Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Verkeersongelukken en files niet langer acceptabel
Regio slaat alarm over verkeerssituatie Oost-Brabant
Eindhoven, 10 september 2003
Het bedrijfsleven en de regionale en lokale overheden in Oost-Brabant zijn de verkeerssituatie
in hun regio meer dan zat. De verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid staan al jaren
onder druk. Recente ongelukken en de hierop volgende grote files afgelopen zomer hebben dat
nog eens extra benadrukt. De maat is vol en daarom heeft de regio alarm geslagen bij minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat. In een vandaag verstuurde brief roepen het bedrijfsleven en
de regionale overheden de minister op haar plannen rond de A2 te handhaven en nationale
prioriteit te geven aan een ontsluitende verbinding aan de oostzijde van Eindhoven.
Rondom Eindhoven verknopen zich een aantal verbindingen van nationaal en internationaal belang; de
A2, A58, A50 en de A67. De enige rijkswegenschakel tussen deze hoofdroutes is de aan de westzijde
van Eindhoven gelegen randweg: Randweg Eindhoven. Recente calamiteiten hebben uitgewezen dat
dit een uiterst kwetsbare situatie is. Bij ongelukken blijken er grote gevolgen te zijn voor zowel de
afwikkeling van het nationale en internationale verkeer, als voor het regionale en stedelijke verkeer.
Naast een directe bedreiging voor de veiligheid en leefbaarheid van de regio, vormt deze situatie een
gevaar voor de economische positie van de regio en daarmee voor Nederland als geheel. Het regionaal
bedrijfsleven en de regionale en lokale overheden willen daarom van de minister de garantie dat de
uitbreiding van de A2 gehandhaafd blijft en een goede ontsluitende verbinding aan de oostzijde van
Eindhoven op de Haagse agenda komt.
Veiligheid en economie
In de brief, die ook aan de fractievoorzitters, woordvoerders en regionale Kamerleden is verstuurd,
geven de ondertekenaars aan dat de huidige infrastructurele voorzieningen een negatieve invloed
hebben op de regionale en daarmee nationale economie. Oost-Brabant is één van de sterkste
economische regio´s van Nederland en levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie
(circa 10% van het BNP). Calamiteiten gecombineerd met het ontbreken van alternatieve routes aan de
oostzijde van de regio Eindhoven leiden tot een enorme financiële schade voor het bedrijfsleven. Maar
niet alleen de economie, ook de verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn met de huidige situatie in het
geding. Gebrek aan goede infrastructurele voorzieningen die het doorgaand verkeer uit het gebied
Helmond en Eindhoven buiten de stad om naar de A58 en de A2 kunnen leiden, maakt de huidige
randweg extra kwetsbaar. Cijfers bevestigen dit nog eens: met meer dan 100.000 motorvoertuigen per
werkdag, waarvan meer dan 25.000 vrachtauto´s, en meer dan 100 files per jaar is de Randweg al één
van de drukste wegvakken van Nederland. De capaciteit en het onderliggend wegennet zijn bij
calamiteiten ten westen van Eindhoven (ook na de ombouw van de A2) niet toereikend om de extra
verkeersstromen kwalitatief en kwantitatief af te handelen.
Plannen 2004
Tot op heden hebben de verschillende ministers van Verkeer en Waterstaat aangegeven de
infrastructurele ontsluiting aan de oostzijde van Eindhoven als een regionale kwestie te zien. De regio
vindt dit een te makkelijke oplossing van het min isterie. Vanzelfsprekend moet de regio zelf
meedenken over oplossingen en dat gebeurt ook. Zo wordt momenteel bekeken of een regionaal
infrastructuurfonds tot stand kan komen. Maar betrokkenheid van de nationale overheid is essentieel.
Zeker omdat het hier gaat om een wegvlak met een nationaal economisch belang. De regio hoopt dan
ook dat in het Projectboek MIT, gekoppeld aan de begroting 2004 van het ministerie Verkeer en
Waterstaat, een commitment van de minister zal weerklinken.
Ingezonden persbericht