11-9-2003
Nieuwe Honda Civic nog sportiever
De Honda Civic is voor modeljaar 2004 op vele punten vernieuwd.
Tegelijkertijd wordt het aantal sportieve uitvoeringen uitgebreid met
de 3-deurs Sport en de 160 pk sterke 5-deurs 2.0 i-VTEC.
Als klap op de vuurpijl is bovendien de ultieme sportversie van de
Civic, de Type-R, nog sneller geworden. Ook wordt de zuinige 4-deurs
Civic IMA in het leveringsprogramma opgenomen.
De 3- en 5-deurs carrosserie-uitvoeringen van de Honda Civic zijn
zowel aan de buitenkant als in het interieur flink gewijzigd. De
nieuwe, sportieve voorzijde valt op door de nieuwe voorbumper met
bredere luchtinlaat. De lijnen van die bumper gaan naadloos over in de
spatborden. De nieuwe voorzijde is verder te herkennen aan de
projectorkoplampen met twee of drie lampen en de honingraatgrille
(3-deurs) of grille met drie horizontale spijlen (5-deurs). Aan de
zijkanten is te zien dat de dorpels in carrosseriekleur zijn gespoten.
De topmodellen binnen de Civic-reeks zijn ook uitgerust met
LED-richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Aan de achterzijde is de
vernieuwde Civic herkenbaar aan de nieuwe lampen. Bovendien is de
5-deurs voorzien van een nieuwe achterbumper waarvan de vormgeving is
afgestemd op de voorbumper. Bovenaan de achterklep prijkt een spoiler.
Lichter en eleganter interieur
Het interieur oogt lichter en eleganter, mede dankzij chroomdetails,
een nieuwe middenconsole in de kleur Magnum Silver, met
lichtgeleidingstechniek verlichte instrumenten in de topversies en
nieuwe stoelbekledingen. Bovendien zijn de stoelen van een verbeterd
ontwerp en comfortabeler.
Een specifiek detail voor de 3-deurs is het standaard sportstuur.
Nieuw voor de 5-deurs is het met zachte materialen beklede
tweekleurige dashboard en, in sommige uitvoeringen, een
titaniumkleurig interieur in combinatie met een donkertitanium
middenconsole. De 5-deurs beschikt verder over een bekerhouder in de
middenarmsteun achterin, een vierspaaks stuur en grotere kaartenvakken
tegen de rugleuningen.
Vijfdeurs Civic 2.0 i-VTEC met 160 pk
Het nieuwe 5-deurs topmodel is de 2.0 i-VTEC. Deze biedt een groot
deel van de sportieve sensatie van de Type-R en combineert dit met de
ruime 5-deurs carrosserie. De 160 pk sterke 2.0i is afkomstig uit de
CR-V, maar is aangepast aan het karakter van de Civic. De prestaties
mogen er zijn: 0-100 km/h in 8,5 seconden en een topsnelheid van 208
km/h.
De 2.0 i-VTEC is standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen velgen,
Vehicle Stability Assist (VSA), mistlampen vóór, een honingraat
grille, deels met leder beklede stoelen en witte instrumentenbladen.
VSA helpt de bestuurder in bochten, tijdens accelereren en in
noodsituaties de controle over het stuur te behouden door ingrepen in
het drive-by-wire gaspedaal en de ontsteking en het afremmen van
individuele wielen.
Type-R nog beter en een nieuwe uitvoering Sport
De Civic Type-R, een icoon op wielen, accelereert nu in 6,6 seconden
van 0 naar 100 km/h. Dat is 0,2 seconde sneller dan voorheen, wat
mogelijk is dankzij een 30 procent lichter vliegwiel en een sneller
oppakkende motor. Andere wijzigingen betreft de nieuwe remklauwen met
Type-R logo, richtingaanwijzers in de buitenspiegels, een nieuwe
voorspoiler en grille, projectorkoplampen met drie lichtunits per kant
plus sportieve rode vlakken op de stoelen, hoofdsteunen en
deurpanelen.
De nieuwe Sport lijkt sterk op de Type-R. Kenmerken van het sportieve
uiterlijk zijn de voorspoiler, grille in carrosseriekleur, 3-unit
projectorkoplampen, zijskirts, 16-inch lichtmetalen velgen met 205/55
R 16-banden, witte dashboardinstrumenten alsmede rood-zwarte stoelen
en deurpanelen.
Europese verkoopstart van Civic IMA
De zeer zuinige 4-deurs Civic IMA beleeft zijn verkoopdebuut in
Europa. Deze auto herbergt op onopvallende wijze bijzondere
hybridetechniek onder de sedancarrosserie. Dankzij de gecombineerde
benzine-/elektro-aandrijving bedraagt het gemiddeld verbruik slechts
4,9 l/100 km.
IMA staat voor Integrated Motor Assist. Het gaat om een kleine, lichte
elektromotor die is gekoppeld aan de 1.3 i-DSI benzinemotor (ook
leverbaar in de Jazz). Tijdens accelereren levert de elektromotor
extra kracht en tijdens afremmen wordt energie gewonnen en opgeslagen.
De automobilist hoeft hiervoor niets te doen, want het systeem werkt
volledig automatisch. De Civic IMA is voorzien van de tweede generatie
IMA; de coupé Insight (niet in Nederland leverbaar) beschikt over de
eerste generatie.
Met de Civic IMA maakt Honda energiezuinige hybridetechniek bereikbaar
voor een groter publiek. De comfortabele en praktische 5-persoons
sedan beschikt over alle sterke Civic-kenmerken, zoals de hoge
bouwkwaliteit. De rijeigenschappen zijn van een hoog niveau.
Een Europees succes
Het gaat goed met Honda in Europa. De Honda-verkopen zijn in een
dalende markt zelfs gegroeid. Ook de Civic blijft populair. Het
Europese succes van de zevende generatie Civic, waarvan de 3- en
5-deurs in het Engelse Swindon worden gebouwd, is voor een groot deel
te verklaren door de zeer ruime interieurs met vlakke vloer en de
krachtige en zuinige motoren. Wat beslist ook een grote rol speelt
zijn de grote keuzemogelijkheden: de Civic is er als 3- en 5-deurs
hatchback, 2-deurs coupé en 4-deurs sedan en met acht verschillende
motoren, waaronder de 1.7 CTDi.
AutoRai