8-9-2003
Fiat Panda voor de 21e eeuw
De introductie van een compleet nieuwe generatie Fiat Panda betekent
groot nieuws voor de particuliere autorijder. Al tientallen jaren
staat de naam Fiat Panda immers voor betaalbaar en toch uiterst
veelzijdig autorijden.
Met zijn compromisloos op flexibiliteit en praktische bruikbaarheid
gerichte ontwerp is hij op zijn geheel eigen wijze uitgegroeid tot een
heus begrip in de autowereld. Samen met modellen als de
oorspronkelijke Kever, Mini en Eend is de compacte en geblokte
Italiaan ondanks zijn no nonsense imago onstuitbaar tot een select
gezelschap toegetreden dat je met recht de mijlpalen van de
automobielhistorie mag noemen. Er zijn er niet minder dan 4,3 miljoen
van verkocht. Op 5 september jongstleden rolde de laatste oude Panda
in de Fiat-fabriek van de band. Op datzelfde moment maakt de wereld
kennis met zijn opvolger, wederom Fiat Panda genaamd. Afgezien van die
benaming berust elke overeenkomst echter louter op toeval. De nieuwe
mini-Fiat is een bijzonder eigentijds model dat nadrukkelijk
ruimtewagen trekjes vertoont, zowel uiterlijk als in zijn verbluffend
veelzijdige interieur. Vanaf 19 september is de nieuwe Panda te
bewonderen bij de Nederlandse Fiat-dealers.
De Nuova Fiat Panda - om het op zijn Italiaans te zeggen - is
bovendien in alle richtingen gegroeid. Hij is een slag langer, breder
en vooral ook hoger dan zijn voorganger (respectievelijk 354, 158 en
154 centimeter), hetgeen zich vertaalt in een verrassend ruim en
comfortabel interieur, waarin volwassen personen zowel voor- als
achterin voortreffelijk kunnen zitten. De zitmeubels voorin zouden met
hun formaat en zitcomfort absoluut niet misstaan in een aanzienlijk
kostbaarder automodel en de achterbank is zo fors bemeten dat veel
grotere en twee tot drie maal zo dure middenklasse ruimtewagen
modellen zich er allesbehalve voor zouden schamen! Kortom: vlak de
Nuova Panda ook niet uit op ritten over een langere afstand, zoals een
vakantiereis naar Frankrijk of Italië.
Vanaf begin volgend jaar krijgt dat ruimtewagengevoel nog een extra
dimensie. Dan wordt de nieuwe Panda namelijk ook leverbaar met een
verschuifbare achterbank, zodat je de toch al uitstekende hoge
bagageruimte naar behoefte kunt variëren tussen 206 en 236 liter
inhoud. Reeds in standaardopstelling kun je heel wat kwijt. Van een
jumboformaat reiskoffer plus een serie tassen tot de complete inhoud
van een volgeladen boodschappenwagen op de parkeerplaats van de
supermarkt. Met neergeklapte achterbank slokt hij zelfs 775 liter
lading op. De Panda voor de 21e eeuw ontstijgt het mini segment en is
zelfs in staat om de rol van eerste en enige auto in het gezin voor
zijn rekening te nemen.
Panda familie
Dat wordt onderstreept door zijn rijeigenschappen. De fraaie techniek
van het nieuwe onderstel (McPherson veerbenen voor en een
semi-onafhankelijke wielophanging met torsie-as achter) en de extreem
stijve carrosseriestructuur staan samen met de ver uit elkaar
geschoven wielen door de lange wielbasis en de grote spoorbreedten
borg voor een solide weggedrag. Ook de vering is - zeker in deze
klasse - verrassend comfortabel afgestemd. Verder draagt het lage
geluidsniveau een flinke steen bij aan het rijplezier en de volwassen
indruk die de Panda al bij de eerste kennismaking op je maakt. Ook
akoestisch speelt de solide constructie derhalve een hoofdrol.
Kortom: wie zou denken dat hier een auto staat die vanaf een zeer
voordelige 8.495,- in de prijslijsten staat? Wat dat betreft moet je
misschien toch concluderen dat het Panda hart nog op dezelfde plek
klopt. Betaalbaar en veelzijdiger dan ooit tevoren.
We hadden het al vastgesteld: in alle andere opzichten is dit een
automobiel van een nieuwe generatie. Er is enorm veel werk gemaakt van
het design en de ergonomie van zijn interieur. In deze eerste
vijfdeurs uitvoering ligt het accent op een MPV-achtige
multifunctionaliteit, maar toekomstige varianten zullen zelfs doen
denken aan een mini-SUV. Fiat manifesteert zich als de Europese
specialist op het gebied van compacte autos. Als bekend wordt
binnenkort ook een compact MPV-model in het B-segment aan het publiek
voorgesteld, de Fiat Idea, en de komende jaren zal de Panda familie
flink groeien. Zo komt er een vierwielaangedreven uitvoering en wordt
er ook gewerkt aan een kleine, sportieve off-road versie.
Volwassen uitstraling
Zijn speelse lakkleuren, het hoge en brede ruimtewagenachtige
koetswerk, de op vrijwel alle versies in kleur gespoten
bumperspoilers, zijn dakrails, de zeer herkenbare voorkant met het
nieuwe Fiat familiegezicht, het opvallend grote glasoppervlak met drie
zijramen, de mogelijkheid van een elektrisch te openen glazen Skydome
dak en ook talloze kleinere details als de licht bedienbare toets in
de handgreep van de achterklep dragen bij aan de volwassen indruk die
de nieuwe Panda maakt. Dat wordt in het interieur voortgezet. Het
eerste detail dat opvalt, is de volledige bekleding van de cabine. Dat
klinkt wellicht niet spectaculair, maar de Panda is de enige in deze
klasse die dat biedt. Andere karakteristieken zaken zijn de hoog
geplaatste schakelpook (een MPV accent dat niet alleen een uitstekende
bedienbaarheid garandeert, maar ook extra beenruimte oplevert) en de
opmerkelijke interieurruimte met volwassen zitmeubels. Desgewenst in
frisse en moderne kleuren uitgevoerd. Ook het design van het interieur
is van hoog niveau. Denk aan het unieke patroon in de bekledingsstof,
de speels uitgevoerde deurpanelen en de hoge bouw van het dashboard.
Die op zijn beurt optimaal bij de ontspannen hoge zitpositie in de
Panda past. In- en uitstappen is heel makkelijk, het zicht rondom is
(mede door het grote glasoppervlak) ideaal en het zicht op en de
bediening van de elementen in het dashboard zijn uitstekend voor
elkaar. Meters en radio liggen direct in het zicht en alles is zo
logisch geplaatst dat het bijna intuïtief te bedienen is. Waar zijn
voorganger strikt de no nonsense filosofie aanhing, doet deze nieuwe
Panda in ergonomisch opzicht in menig opzicht aan middenklasse
modellen denken.
Technologie en innovatie
Juist in deze betaalbare klasse is het geen geringe opgave om een auto
te ontwikkelen die ook in uitrusting en technologie van zich doet
spreken. Toch is die missie bij de Nuova Panda zeker geslaagd. Onder
de motorkap is er keuze uit drie ultramoderne krachtbronnen. Naast de
vlot presterende 40 kW (54 pk) 1.1 FIRE en de 44 kW (60 pk) 1.2 FIRE
8V benzinemotoren - naar moderne begrippen is de Panda immers geen al
te zware auto - verdient de ongekend geavanceerde en 51 kW (70 pk)
sterke 1.3 16V Multijet dieselmotor alle aandacht (leverbaar vanaf
januari 2004). De meest compacte en efficiënte viercilinder common
rail turbodiesel ter wereld biedt het beste dat de automobielindustrie
op dit moment in huis heeft. Uiteindelijk stond Fiat aan de wieg van
de common rail techniek. Saillant detail: de Multijet is ontwikkeld op
een leven van 250.000 kilometer, hij heeft geen onderhoud aan
mechanische delen nodig (ook het vervangen van de distributieriem na
80.000 kilometer vervalt) en vraagt slechts om de 30.000 kilometer om
verse motorolie. De dieseluitvoering levert overigens ook de beste
prestaties van alle Panda-uitvoeringen en is ultrazuinig (4,3 liter op
100 kilometer of in klassieke termen: zuiniger dan 1 op 23). Alle
motoren, inclusief de diesel, voldoen nu al aan de extreem strenge
Euro4 emissienormen die in 2006 van kracht worden.
Naast de standaard vijfversnellingsbak, die zeer plezierig schakelt,
kan de 1.2 FIRE worden gecombineerd met de nieuwe Dualogic
automatische versnellingsbak. Een elektronisch geregelde,
gerobotiseerd schakelend systeem met een automatisch bediende
koppeling. De Dualogic kan - zoals de naam al aangeeft -
volautomatisch zijn werk doen en met de hand sequentieel worden
bediend. Overigens mikt de techniek niet alleen op comfort; het toch
al zeer gunstige brandstofverbruik wordt met de Dualogic nog eens
flink verbeterd.
Uitrusting en veiligheid
Het volwassen concept van de Nuova Panda voorziet ook in een voor deze
klasse zeer verfijnde uitrusting en veiligheidstechniek. Opties als
het Skydome dak en de verschuifbare achterbank zijn al genoemd, maar
ook een keuze uit drie HiFi audiosystemen (met cd-speler en
subwoofer), automatische klimaatregeling met pollenfilter, ultrasoon
werkende parkeersensoren en de in twee standen verstelbare Dualdrive
elektrische stuurbekrachtiging zijn in deze klasse allesbehalve
dagelijkse kost. De lijst vermeldt in feite alle accessoires die we
ook in het leveringsprogramma van middenklasse automobielen
aantreffen. In diezelfde klasse vind je nog heel wat modellen die niet
profiteren van een programmeerbare, vertraagd uitschakelende
verlichting zoals die in de Panda standaard wordt geleverd.
Dat geldt eveneens voor de veiligheidstechniek. Het stevige koetswerk
biedt een voortreffelijke basis voor optimale bescherming. FPS
brandpreventietechniek en Fiat CODE II antidiefstal techniek zijn
standaard op alle uitvoeringen, terwijl de Dynamic en Emotion
uitvoeringen tevens standaard voorzien zijn van ABS met EBD
remkrachtverdeling (optioneel op Active en Active Plus). Als eerste in
zijn klasse is de Panda leverbaar met zes airbags. Automatische
gordelspanners met krachtbegrenzing voorin zijn standaard, evenals
driepuntsgordels achterin. De gedeeld neerklapbare achterbank wordt
voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoelen. Maar Fiat
gaat nog verder: zo is de optie van ESP stabiliteitsregeling in deze
klasse ronduit uniek, zeker als je weet dat die wordt gecombineerd met
snufjes als ASR antislipregeling, MSR techniek die blokkeren van de
wielen bij terugschakelen voorkomt, HBA noodstoprembekrachtiging en
zelfs een heuvelrem die optrekken tegen een helling vergemakkelijkt.
Prijslijst Fiat Panda
Fiat Panda 1.1 Active: 8.495,-
Fiat Panda 1.1 Active Plus: 9.195,-
Fiat Panda 1.2 Dynamic: 9.695,-
Fiat Panda 1.2 Emotion: 11.795,-
(prijzen incl. BTW/BPM)
AutoRai