AutoRai

8-9-2003

Fiat Panda voor de 21e eeuw

De introductie van een compleet nieuwe generatie Fiat Panda betekent groot nieuws voor de particuliere autorijder. Al tientallen jaren staat de naam Fiat Panda immers voor betaalbaar en toch uiterst veelzijdig autorijden.

Met zijn compromisloos op flexibiliteit en praktische bruikbaarheid gerichte ontwerp is hij op zijn geheel eigen wijze uitgegroeid tot een heus begrip in de autowereld. Samen met modellen als de oorspronkelijke Kever, Mini en Eend is de compacte en geblokte Italiaan ondanks zijn no nonsense imago onstuitbaar tot een select gezelschap toegetreden dat je met recht de mijlpalen van de automobielhistorie mag noemen. Er zijn er niet minder dan 4,3 miljoen van verkocht. Op 5 september jongstleden rolde de laatste oude Panda in de Fiat-fabriek van de band. Op datzelfde moment maakt de wereld kennis met zijn opvolger, wederom Fiat Panda genaamd. Afgezien van die benaming berust elke overeenkomst echter louter op toeval. De nieuwe mini-Fiat is een bijzonder eigentijds model dat nadrukkelijk ruimtewagen trekjes vertoont, zowel uiterlijk als in zijn verbluffend veelzijdige interieur. Vanaf 19 september is de nieuwe Panda te bewonderen bij de Nederlandse Fiat-dealers.

De Nuova Fiat Panda - om het op zijn Italiaans te zeggen - is bovendien in alle richtingen gegroeid. Hij is een slag langer, breder en vooral ook hoger dan zijn voorganger (respectievelijk 354, 158 en 154 centimeter), hetgeen zich vertaalt in een verrassend ruim en comfortabel interieur, waarin volwassen personen zowel voor- als achterin voortreffelijk kunnen zitten. De zitmeubels voorin zouden met hun formaat en zitcomfort absoluut niet misstaan in een aanzienlijk kostbaarder automodel en de achterbank is zo fors bemeten dat veel grotere en twee tot drie maal zo dure middenklasse ruimtewagen modellen zich er allesbehalve voor zouden schamen! Kortom: vlak de Nuova Panda ook niet uit op ritten over een langere afstand, zoals een vakantiereis naar Frankrijk of Italië.

Vanaf begin volgend jaar krijgt dat ruimtewagengevoel nog een extra dimensie. Dan wordt de nieuwe Panda namelijk ook leverbaar met een verschuifbare achterbank, zodat je de toch al uitstekende hoge bagageruimte naar behoefte kunt variëren tussen 206 en 236 liter inhoud. Reeds in standaardopstelling kun je heel wat kwijt. Van een jumboformaat reiskoffer plus een serie tassen tot de complete inhoud van een volgeladen boodschappenwagen op de parkeerplaats van de supermarkt. Met neergeklapte achterbank slokt hij zelfs 775 liter lading op. De Panda voor de 21e eeuw ontstijgt het mini segment en is zelfs in staat om de rol van eerste en enige auto in het gezin voor zijn rekening te nemen.

Panda familie
Dat wordt onderstreept door zijn rijeigenschappen. De fraaie techniek van het nieuwe onderstel (McPherson veerbenen voor en een semi-onafhankelijke wielophanging met torsie-as achter) en de extreem stijve carrosseriestructuur staan samen met de ver uit elkaar geschoven wielen door de lange wielbasis en de grote spoorbreedten borg voor een solide weggedrag. Ook de vering is - zeker in deze klasse - verrassend comfortabel afgestemd. Verder draagt het lage geluidsniveau een flinke steen bij aan het rijplezier en de volwassen indruk die de Panda al bij de eerste kennismaking op je maakt. Ook akoestisch speelt de solide constructie derhalve een hoofdrol.

Kortom: wie zou denken dat hier een auto staat die vanaf een zeer voordelige 8.495,- in de prijslijsten staat? Wat dat betreft moet je misschien toch concluderen dat het Panda hart nog op dezelfde plek klopt. Betaalbaar en veelzijdiger dan ooit tevoren.

We hadden het al vastgesteld: in alle andere opzichten is dit een automobiel van een nieuwe generatie. Er is enorm veel werk gemaakt van het design en de ergonomie van zijn interieur. In deze eerste vijfdeurs uitvoering ligt het accent op een MPV-achtige multifunctionaliteit, maar toekomstige varianten zullen zelfs doen denken aan een mini-SUV. Fiat manifesteert zich als de Europese specialist op het gebied van compacte autos. Als bekend wordt binnenkort ook een compact MPV-model in het B-segment aan het publiek voorgesteld, de Fiat Idea, en de komende jaren zal de Panda familie flink groeien. Zo komt er een vierwielaangedreven uitvoering en wordt er ook gewerkt aan een kleine, sportieve off-road versie.

Volwassen uitstraling
Zijn speelse lakkleuren, het hoge en brede ruimtewagenachtige koetswerk, de op vrijwel alle versies in kleur gespoten bumperspoilers, zijn dakrails, de zeer herkenbare voorkant met het nieuwe Fiat familiegezicht, het opvallend grote glasoppervlak met drie zijramen, de mogelijkheid van een elektrisch te openen glazen Skydome dak en ook talloze kleinere details als de licht bedienbare toets in de handgreep van de achterklep dragen bij aan de volwassen indruk die de nieuwe Panda maakt. Dat wordt in het interieur voortgezet. Het eerste detail dat opvalt, is de volledige bekleding van de cabine. Dat klinkt wellicht niet spectaculair, maar de Panda is de enige in deze klasse die dat biedt. Andere karakteristieken zaken zijn de hoog geplaatste schakelpook (een MPV accent dat niet alleen een uitstekende bedienbaarheid garandeert, maar ook extra beenruimte oplevert) en de opmerkelijke interieurruimte met volwassen zitmeubels. Desgewenst in frisse en moderne kleuren uitgevoerd. Ook het design van het interieur is van hoog niveau. Denk aan het unieke patroon in de bekledingsstof, de speels uitgevoerde deurpanelen en de hoge bouw van het dashboard. Die op zijn beurt optimaal bij de ontspannen hoge zitpositie in de Panda past. In- en uitstappen is heel makkelijk, het zicht rondom is (mede door het grote glasoppervlak) ideaal en het zicht op en de bediening van de elementen in het dashboard zijn uitstekend voor elkaar. Meters en radio liggen direct in het zicht en alles is zo logisch geplaatst dat het bijna intuïtief te bedienen is. Waar zijn voorganger strikt de no nonsense filosofie aanhing, doet deze nieuwe Panda in ergonomisch opzicht in menig opzicht aan middenklasse modellen denken.

Technologie en innovatie
Juist in deze betaalbare klasse is het geen geringe opgave om een auto te ontwikkelen die ook in uitrusting en technologie van zich doet spreken. Toch is die missie bij de Nuova Panda zeker geslaagd. Onder de motorkap is er keuze uit drie ultramoderne krachtbronnen. Naast de vlot presterende 40 kW (54 pk) 1.1 FIRE en de 44 kW (60 pk) 1.2 FIRE 8V benzinemotoren - naar moderne begrippen is de Panda immers geen al te zware auto - verdient de ongekend geavanceerde en 51 kW (70 pk) sterke 1.3 16V Multijet dieselmotor alle aandacht (leverbaar vanaf januari 2004). De meest compacte en efficiënte viercilinder common rail turbodiesel ter wereld biedt het beste dat de automobielindustrie op dit moment in huis heeft. Uiteindelijk stond Fiat aan de wieg van de common rail techniek. Saillant detail: de Multijet is ontwikkeld op een leven van 250.000 kilometer, hij heeft geen onderhoud aan mechanische delen nodig (ook het vervangen van de distributieriem na 80.000 kilometer vervalt) en vraagt slechts om de 30.000 kilometer om verse motorolie. De dieseluitvoering levert overigens ook de beste prestaties van alle Panda-uitvoeringen en is ultrazuinig (4,3 liter op 100 kilometer of in klassieke termen: zuiniger dan 1 op 23). Alle motoren, inclusief de diesel, voldoen nu al aan de extreem strenge Euro4 emissienormen die in 2006 van kracht worden.

Naast de standaard vijfversnellingsbak, die zeer plezierig schakelt, kan de 1.2 FIRE worden gecombineerd met de nieuwe Dualogic automatische versnellingsbak. Een elektronisch geregelde, gerobotiseerd schakelend systeem met een automatisch bediende koppeling. De Dualogic kan - zoals de naam al aangeeft - volautomatisch zijn werk doen en met de hand sequentieel worden bediend. Overigens mikt de techniek niet alleen op comfort; het toch al zeer gunstige brandstofverbruik wordt met de Dualogic nog eens flink verbeterd.

Uitrusting en veiligheid
Het volwassen concept van de Nuova Panda voorziet ook in een voor deze klasse zeer verfijnde uitrusting en veiligheidstechniek. Opties als het Skydome dak en de verschuifbare achterbank zijn al genoemd, maar ook een keuze uit drie HiFi audiosystemen (met cd-speler en subwoofer), automatische klimaatregeling met pollenfilter, ultrasoon werkende parkeersensoren en de in twee standen verstelbare Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging zijn in deze klasse allesbehalve dagelijkse kost. De lijst vermeldt in feite alle accessoires die we ook in het leveringsprogramma van middenklasse automobielen aantreffen. In diezelfde klasse vind je nog heel wat modellen die niet profiteren van een programmeerbare, vertraagd uitschakelende verlichting zoals die in de Panda standaard wordt geleverd.

Dat geldt eveneens voor de veiligheidstechniek. Het stevige koetswerk biedt een voortreffelijke basis voor optimale bescherming. FPS brandpreventietechniek en Fiat CODE II antidiefstal techniek zijn standaard op alle uitvoeringen, terwijl de Dynamic en Emotion uitvoeringen tevens standaard voorzien zijn van ABS met EBD remkrachtverdeling (optioneel op Active en Active Plus). Als eerste in zijn klasse is de Panda leverbaar met zes airbags. Automatische gordelspanners met krachtbegrenzing voorin zijn standaard, evenals driepuntsgordels achterin. De gedeeld neerklapbare achterbank wordt voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoelen. Maar Fiat gaat nog verder: zo is de optie van ESP stabiliteitsregeling in deze klasse ronduit uniek, zeker als je weet dat die wordt gecombineerd met snufjes als ASR antislipregeling, MSR techniek die blokkeren van de wielen bij terugschakelen voorkomt, HBA noodstoprembekrachtiging en zelfs een heuvelrem die optrekken tegen een helling vergemakkelijkt.

Prijslijst Fiat Panda
Fiat Panda 1.1 Active: 8.495,-
Fiat Panda 1.1 Active Plus: 9.195,-
Fiat Panda 1.2 Dynamic: 9.695,-
Fiat Panda 1.2 Emotion: 11.795,-
(prijzen incl. BTW/BPM)