Gemeente Amsterdam

Regio bereikt principe-akkoord over bereikbaarheid tussen Amsterdam en Almere
8 september 2003 - Anna Carla Sprey
Overheden en maatschappelijke organisaties in de regio Amsterdam/Almere, verenigd in De Uitweg, stellen voor bestaande snelwegen uit te breiden om de files in de regio te bestrijden. De aanpassing van de wegen (de A6, A1 en de Gaasperdammer-weg) is onderdeel van een breed pakket mobiliteitsmaatregelen en gaat samen met de verbetering van de waardevolle landschappen en natuurgebieden tussen Amsterdam, het Gooi en Abcoude. Het totale pakket aan maatregelen kost circa zeven miljard euro (weg, spoor, natuur en landschap).

Toekomstvisie 2030

Het Uitweggebied wordt opgedeeld in drie zones:
* een natuurboulevard aan de oevers van het IJmeer,
* een aaneengesloten gebied van meren, plassen en sloten ten oosten van de Vecht, waaronder het Naardermeer,

* een parklandschap voor intensieve recreatie ten westen van de Vecht.

Filebestrijding

De Uitwegpartijen hebben de coördinatie van de uitvoering van de Toekomstvisie 2030 in handen gelegd van de provincie Noord-Holland. Voor de aanpak van de mobiliteitsproblemen kiest de Uitweg voor een breed pakket van maatregelen om de files te bestrijden:
* een proef met beprijzing van het autorijden tijdens de spits,
* forse investeringen in het spoor, te beginnen met een verdubbeling van het aantal spitstreinen tussen Almere en Amsterdam,
* het dichter bij elkaar brengen van woningen en bedrijven, en uitbreiding van de bestaande wegen.

Uitbreiding wegen

De uitbreiding van de wegen omvatten: de Hollandse brug, de A1 en de Gaasperdammerweg in Amsterdam Zuidoost. De knooppunten Holendrecht, Diemen en Muiderberg worden gereconstrueerd. Vanaf de A1 wordt een verdiepte bypassweg aangelegd door de Bloemendalerpolder naar de Gaasperdammerweg.

Voorwaarden


* de Gaasperdammerweg wordt verdiept en ter plaatse van de woonbebouwing zo veel als mogelijk overkluisd aangelegd, zodat de geluidsoverlast per saldo wordt verminderd en Amsterdam Zuidoost stedenbouwkundig meer één geheel kan worden,
* de aanleg van een aquaduct bij Muiden, inclusief een robuuste ecologische verbindingszone tussen het IJmeer, de Vechtplassen en het Naardermeer,

* geen gefaseerde aanleg voordat er duidelijkheid is over de financiering van het totale tracé.

Terugvaloptie

Als aan deze voorwaarden niet kan worden voldaan, geven Amsterdam, Almere, Flevoland, ROA en VNO-NCW West de voorkeur aan een tunnel die loopt van de A6, langs het Naardermeer naar de A9. Voor de andere Uitwegpartijen is deze terugvaloptie echter onbespreekbaar. De Uitwegpartijen dringen er bij de ministers van VenW, VROM en LNV met klem op aan de keuze van de regio om te zetten in concrete plannen en uitvoeringsmaatregelen, inclusief de financiering.

Zie ook www.deuitweg.nl

© Gemeente Amsterdam