Aanpassing hoofdinfrastructuur Stadshagen
Toekomstige ontwikkelingen in de stad, zoals de uitbreiding van Stadshagen
en bedrijventerrein Voorsterpoort, hebben grote gevolgen voor het
verkeersaanbod aan de westzijde van Zwolle. Het college heeft daarom
ingestemd met het uitwerken van een nieuw tracé om de verkeersdruk richting
Stadshagen op te vangen.
Bij de raadsbehandeling van het structuurplan Stadshagen II is de
ruimtelijke hoofdstructuur voor het plangebied vastgesteld. Hierin werd
veel aandacht besteed aan het wegennet rondom Stadshagen en de aansluiting
van de wijk op de regionale wegen. In het structuurplan is toen een
afweging gemaakt tussen de weg 'binnendoor' en de weg 'buitenom'. De raad
had de voorkeur voor een weg buitenom, omdat dit gunstiger is voor het
woon- en leefklimaat in Stadshagen. Hiermee zou bovendien het verkeer met
een regionale bestemming om de wijk heen geleid worden.
Inmiddels is er nader onderzoek verricht, is er een Milieueffectrapport
(MER) opgesteld en zijn de plannen verder uitgewerkt. Hier is een
tracévoorstel uit voortgekomen waarmee het college op 4 september heeft
ingestemd.
Hoofdinfrastructuur Noordwest Zwolle
De hoofdinfrastructuur voor dit gebied bestaat uit drie gedeelten:
de Westenholterallee
de doortrekking van de Hasselterweg ter vervanging van de Noodweg
een nieuw tracé langs Breezicht of het opwaarderen van de huidige
Hasselterweg.
Westenholterallee
Er komt een nieuwe weg (Westenholterallee) parallel aan de Turnhoutsweg met
een nieuwe hoge brug over het Zwolle-IJsselkanaal. De raad zal naar
verwachting in het najaar van 2003 het betreffende bestemmingsplan
vaststellen.
Doortrekken Hasselterweg
Het eerste probleem met de hoofdinfrastructuur is de aanwezigheid van de
Noodweg in Stadshagen I. Deze doorgaande regionale weg moet tijdig worden
vervangen door een nieuwe verbinding met de Voorsterweg, zodat de bouw van
woningen niet wordt vertraagd. Vooruitlopend op de vaststelling van het
bestemmingsplan Stadshagen II is een 'artikel 19 procedure' (wet
ruimtelijke ordening) nodig om de nieuwe verbinding in 2005 gereed te
hebben. Deze nieuwe weg sluit zoveel mogelijk aan op de toekomstige
hoofdinfrastructuur rond Stadshagen. Bij de spoorweg Zwolle-Kampen kruist
de weg het spoor met een viaduct en loopt verder parallel daaraan in de
richting van de stad.
Nieuw tracé
Bij de uitwerking van het stedenbouwkundig plan en het bestemmingsplan voor
Stadshagen II is het noodzakelijk dat er een besluit ligt of de weg
binnendoor of buitenom moet worden aangelegd. Het structuurplan gaat
weliswaar uit van buitenom, maar de definitieve beslissing maakt onderdeel
uit van het bestemmingsplan. Er zijn nu drie mogelijke tracés onderzocht
aan de hand van de volgende criteria: verkeer en mobiliteit, MER,
stedenbouwkundige samenhang, kosten en maatschappelijke haalbaarheid.
Tracé 1
Het ombouwen van de huidige Hasselterweg, waarbij de rotondes vervangen
worden door ongelijkvloers kruisingen.
Voordeel: relatief goedkoop.
Nadelen: de weg vormt een blijvende barrière in de wijk, die het woon- en
leefklimaat negatief beïnvloedt; deze variant vindt geen draagvlak bij de
bewoners van Stadshagen.
Tracé 2
Een weg in randligging, ten zuiden van de Milligersteeg.
Voordelen: tast de polder en de huidige agrarische structuur niet aan.
Volgens de MER het meest milieuvriendelijke alternatief, dat ook een goede
doorstroming van het (provinciale) verkeer mogelijk maakt.
Nadelen: biedt geen optimalisering van de woningbouw en heeft negatieve
invloed op de exploitatie.
Tracé 3:
Een weg buitenom, ten noorden van de Milligersteeg in de
Mastenbroekerpolder.
Voordelen: tast het agrarisch gebeid niet aan, laat het plangebied intact
en biedt optimalisering van de woningbouw. Heeft maatschappelijk het meeste
draagvlak.
Nadelen: aantasting van het waardevolle polderlandschap; de provincie wil
verstoring liever vermijden.
Voorstel nieuw tracé
Vanuit de verschillende invalshoeken zijn er voor elk van de tracés voor-
en nadelen te noemen.
De voorkeur van het college gaat uit naar een weg buitenom. Een belangrijke
overweging hierbij is de doelstelling om 4000 woningen te bouwen in
Stadshagen II bij een sluitende exploitatie. Daarnaast streeft het college
naar een vlotte doorstroming van het regionale verkeer in combinatie met
een goede ontsluiting van de wijk. De weg in randligging (tracé 2) heeft te
grote consequenties voor de woningaantallen en de exploitatie. Ombouwen van
de Hasselterweg (tracé 1) heeft te veel nadelen voor de leefbaarheid in de
wijk.
De weg buitenom is de enige variant die een duurzame ontwikkeling van
Stadshagen II garandeert. Vanwege de resultaten van de MER en de
kwaliteiten van de Mastenbroekerpolder, wil het college hierbij zorgvuldig
rekening houden met de historische structuur en de landschappelijke
waarden. Door de weg niet op 400 meter (zoals in de MER is aangenomen) maar
op circa 275 m ten noorden van de Milligersteeg aan te leggen, is het
tussenliggende gebied blijvend aantrekkelijk voor de landbouw. Bovendien
wordt op deze wijze voorkomen dat dit gebied het aanzicht krijgt van een
rommelige stadsrandzone. Tenslotte krijgt de natuurcompensatie veel
aandacht. Te denken valt aan maatregelen om de weidevogelstand positief te
beïnvloeden.
Data vervolgtraject Stadshagen II
23 september vergadering commissie Ruimte
behandeling voorstel MER, voorstel infrastructuur Noordwest Zwolle en
voorontwerpbestemmingsplan
06 oktober vergadering gemeenteraad
behandeling voorstel MER en voorstel infrastructuur Noordwest Zwolle
16 oktober start inspraakprocedure (4 weken)
publicatie inspraakprocedure in Peperbus
ter inzage ligging stukken in gemeentelijke informatiecentra Stadshuis en
Stadshagen
3 november informatie- en inspraakavond
locatie: Het Anker, Meester Koolenweg 10 (Westenholte)
programma:
16.00-19.00 uur inloop: mogelijkheid om kennis te nemen van de plannen
19.30-21.00 uur informatiebijeenkomst, toelichting op de plannen
21.00-22.00 uur mogelijkheid tot reactie, inspraak en vragen stellen
---
Gemeente Zwolle