Gemeente Nuth
08-09-2003
Gemeente Nuth omarmt Gewest Maastricht en Mergelland
De gemeente Nuth herkent zich volledig in een samenwerking met het
Gewest Maastricht en Mergelland (GMM). Het gemeentebestuur verwoordt
dit in het raadsvoorstel voor de raadsvergadering van 7 oktober 2003.
De toekomst van een plattelandsgemeente, zoals de groene en
natuurrijke gemeente Nuth, komt beter overeen met de
plattelandsgemeenten in het GMM.
Gemeente Nuth kiest voor de burger
Het gemeentebestuur concludeert dat toetreding tot GMM op termijn een
wezenlijke stap voorwaarts zet in de verbetering van het gehele
leefklimaat in de gemeente Nuth. Een conclusie die ook het meest de
stem van de burger van Nuth vertegenwoordigt. Samenwerken is voor de
gemeente Nuth met name van belang waar het gaat om die taakvelden waar
het gemeentebestuur in zn eentje niets bereikt en daardoor niet in het
belang van de inwoners bezig is. In toenemende mate is bij de gemeente
Nuth het besef gegroeid dat de ontwikkeling van de gemeente veel meer
aansluit bij het plattelandbeleid dan bij sterk gedomineerde
stedelijke gebieden zoals Parkstad Limburg (PL) en Westelijke
Mijnstreek. Dat signaal werd al afgegeven bij het standpunt dat de
raad op 22 februari 2002 innam over het ETIL-rapport Prettig wonen in
een groene gemeente. In de onlangs door de raad vastgestelde
voorlopige Strategische Visie komen diezelfde lijnen en prioriteiten
terug. Kort samengevat: handhaven en verbeteren van leefbaarheid en
identiteit; handhaven en versterken van groen en landschap;
kwalitatief en kwantitatief goede volkshuisvestingsmogelijkheden;
bevorderen regionale werkgelegenheidsfunctie; toeristisch-recreatieve
voorzieningen op maat; veiligheid en beschikbaarheid/bereikbaarheid
van voorzieningen. Kortom zaken waar de burger van een groene en
natuurrijke gemeente Nuth behoefte aan heeft.
Nuth, blijft een goede buur van Parkstad Limburg
De gemeente Nuth blijft als goede buur samenwerken met de
PL-gemeenten. Net zoals Vaals en Gulpen-Wittem die beiden deel
uitmaken van het GMM en niet van PL. Een goed voorbeeld waarin zaken
zoals Rd4, GGD, CWI samen worden opgepakt. Op grond van de Wet
Gemeenschappelijke Regelingen zal er na aanleiding van de opheffing
van de oude regeling een liquidatieplan worden opgesteld. Doordat de
gemeente Nuth niet is toegetreden tot de nieuwe Wet Gemeenschappelijke
regeling Parkstad Limburg (WGR PL) zal de liquidatie worden geregeld.
De gemeente is ervan overtuigd dat de reële kosten van het niet
toetreden tot de nieuwe WGR PL aanmerkelijk lager zullen zijn dan het
becijferde bedrag van het Dagelijks Bestuur van PL. Zodra de raad
besluit tot toetreding tot GMM, zal de gemeente onderhandelen met PL.
De eventuele financiële gevolgen van de opheffing van de oude regeling
kunnen worden gefinancierd uit de niet-betaalde bijdrage over het jaar
2003.
De kostenvergelijking is overigens aanzienlijk tussen PL en GMM. De
gemeente betaalde aan PL over het jaar 2002 een bedrag van 155.809 dat
als volgt is opgebouwd:
Algemene bijdrage: 1,41
Bijdrage bestuursovereenkomst: 0,45
Projecten en taakveldbijdragen: 4,97
Totaal per inwoner: 6,80
De bijdrage voor bemoeizorg ad 2,81 is hierin niet meegenomen.
De bijdrage bedraagt in 2003 per inwoner 9,41, maar deze is uiteraard
door ons niet verschuldigd. De bijdrage voor het GMM bedraagt 1,32 per
inwoner, totaal 21.780,-.
Personele gevolgen
Nuth wil als een betrouwbare en robuuste partner en als
(mede)kartrekker met de andere gemeenten samenwerken. Bij aansluiting
bij GMM zal de gemeentelijke organisatie, zowel ambtelijk als
bestuurlijk aanpassingen moeten ondergaan ten gevolge van de andere
overlegstructuur. De nieuwe bestuurlijke overleggen zullen vooral
inhoudelijk door ambtenaren worden voorbereid. In de komende periode
zal duidelijk worden tot welke kwalitatieve en kwantitatieve personele
gevolgen dit zal leiden. Het college heeft in de ontwerpbegroting 2004
een totaal bedrag voor regionale samenwerking opgenomen van 170.000.-.
Dit bedrag komt overeen met het bedrag dat ook in de afgelopen jaren
in de begrotingen stond voor deelname aan PL, verhoogd met de
gebruikelijke index. Eén volledige fte kan in elk geval worden
bestreden uit de vrijval van middelen die ontstaat omdat de bijdrage
aan GMM aanmerkelijk lager is dan die aan PL.