Infobulletin 33, augustus 2003
Inschrijvingen en inzendingen Europan 7
Nu zowel de inschrijvings- als de inzendingstermijn voor Europan 7 is gesloten, is er duidelijkheid over het aantal deelnemers. In totaal schreven 287 architecten(teams) zich in voor een van de vier Nederlandse locaties. Deze bevinden zich in Amsterdam (Bakemabuurt), Den Haag (Morgenstond Midden), Hengelo (O²) en Rotterdam (Zuidwijk). De verdeling van het aantal inschrijvers is als volgt: Amsterdam: 92 belangstellenden
Den Haag: 52 belangstellenden
Hengelo: 66 belangstellenden
Rotterdam: 77 belangstellenden

55 procent van de teamleiders die de informatie aanvroegen over een van de Nederlandse locaties heeft de Nederlandse nationaliteit. Onder de 45 procent buitenlandse teamleiders hebben de Duitsers de grootste vertegenwoordiging.
Van de 68 Europese locaties waren Nanterre in Frankrijk, Tromsö in Noorwegen en Pescara in Italië, met respectievelijk 138, 107 en 105 inschrijvers, de drie populairste locaties.

Na de sluiting van de inschrijvingstermijn was het wachten op het daadwerkelijke aantal inzendingen dat zou binnenkomen. Kregen architecten bij de vorige prijsvraagronden het locatieboek (met alle locaties) thuisgestuurd na inschrijving, bij Europan 7 moesten zij direct bij inschrijving al een locatie kiezen. Deelnemers kozen dus bewuster voor een bepaalde locatie.
Het aantal inzendingen dat binnenkwam bij Europan Nederland is als volgt verdeeld:
Amsterdam: 55 inzendingen
Den Haag: 37 inzendingen
Hengelo: 40 inzendingen
Rotterdam: 36 inzendingen

De beoordeling van de inzendingen voor Europan 7

De eerste hectiek en spanning rondom Europan 7 zijn voorbij. Hectiek bij de deelnemende architecten vanwege de tijdige inlevering van hun plan. Spanning bij de vertegenwoordigers van de locaties over het aantal inzendingen voor hun locatie.
Het zal nu een aantal maanden stil zijn, er komt niets 'naar buiten' vanuit Europan. Dit betekent niet dat er niets gebeurt. In alle deelnemende landen zijn de Europan-organisaties druk bezig met de werkzaamheden rond de jurering.

Na ontvangst van de plannen werd onmiddellijk geregistreerd of ze voldoen aan de in het reglement beschreven voorschriften: staat de code op de juiste plaats, zijn de panelen 'stevig en lichtgewicht' en zijn het er drie, is er een verzegelde enveloppe ingeleverd, etc. Afwijkingen van het reglement zijn aan de jury gemeld, die vervolgens zal besluiten over de diskwalificatie van de afwijkende inzending. Voorafgaand aan de jurering beoordeelde een commissie alle inzendingen voor de Nederlandse locaties op de criteria uit de toelichting op het thema. Deze commissie bestond uit drie Nederlandse architecten die zijn verbonden aan lokale architectuurcentra, te weten Hans Heijdeman (Leeuwarden), Mathias Lehner (Haarlemmermeer) en Marius van den Wildenberg (Den Bosch). Een van deze architecten zal ook tijdens de jurering aanwezig zijn om te voorkomen dat de jury minder toegankelijke plannen misschien te snel laat afvallen.

De jurering vindt plaats in twee stappen, die op twee verschillende momenten plaatsvinden.
Tijdens de eerste bijeenkomst wordt bekeken of de plannen voldoen aan het thema 'Suburban Challenge'. Op basis van de kwaliteit van de ideeën wordt maximaal 20 procent van de inzendingen geselecteerd. Deze inzendingen vormen het basismateriaal voor het Forum van Jury's en Steden. Nadat dat forum heeft plaatsgevonden, wijst de jury de winnende plannen aan.
De eerste stap van de jurering van de plannen voor de Nederlandse locaties vindt half september plaats gedurende drie dagen. Op de eerste dag bezoekt de jury de locaties in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Vertegenwoordigers van de locaties lichten de opgave en hun intenties toe en begeleiden de jury bij hun verkenning van de locatie. De tweede dag bezoekt de jury de locatie in Hengelo, waarna de juryleden individueel de panelen van alle inzendingen kunnen bestuderen. Nog diezelfde dag start de jurering, die op de derde dag wordt voortgezet. Aan het einde van de derde dag moet de selectie zijn voltooid van maximaal 20 procent van de inzendingen (voor Nederland maximaal 34 plannen) die doorgaan naar het Forum van Jury's en Steden.

Ter voorbereiding van het forum komt het Europese Research Comité bijeen om kennis te nemen van de geselecteerde inzendingen uit alle Europan 7-landen. Het Europese Research Comité beoordeelt de plannen niet. Op basis van een vergelijkende methode en met assistentie van andere deskundigen maakt het comité een thematische classificatie van de plannen, waarbij rekening wordt gehouden met de vraagstellingen van de prijsvraagronde en de naar voren gebrachte ideeën. De 'thematische families' waarin de plannen worden onderverdeeld, vormen het uitgangspunt voor de forumdiscussies.

Het Forum van Jury's en Steden vindt in de tweede helft van november plaats in de Oostenrijkse plaats Graz. Zoals de naam van het forum al aangeeft, komen daar uit alle deelnemende landen de jury's en de locatievertegenwoordigers bijeen. Naar aanleiding van de oplossingen die de geselecteerde plannen aandragen, discussiëren zij over het thema 'Suburban Challenge'. Het forum moet zo een brede oriëntatie op de problematiek bieden aan de (soms enigszins behoudende) vertegenwoordigers van locaties, hetgeen de realisatiekansen van de winnende projecten ten goede komt. Doordat juryleden tijdens het forum de selecties uit de andere landen zien, wordt ook hun blik verbreed. Dit levert een positieve bijdrage aan het kader waarbinnen de selectie van de winnende plannen plaatsvindt.

Tijdens de tweede bijeenkomst wordt gekeken naar het innovatieve karakter van de inzendingen en wordt bepaald of de voorgeselecteerde plannen passen binnen de context van de locaties waarvoor ze zijn bestemd. Naar aanleiding daarvan wijst de jury de plannen aan voor de eerste en tweede prijzen en voor de bijzondere vermeldingen. De jury voor de Nederlandse locaties houdt deze bijeenkomst in Graz, de dag na afloop van het forum.

Gedurende de hele procedure zijn de plannen anoniem. Pas nadat de winnende inzendingen zijn aangewezen, worden de enveloppen geopend die de identiteit van de makers van de plannen onthullen. Nadat alle landen de jurering hebben afgerond, worden de winnaars gemeld bij het internationale Europan-secretariaat, dat controleert of ze voldoen aan de vereisten voor deelname. Op 8 december worden de namen van de winnaars bekendgemaakt.

LET OP: DATUM PRIJSUITREIKING GEWIJZIGD!

De prijsuitreiking van Europan 7 vindt plaats op 23 januari 2004. Tot dit uitstel is besloten omdat Europan Nederland de opening van de tentoonstelling, de presentatie van de publicatie en de prijsuitreiking gelijktijdig wil laten plaatsvinden met het evenement 'NOW - Between Past & Future', dat wordt gehouden in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. Op deze dag zal tevens het startsein worden gegeven voor de voorbereiding van Europan 8. De prijsuitreiking van Europan 7 zal aan het einde van de middag plaatsvinden, evenals de presentatie van de publicatie - ook dit keer vormgegeven door Fred Inklaar en uitgegeven door NAi Uitgevers - met de resultaten van Europan 7. Na de prijsuitreiking hebben de bezoekers de mogelijkheid om de tentoonstelling van de prijsvraaginzendingen te bekijken. Er zijn gevorderde plannen om in de tentoonstelling ook terug te blikken op vijftien jaar Europan, met een overzicht van de prijsvraagwinnaars. Hierin komt de ontwikkeling van de architectencarrières aan bod en de invloed die de Europan-prijsvraag daarop heeft gehad. De dag wordt afgesloten met een buffet en een feest. Na de zomer ontvangt u nadere informatie, maar noteer 23 januari 2004 nu alvast in uw agenda!

Het experiment > beroepservaring jonge architecten

Op initiatief van rijksbouwmeester Jo Coenen begint in augustus 2003 een experiment om pas afgestudeerde jonge architecten in twee jaar tijd een brede praktijkervaring met het architectenberoep te laten opdoen. De Bond van Nederlandse Architecten en een aantal architectenbureaus ondersteunen dit experiment. Doel is jonge architecten uit te rusten met een beter inzicht in het gehele ontwerp- en bouwproces en hen voor te bereiden op een volwaardige beroepsuitoefening.
Er is gekozen voor een vroeger gebruikelijke methode, waarbij de jonge architect werkt bij een ervaren architect (de mentor) die de kneepjes van het vak doorgeeft. Deze aanpak biedt de jonge architect de mogelijkheid alle facetten van de werkzaamheden en onderdelen van het vak te ervaren, van initiële gesprekken met potentiële opdrachtgevers tot en met de afrondingsprocedures van een project (oplevering). De mentor is persoonlijk verantwoordelijk voor de begeleiding van de jonge architect, heeft minstens vijf jaar ervaring in de beroepspraktijk en heeft binnen de bureaustructuur een positie als architect-directeur, leidinggevende of medewerkend architect. Ruim twintig architecten hebben aangegeven bereid te zijn als mentor op te treden.
Het programma start in augustus. Instroom is op elk moment mogelijk, het traject van twee jaar gaat in op het moment van instroom. Nadere informatie kan worden verkregen via het Atelier Rijksbouwmeester: +31 70 342 00 00 en op de website www.rijksbouwmeester.nl.

Tijdschema vervolg Europan 7
half september 2003 Jurering (selectie 20 procent) half november 2003 Forum van Jury's en Steden in Graz 8 december 2003 Bekendmaking prijswinnaars
23 januari 2004 NOW - Between Past & Future, met prijsuitreiking, presentatie publicatie, opening tentoonstelling en startsein voor Europan 8
april 2004 Internationaal 'Forum of Results' in Athene
* infobulletin 32, april 2003
laatste verandering: 11 september 2003