Rotterdam start klantwaarderingsonderzoek
Bron: Rechtbank Rotterdam
Datum actualiteit: 11-09-2003
In hoeverre slaagt de rechtbank Rotterdam erin te voldoen aan wensen,
verwachtingen en eisen van haar klanten? Die vraag staat centraal in
het klantwaarderingsonderzoek dat de rechtbank vanaf begin september
2003 laat uitvoeren. Rechtzoekenden en professionele partners worden
benaderd om medewerking te verlenen aan het onderzoek.
In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen twee groepen klanten
van de rechtbank: professionele partners en rechtzoekenden. De eerste
groep - waaronder advocaten, deurwaarders, notarissen en
rechtshulpverleners - heeft begin september een vragenlijst
toegestuurd gekregen. Hierin werd men gevraagd een oordeel te geven
over de kwaliteit van allerlei aspecten van de dienstverlening van de
rechtbank.
Rechtzoekenden kunnen in de week van 15 tot 19 september 2003 bij hun
bezoek aan de rechtbank gevraagd worden hun medewerking te verlenen
aan een mondelinge enquête. Deelname is uiteraard niet verplicht en
geheel anoniem en is van geen enkele invloed op de inhoudelijke
behandeling van hun zaak.
Uiteindelijk doel van het onderzoek is het optimaliseren van de
dienstverlening, waarbij zo goed mogelijk aansluiting wordt gezocht
bij wensen en verwachtingen van klanten. Professionaliteit, snelheid,
zorgvuldigheid en betrouwbaarheid zijn kwaliteitsbegrippen waaraan de
rechtbank veel waarde hecht. Om deze ook te kunnen realiseren is het
allereerst van belang te weten hoe anderen oordelen over de prestaties
van de rechtbank. Soms kan een kleine verandering in de manier van
werken een grote verbetering betekenen voor de klant.
Bij dit eerste onderzoek blijft het niet. Om te kunnen meten of er in
de loop van de tijd veranderingen zijn in de waardering van de
klanten, wordt het onderzoek na geruime tijd herhaald.
Prisma, bureau voor organisatieontwikkeling rechterlijke organisatie,
ondersteunt de rechtbank bij de opzet en uitvoering van het onderzoek
en bij het verwerken van de gegevens. De resultaten worden verwerkt in
een rapportage. Deze dient vervolgens als basis voor een plan van
aanpak, waarin verbeterplannen worden geformuleerd.
Belangstellenden worden op de hoogte gehouden via de website
www.rechtspraak.nl.
---
Noot voor de pers:
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met rechtbank Rotterdam:
Mw. M. van Hulst, communicatieadviseur, tel. 010 - 297 22 88