HOGESCHOOL INHOLLAND
Plannen Hogeschool INHOLLAND voor komende jaren
Persbericht
8 september 2003
Voorzitter Jos Elbers over Instellingsplan Hogeschool INHOLLAND:
Brede Bachelors en competentiegericht onderwijs toekomst voor INHOLLAND
DEN HAAG - Bacheloropleidingen waarin de student een brede Major volgt en een specialistische Minor die op verschillende locaties worden aangeboden. Op die manier wil Hogeschool INHOLLAND haar opleidingen vormgeven. Daarnaast wil INHOLLAND haar onderwijs competentiegericht maken. Dit zegt Jos Elbers, voorzitter College van Bestuur Hogeschool INHOLLAND als toelichting op het Instellingsplan van Hogeschool INHOLLAND dat deze week openbaar wordt gemaakt. Het Instellingsplan met de titel 'INHOLLAND, Grenzeloos en dichtbij'geeft de richting aan voor het beleid van de komende jaren. In het Instellingsplan staan tevens de drie focuspunten van INHOLLAND: onderwijsconcept gebaseerd op brede bachelors en competentiegericht onderwijs, kenniscreatie en grenzeloos onderwijs.
'Als HBO-instelling hebben wij een maatschappelijke opdracht' aldus Elbers in zijn speech op de Jaaropening van INHOLLAND. 'Daardoor is het belangrijk dat wij inspelen op de behoeften van de markt. INHOLLAND wil graag dichtbij de student, instelling en de markt staan. Als voorzitter van het CvB zeg ik dan: het is onze taak om samen te werken met bedrijven, instellingen en maatschappelijke organisaties. De Rijksoverheid op haar beurt moet de ontwikkeling van de kenniseconomie blijven stimuleren. Ook ten tijde van economische teruggang is het van belang dat er geïnvesteerd blijft worden in onderwijs en kenniseconomie. Doet de overheid dit niet, dan zal het onderwijs verschralen.'
Kenniscreatie is dan ook een belangrijk focuspunt in het instellingsplan van Hogeschool INHOLLAND. INHOLLAND wil graag vanuit eigen kracht opereren en zelf kennis creëren. Aansluiten bij de vraag vanuit bedrijven en maatschappelijke organisaties naar toegepast onderzoek en masteropleidingen is belangrijk voor de hogeschool. Dit doet INHOLLAND door kenniskringen op te zetten.
De invoering van de bacherlor-masterstructuur als onderwijssysteem maakt het voor Hogeschool INHOLLAND mogelijk goed in te spelen op de behoeften van de (internationale) markt door brede majors en specialistische minors aan te bieden. Ook de toegenomen individualisering speelt daarin een rol. Het adagium 'de student gekend' moet ook in de praktijk worden waargemaakt en dus speelt de vraag van studenten naar variatie en de mogelijkheid om eigen keuzes te maken een cruciale rol. De student krijgt binnen dit model een actuele opleiding, doordat de brede bacheloropleidingen verbonden zijn met één of meer kenniskringen. Vanuit die kenniskringen wordt de opleiding voortdurend gevoed met de resultaten van toegepast onderzoek en kennisontwikkeling. Actualisering en vernieuwing van de curricula zijn daarmee gewaarborgd.
Naast kenniscreatie zijn er dus nog twee belangrijke focuspunten in het instellingplan die de ambities van INHOLLAND weerspiegelen. Ten eerste de ontwikkeling en implementatie van een onderwijsconcept gericht op de individuele student en de markt. Het onderwijsconcept van INHOLLAND heeft als primair doel om mensen te begeleiden bij de ontwikkeling van competenties. Samen met de markt. Ten tweede grenzeloos onderwijs. INHOLLAND wil studenten de kans geven zich in een internationaal speelveld te ontwikkelen. Elbers: 'In het kader van de stagnerende economische groei en de achterblijvende kenniseconomie in Nederland is het van eminent belang dat afgestudeerden een internationale oriëntatie hebben doorlopen.'
einde persbericht
Noot voor de pers:
Voor meer informatie of het opvragen van het Instellingsplan kunt u bellen met: Donatello Piras, persvoorlichter Hogeschool INHOLLAND, Tel
010 439 9910 of 06 54 980998 of E-mail: Donatello.Piras@INHOLLAND.nl Of met Niels Pols Persvoorlichter Hogeschool INHOLLAND Alkmaar, 06 51883654.
U kunt het Instellingsplan ook downloaden via www.INHOLLAND.nl
08 sep 03 16:00