AutoRai

11-9-2003

Nieuwe Honda Civic nog sportiever

De Honda Civic is voor modeljaar 2004 op vele punten vernieuwd. Tegelijkertijd wordt het aantal sportieve uitvoeringen uitgebreid met de 3-deurs Sport en de 160 pk sterke 5-deurs 2.0 i-VTEC.

Als klap op de vuurpijl is bovendien de ultieme sportversie van de Civic, de Type-R, nog sneller geworden. Ook wordt de zuinige 4-deurs Civic IMA in het leveringsprogramma opgenomen.

De 3- en 5-deurs carrosserie-uitvoeringen van de Honda Civic zijn zowel aan de buitenkant als in het interieur flink gewijzigd. De nieuwe, sportieve voorzijde valt op door de nieuwe voorbumper met bredere luchtinlaat. De lijnen van die bumper gaan naadloos over in de spatborden. De nieuwe voorzijde is verder te herkennen aan de projectorkoplampen met twee of drie lampen en de honingraatgrille (3-deurs) of grille met drie horizontale spijlen (5-deurs). Aan de zijkanten is te zien dat de dorpels in carrosseriekleur zijn gespoten. De topmodellen binnen de Civic-reeks zijn ook uitgerust met LED-richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Aan de achterzijde is de vernieuwde Civic herkenbaar aan de nieuwe lampen. Bovendien is de
5-deurs voorzien van een nieuwe achterbumper waarvan de vormgeving is afgestemd op de voorbumper. Bovenaan de achterklep prijkt een spoiler.

Lichter en eleganter interieur
Het interieur oogt lichter en eleganter, mede dankzij chroomdetails, een nieuwe middenconsole in de kleur Magnum Silver, met lichtgeleidingstechniek verlichte instrumenten in de topversies en nieuwe stoelbekledingen. Bovendien zijn de stoelen van een verbeterd ontwerp en comfortabeler.

Een specifiek detail voor de 3-deurs is het standaard sportstuur. Nieuw voor de 5-deurs is het met zachte materialen beklede tweekleurige dashboard en, in sommige uitvoeringen, een titaniumkleurig interieur in combinatie met een donkertitanium middenconsole. De 5-deurs beschikt verder over een bekerhouder in de middenarmsteun achterin, een vierspaaks stuur en grotere kaartenvakken tegen de rugleuningen.

Vijfdeurs Civic 2.0 i-VTEC met 160 pk
Het nieuwe 5-deurs topmodel is de 2.0 i-VTEC. Deze biedt een groot deel van de sportieve sensatie van de Type-R en combineert dit met de ruime 5-deurs carrosserie. De 160 pk sterke 2.0i is afkomstig uit de CR-V, maar is aangepast aan het karakter van de Civic. De prestaties mogen er zijn: 0-100 km/h in 8,5 seconden en een topsnelheid van 208 km/h.

De 2.0 i-VTEC is standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen velgen, Vehicle Stability Assist (VSA), mistlampen vóór, een honingraat grille, deels met leder beklede stoelen en witte instrumentenbladen. VSA helpt de bestuurder in bochten, tijdens accelereren en in noodsituaties de controle over het stuur te behouden door ingrepen in het drive-by-wire gaspedaal en de ontsteking en het afremmen van individuele wielen.

Type-R nog beter en een nieuwe uitvoering Sport De Civic Type-R, een icoon op wielen, accelereert nu in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat is 0,2 seconde sneller dan voorheen, wat mogelijk is dankzij een 30 procent lichter vliegwiel en een sneller oppakkende motor. Andere wijzigingen betreft de nieuwe remklauwen met Type-R logo, richtingaanwijzers in de buitenspiegels, een nieuwe voorspoiler en grille, projectorkoplampen met drie lichtunits per kant plus sportieve rode vlakken op de stoelen, hoofdsteunen en deurpanelen.

De nieuwe Sport lijkt sterk op de Type-R. Kenmerken van het sportieve uiterlijk zijn de voorspoiler, grille in carrosseriekleur, 3-unit projectorkoplampen, zijskirts, 16-inch lichtmetalen velgen met 205/55 R 16-banden, witte dashboardinstrumenten alsmede rood-zwarte stoelen en deurpanelen.

Europese verkoopstart van Civic IMA
De zeer zuinige 4-deurs Civic IMA beleeft zijn verkoopdebuut in Europa. Deze auto herbergt op onopvallende wijze bijzondere hybridetechniek onder de sedancarrosserie. Dankzij de gecombineerde benzine-/elektro-aandrijving bedraagt het gemiddeld verbruik slechts 4,9 l/100 km.

IMA staat voor Integrated Motor Assist. Het gaat om een kleine, lichte elektromotor die is gekoppeld aan de 1.3 i-DSI benzinemotor (ook leverbaar in de Jazz). Tijdens accelereren levert de elektromotor extra kracht en tijdens afremmen wordt energie gewonnen en opgeslagen. De automobilist hoeft hiervoor niets te doen, want het systeem werkt volledig automatisch. De Civic IMA is voorzien van de tweede generatie IMA; de coupé Insight (niet in Nederland leverbaar) beschikt over de eerste generatie.

Met de Civic IMA maakt Honda energiezuinige hybridetechniek bereikbaar voor een groter publiek. De comfortabele en praktische 5-persoons sedan beschikt over alle sterke Civic-kenmerken, zoals de hoge bouwkwaliteit. De rijeigenschappen zijn van een hoog niveau.

Een Europees succes
Het gaat goed met Honda in Europa. De Honda-verkopen zijn in een dalende markt zelfs gegroeid. Ook de Civic blijft populair. Het Europese succes van de zevende generatie Civic, waarvan de 3- en 5-deurs in het Engelse Swindon worden gebouwd, is voor een groot deel te verklaren door de zeer ruime interieurs met vlakke vloer en de krachtige en zuinige motoren. Wat beslist ook een grote rol speelt zijn de grote keuzemogelijkheden: de Civic is er als 3- en 5-deurs hatchback, 2-deurs coupé en 4-deurs sedan en met acht verschillende motoren, waaronder de 1.7 CTDi.