8-9-2003
Mercedes-Benz boekt belangrijke progressie op milieugebied
De laatste jaren heeft Mercedes-Benz belangrijke vooruitgang geboekt
op het gebied van het terugdringen van brandstofverbruik en van de
uitstoot van uitlaatgassen door personenautos.
De fabrikant gaat door met het ontwikkelen van nieuwe technologieën
die het milieu minder belasten. Sinds 1990 is het gemiddeld
brandstofverbruik van nieuw geregistreerde Mercedes-Benz en smart
personenwagens in Duitsland met meer dan 24 procent gedaald tot 7,48
liter per 100 kilometer. In dezelfde periode is de uitstoot van
uitlaatgassen zelfs met niet minder dan 97 procent gereduceerd.
Bovendien worden in toenemende mate recyclebare grondstoffen en
hoogwaardige hergebruikte kunststoffen toegepast.
In oktober 2003 wordt Mercedes-Benz de eerste autofabrikant ter wereld
die een dieselmotor aanbiedt die niet alleen aan de EU4-emissienorm
voor de uitstoot van uitlaatgassen voldoet, maar ook is voorzien van
een dieselpartikelfilter. Deze unieke combinatie wordt allereerst
leverbaar voor de modellen van de Mercedes-Benz C- en E-Klasse met
viercilinder CDI-motoren. In januari 2004 volgen de zescilinder
CDI-motoren van de E- en de S-Klasse.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde partikelfilter werkt zonder
additieven en kenmerkt zich door een zeer lange levensduur. Hiermee
wordt de emissie van deeltjes in de uitlaatgassen bij dieselmotoren
vrijwel volledig voorkomen, terwijl de motoren tevens voldoen aan de
gestelde grenzen in de EU4-emissienorm. Duurzaamheid, werking in de
praktijk en brandstofverbruik waren de elementen die centraal stonden
tijdens de ontwikkeling van het partikelfiltersysteem. Daarom kozen de
ingenieurs van Mercedes-Benz voor een systeem dat zonder additieven
werkt.
Sinds 1995 heeft Mercedes-Benz de uitstoot van personenautos met
dieselmotoren met zon 87 procent teruggebracht. Dat is voor een groot
deel te danken aan het common-rail-systeem voor directe
brandstofinspuiting, dat eind 1997 werd geïntroduceerd. Dit systeem
bracht ook een reductie van zon 15 procent in het brandstofverbruik
t.o.v. zijn voorganger. De tweede generatie van de CDI-technologie,
die in 2002 uitkwam, bracht het brandstofverbruik nog verder terug.
Sinds augustus 2001 voldoen de modellen met benzinemotoren al aan de
EU4-norm voor uitlaatgasemissies, die pas in januari 2005 van kracht
worden. De totale uitstoot van schadelijke gassen is sinds 1995 met 81
procent teruggebracht.
Dit werd onder meer bereikt dankzij de in 1997 geïntroduceerde
driekleppentechnologie in de V6- en V8-motoren en het unieke in 2002
geïntroduceerde TWINPULSE-systeem voor de viercilinder benzinemotoren,
dat verschillende technieken combineert met het oog op minder emissie
en een gunstiger verbruik. Dankzij deze technieken is ene
brandstofverbruik reductie van 13 respectievelijk 11 procent
gerealiseerd.
Mercedes-Benz gaat ervan uit dat er nog vele ontwikkelingen op het
gebied van de verbrandingsmotor mogelijk zijn. Een alternatief op
middellange termijn waarnaar onderzoek wordt gedaan is de combinatie
van conventionele motoren met andere vormen van aandrijving, zoals
elektromotoren. Een andere optie is het gebruik van regeneratieve
brandstoffen zoals het onlangs geïntroduceerde CO2 neutrale Biotrol.
De visie van de toekomst van de auto is echter gebaseerd op
brandstofcelsystemen, die worden aangedreven door waterstof, gewonnen
uit regeneratieve energiebronnen. Momenteel wordt er hard gewerkt om
nog eind 2003 zon 60 autos van het type A-Klasse met
brandstofceltechnologie gevoed door pure waterstof in de praktijk te
laten beproeven door Mercedes-Benz cliënten in de USA, Europa, Japan
en Singapore. Deze systemen maken zelfs verkeer zonder uitstoot
mogelijk. Technici van Mercedes-Benz hebben belangrijke vooruitgang
geboekt en zijn wereldwijd toonaangevend in de ontwikkeling van de
brandstofceltechnologie toegepast in het wegtransport.
Als onderdeel van de zorg voor het milieu kijkt Mercedes-Benz al vanaf
de ontwikkelingsfase naar materialen en componenten voor nieuwe
modellen en kiest deze uit op basis van milieugerelateerde factoren.
Meer dan een miljoen onderdelen per jaar worden in de
Mercedes-Benz-fabrieken in Duitsland nu al gemaakt van gerecyclede
kunststof.
AutoRai