8-9-2003
Porsche-styling surft over de weg
Een racewagen zonder motor, die echter maar weinig gemeen heeft met
traditionele zeepkisten. De Porsche-zeepkist is, geïnspireerd door de
populairste vrijetijdsbesteding van de Amerikaanse jeugd tussen Los
Angeles en San Diego, ontwikkeld in de Amerikaanse Porsche
Styling-studio.
Het jonge ontwerpteam gooide alle bestaande kennis van zeepkisten
overboord en creëerde in plaats van de conventionele, sigaarvormige
voertuigjes op vier wielen, waarin de bestuurder hurkt of ligt, juist
een surfplank op drie wielen.
De Porsche Soapboard (een combinatie van het Engelse soapbox oftewel
zeepkist en surf board voor surfplank) beleefde onlangs zijn
racedebuut op het Gravity Car Derby Festival 2003 in het Californische
Irvine. Hij gooide daarbij, alleen al vanwege zijn uitzonderlijke
ontwerp, hoge ogen en wist de eerste prijs in de wacht te slepen. De
door de hele Verenigde Staten bekende benefietorganisatie voor
Amerikaanse weeskinderen, America Works for Kids, is oprichter en
organisator van dit traditionele evenement, dat op 23 augustus jl.
werd gehouden en dat vele duizenden zeepkist-fans trok. Met de
entreegelden en de daadkrachtige ondersteuning van de plaatselijke
ondernemers wordt dit evenement elk jaar gefinancierd en biedt daarmee
enkele honderden weeskinderen een wel heel bijzondere ervaring: voor
één dag lid zijn van een raceteam. De Porsche-stylisten zagen derhalve
hun Soapboard niet alleen als marketinginstrument, maar ook als middel
voor een goed doel. Plus natuurlijk als kans om eens iets nieuws en
spannends uit te proberen.
De Porsche Soapbox reed in de vrije klasse van de zogenoemde Designer
Showracers en trof hier de zeepkisten van enkele andere ontwerpstudios
van naam, van zowel Europese als Japanse autofabrikanten, die alle ten
zuiden van Los Angeles zijn gevestigd. Maar ongeacht wie van de
deelnemers bij deze race op het spiegelgladde raceparket zijn rit met
een overwinning of een buiklanding beëindigde, het bleef een
fantastische en succesvolle dag voor de weeskinderen. Want het Porsche
Soapboard werd na de races tijdens een enorme inzamelingsactie samen
met de andere designracers bij het internetveilinghuis Ebay geveild.
De totale opbrengst kwam ten goede aan de benefietorganisatie America
Works for Kids.
Een groot deel van de spanning op de racedag wordt veroorzaakt door de
regel dat vooraf niet bekend is wie van de jonge coureurs in welke
zeepkistracer gaat rijden, maar dat pas op de ochtend van de race
wordt geloot. Ons grootste hoofdbreken was het feit dat wij tot het
moment van de start niet wisten wie met ons Soapboard zou rijden,
vertelt projectleider Martin Meade, die in zijn vrije tijd een
enthousiast surfer is. Aangezien de coureurs tussen de zeven en twaalf
jaar kunnen zijn, kunnen de verschillen in gewicht en lichaamslengte
aanzienlijk zijn en dus beslissend voor succes of verlies. Het
antwoord op dit probleem was al even flexibel als geniaal eenvoudig:
net als bij het surfen draagt de bestuurder van het Soapboard een
speciaal pak van elastisch neopreen, dat tegelijkertijd als complete
carrosserie van de zeepkist dient. Daarin kan elk kind, ongeacht
gewicht of lengte, veilig en comfortabel liggen. Wordt dan de
ritssluiting over het lichaam van de coureur dichtgetrokken, dan vormt
hij of zij een complete eenheid met het voertuig en kan de race over
de net 200 meter lange helling beginnen.
Maar niet alleen het nieuwe concept en het uitzonderlijke uiterlijk
maken het Porsche Soapboard tot nu toe uniek. In vergelijking met een
gewone zeepkist is het board vervaardigd van de beste hightech
materialen, die door Porsche Styling geheel in de geest van het goede
doel kosteloos ter beschikking zijn gesteld, uitgebreid zijn getest en
tot een succesvolle racer zijn gecombineerd. De spaakwielen zijn
bijvoorbeeld aërodynamisch geoptimaliseerd en zijn gecombineerd met
banden met de laagst mogelijke rolweerstand. Daardoor kon ook een van
een racefiets afgeleide handrem worden ingebouwd, wat een aanzienlijke
vooruitgang en een duidelijke veiligheidstoename is ten opzichte van
de deels tegenwoordig nog steeds gangbare, houten remblokken die tegen
het asfalt van de baan worden gedrukt. Als chassis dient een
monococque uit koolstofvezel, die door een kern van
honingraatmateriaal nog verder is verstevigd. De voorruit uit
vacuümgeperst acryl leidt de luchtstroming aërodynamisch perfect over
de liggende coureur naar achteren. Pure zeepkisttraditie komt tot
uitdrukking in de besturing, die uit een normaal fietsstuur bestaat.
De aërodynamische verfijning herkent men echter aan de volledig kappen
over de handgrepen, die daarnaast ook bijdragen aan een vergroting van
de veiligheid.
Porsche Styling, gevestigd in Huntington Beach, Californië is een
onderdeel van Porsche Engineering Services in Troy, Michigan, de
Noord-Amerikaanse tak van de Porsche Engineering Group. De Porsche
Engineering Group heeft haar hoofdkwartier in Weissach en coördineert
van hieruit alle wereldwijde ontwikkelingsactiviteiten voor externe
klanten van het merk Porsche. Porsche is de enige autofabrikant die
autofabrikanten en toeleveranciers, maar ook andere industriële
sectoren, technische knowhow bij ontwikkeling, ontwerp en productie
aanbiedt. Deze succesvolle activiteit is terug te voeren tot de
oprichting van het eerste ontwerp- en constructiebureau door Ferdinand
Porsche, inmiddels zon zeventig jaar geleden.
Vanwege het belang en de specifieke eisen van de Noord-Amerikaanse
markt opende Porsche in 1991 een kantoor voor externe klanten in the
Mid-West. Meer dan tien jaar later is de Amerikaanse tak van Porsche
Engineering een bij de Amerikaanse auto-industrie bekende specialist
voor de ontwikkeling van personen- en vrachtautocarrosserieën. In 1998
werd in Huntington Beach Porsche Styling opgericht, om voor de lange
termijn een vinger direct aan de trendpuls te hebben van de voor
Porsche zo belangrijke Amerikaanse markt. In de Californische studio
werkt thans een ontwerpteam van 17 internationale stylisten en
modelleurs met succes aan de meest uiteenlopende industriële
ontwerpopdrachten. En wanneer de nood aan de man is, kan men steeds
teruggrijpen op de middelen van de centrale stylingstudio in het
Forschungs- und Entwicklungszentrum van Porsche AG in Weissach.
AutoRai