11-9-2003
Alfa Romeo 8c Competizione fraaie verrassing op IAA Frankfurt
Tijdens de persdag van de 60e Frankfurt International Motor Show heeft
Alfa Romeo voor een daverende verrassing gezorgd. Daniele Bandiera,
Algemeen Directeur van de Business Unit Alfa Romeo, onthulde onder
enorme belangstelling de Alfa Romeo 8c Competizione.
Deze uiterst fraai gestileerde concept car schittert op de Duitse
autobeurs naast Alfas andere noviteiten: de nieuwe Alfa 166 en de
productieversie van de Alfa GT.
Met de in eigen huis getekende en ontwikkelde 8c Competizione zet Alfa
Romeo een lange traditie van succesvolle sportautos voort. In de jaren
dertig en veertig stond de cijferlettercombinatie 8c welke anno 2003
dus terugkeert aan het sportwagenfront- voor Alfas race- en
straatautos die waren voorzien van een achtcilinder motor, ontwikkeld
door de bekende engineer Vittorio Jano. De term Competizione is een
verwijzing naar de legendarische Alfa 6C 2500 Competizione, een
sportcoupé waarmee Fangio en Zanardi aantraden in de beroemde Mille
Miglia van 1950. Kortom, de naam 8c Competizione is dus allesbehalve
een verzinsel, maar hij refereert juist aan Alfas rijke racehistorie.
De nieuwe, uit carbon fiber vervaardigde 2-seater valt op door zijn
originele lijnenspel en extreme maten. Hij is 1900 mm breed, 4278 mm
lang en slechts 1250 mm hoog, bij een wielbasis van 2595 mm. Zijn
20-inch grote wielen en geïntegreerde achterspoiler accentueren de
gespierde indruk die de Alfa Romeo 8c Competizione onbetwist wekt.
Daarnaast bezit de 8c Competizione letterlijk en figuurlijk ook hele
elegante lijnen. Bekijk het prototype maar eens en profil. Er is
gestreefd naar een maximale stilistische balans, waarbij de ontwerpers
de traditionele Alfa designkenmerken op moderne wijze hebben
geïnterpreteerd. Zo verwijst de voorzijde bijvoorbeeld naar de
vermaarde Alfa 33 Coupé Stradale, terwijl het ronde lichtcluster aan
de achterzijde veel weg heeft van de exemplaren op de Giulia TZ.
Terugkeer achterwielaandrijving
Onder de motorkap zorgt een 4,2 liter V8 met compressor voor de
aandrijving van de... achterwielen! Alfa Romeo koos voor een terugkeer
van achterwielaandrijving om de kwaliteiten van de ruim 400 pk sterke
achtpitter volledig tot zijn recht te laten komen en om de 8c
Competizione in staat te stellen de bestuurder/bijrijder te trakteren
op een ongekende rijsensatie. De V8 is gekoppeld aan een
handgeschakelde 6-bak en laat de Alfa Romeo 8c Competizione in slechts
4,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 katapulteren. Zijn
topsnelheid ligt boven de magische 300 km/h grens. Naast absolute
topprestaties op het gebied van pure snelheid en acceleratie, is de
krachtbron evengoed in staat om de 8c Competizione in alle rust en
comfort voort te bewegen.
De toekomstige bestuurder van een Alfa Romeo 8c Competizione zal
genieten van de ultieme handling, te danken aan het capabele
onderstel. Met name de dubbele wishbones voor en achter zorgen voor
een maximale controle en response.
AutoRai