Nivel
Logopedist krijgt van de patiënt een dikke acht
11 september 2003
Patiënten waarderen hun logopedist gemiddeld met een 8,4. De
bejegening naar de patiënt, het resultaat van de behandeling en de
informatie overdracht naar de patiënt zijn de belangrijkste aspecten
waarop de patiënt de kwaliteit van logopedische behandelingen
beoordeelt. Bijna 20% van de patiënten van logopedisten vindt dat ze
te weinig uren logopedie krijgen.
Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIVEL heeft verricht in opdracht
van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Het
NIVEL onderzoek is gebaseerd op een telefonische enquête onder 382
patiënten van logopedisten en 22 aanvullende diepte-interviews.
Rapportcijfers voor de verschillende onderdelen van de logopedische
behandeling variëren van gemiddeld 7,9 voor de organisatie van de
logopedische zorg tot 8,7 voor de bejegening door de logopedist.
Het resultaat van de behandeling staat voor patiënten van logopedisten
voorop, zo laat het NIVEL- onderzoek zien. Resultaat dat de patiënt
soms omschrijft als ik spreek gewoon veel beter, maar soms ook in
termen van ik heb meer zelfvertrouwen gekregen of ik leer leven met
mijn beperkingen. Daarnaast hecht men veel waarde aan een goede
informatie-uitwisseling met de logopedist, een goede organisatie van
de logopedische zorg en een goede behandeling door de logopedist.
Omdat veel patiënten jonger dan 12 jaar zijn, hechten ouders veel
belang aan de kindvriendelijkheid van de logopedist. Ook willen veel
ouders dat de logopedist hen nadrukkelijk betrekt bij de behandeling
van hun kind(eren).
Behalve naar verwachtingen is in het onderzoek ook gekeken naar de
concrete ervaringen met logopedisten van mensen met spraak- en
taalstoornissen. De conclusies: patiënten zijn uitgesproken positief
over de specifieke deskundigheid van logopedisten, de mate waarin
logopedisten rekening houden met de mogelijkheden van patiënten en de
uitleg die de logopedist geeft bij de behandeling en de oefeningen.
Bijna 95% van de patiënten geeft aan dat zij door logopedische
behandeling beter kunnen omgaan met hun problemen. Knelpunten die
patiënten ervaren hebben vooral betrekking op de organisatie van de
logopedische zorg. Het gaat hierbij om een tekort aan tijd die per
sessie beschikbaar is, de tijdsduur tussen verschillende sessies, het
aantal sessies dat een patiënt voor zichzelf nodig denkt te hebben en
soms ook de wachttijd tot het begin van de behandeling.
Edwin L.F. Graafland, directeur van de NVLF, vindt het goed nieuws
voor de logopedie in Nederland: Logopedisten worden opgevoed met de
missie om vooral te kijken en te luisteren naar de patiënt. Met dat
uitgangspunt wordt samen met de patiënt een behandelplan opgesteld en
uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat dit ook echt gebeurt en tot
resultaten leidt. Bijvoorbeeld bij een kind dat verlegen en
teruggetrokken was en tijdens de behandeling geestelijk groeide. Zijn
ouders zagen hem op een dag op het schoolplein letterlijk in het
middelpunt van de belangstelling staan. Dat is dan het resultaat van
zon samenspel tussen logopedist en patiënt.
Met de resultaten van het onderzoek kan het kwaliteitsbeleid voor
logopedisten verder worden aangescherpt. Graafland: De beroepsgroep
heeft nu beter zicht op die aspecten, die naar de mening van de
patiënt de kwaliteit van de behandeling bepalen. De komende maanden
krijgen de logopedisten de beschikking over een instrument, waarmee
zij kunnen nagaan of die kwaliteitscriteria aan de orde zijn gekomen
in het contact met de patiënt. Het is weer een stapje verder in het
proces van vraaggestuurde zorg.