Consumentenbond wil taxiprijs per kilometer
10 september 2003
Taxichauffeurs moeten worden verplicht om een duidelijke tarievenkaart
aan de buitenzijde van hun taxi zichtbaar te maken met alleen een
prijs per kilometer. Ook moet het telefoonnummer van het
klachtenmeldpunt groot worden vermeld en moet de chauffeurspas bij
meerdere terechte klachten tijdelijk worden ingetrokken. Zo wordt de
concurrentie op de taximarkt eindelijk écht op gang gebracht en worden
"de rotte appels uit de mand gehaald". Dat heeft de Consumentenbond
tijdens een ludieke actie gesuggereerd aan de kamerleden die vandaag
over het taxibeleid debatteren.
Het blijft ellende op de taximarkt. Nadat de Consumentenbond van de
zomer na een eigen onderzoek al had geconcludeerd dat de
liberalisering van de taximarkt volstrekt is mislukt, bleek dit
weekend uit de monitor van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat
hetzelfde. De prijs is fors gestegen, terwijl de kwaliteit achteruit
is gehold.
Dat komt omdat de concurrentie niet werkt: tarieven zijn bijvoorbeeld
niet helder en niet kenbaar, en je kunt alleen de voorste taxi pakken.
Daardoor wordt slecht gedrag niet afgestraft, zoals in een gezonde
markt wel gebeurt.
De Consumentenbond pleit voor invoering van `de ideale taxi', die hij
vandaag heeft gepresenteerd aan leden van de Tweede Kamer.
Taxichauffeurs moeten wettelijk verplicht worden om een duidelijke
tariefkaart te hanteren met alleen een prijs per kilometer en niet
diverse tarieven waardoor het onmogelijk is om de kosten van een rit
in te schatten, laat staan te vergelijken met anderen. Dat kan de
concurrentie eindelijk werkelijk op gang brengen. Ook moet het
klachtenmeldpunt groot op de taxi worden vermeld. Bij een x-aantal
terechte klachten moet de chauffeurspas tijdelijk worden ingetrokken.
Dat betekent concreet dat het Ministerie van Verkeer & Waterstaat
pro-actief toezicht moet gaan houden, op grond van de signalen die bij
het meldpunt binnenkomen.
Totdat de concurrentie écht goed werkt, moet niet alleen de handhaving
van de bestaande regels daadwerkelijk worden opgepakt, maar moeten ook
de maximumtarieven tijdelijk worden verlaagd. Want in de ogen van de
Consumentenbond kunnen we nu niet langer wachten tot de evaluatie van
de taxiwet, die pas voor 2004 staat gepland.
Consumentenbond