NMA
NMa verdenkt wegtransport van prijsafspraken zeecontainervervoer
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft na onderzoek rapport
opgemaakt tegen drie brancheorganisaties in de transportsector omdat
zij hen verdenkt van het geven van prijsadviezen. Het gaat met name om
de leden die actief zijn in het vervoer van zeecontainers over de weg.
Meer dan de helft van de aangelande zeecontainers in Rotterdam, de
grootste containeroverslaghaven in Europa, wordt over de weg
vervoerd.
Prijsadviezen door brancheorganisaties worden gezien als een vorm van
prijsafspraken tussen de leden van die organisaties en zijn derhalve
verboden. De gevolgen van dergelijke afspraken zijn hogere prijzen
(transporttarieven) en een verminderde prikkel tot kostenbesparing.
Ondernemingen dienen hun commerciële gedrag, waaronder hun prijzen,
onafhankelijk van elkaar te bepalen. Zij dienen zonder onderlinge
afspraken of coördinatie door de branchevereniging te dingen naar de
gunst van de klant. Als zij toch afspraken maken die de concurrentie
beperken, dan zijn afnemers daarvan de dupe.
Uit onderzoek van de NMa is gebleken dat de brancheorganisaties
Transport en Logistiek Nederland (TLN), Alliantie
Zeecontainervervoerders (AZ) en de Vereniging van
Zeecontainervervoerders (VZV) hun leden hebben geadviseerd over het
doorberekenen van prijsverhogingen met betrekking tot het vervoer van
zeecontainers over de weg. TLN en AZ hebben hun leden informatie
verstrekt over kostenontwikkelingen in het zeecontainervervoer met een
advies tot vrachtprijsaanpassing; TLN, AZ en VZV hebben hun leden
geadviseerd een brandstofclausule te hanteren om fluctuaties in de
brandstofprijs door te berekenen; TLN en AZ hebben hun leden
geadviseerd de kostenstijgingen als gevolg van een kilometerheffing
door te berekenen. De adviezen werden op verschillende manieren
verstrekt: in brieven, publicaties, voorbeeldclausules, en op
kostprijsbijeenkomsten waar instructies werden gegeven.
Gezamenlijk aanbevolen prijzen of prijsverhogingen die al dan niet
feitelijk worden nageleefd maken het mogelijk om met een redelijke
mate van zekerheid te voorspellen wat de prijspolitiek van de
concurrenten zal zijn. Dit leidt tot uniformering van de tarieven. Het
merendeel van de bedrijven die zeecontainers transporteren is
aangesloten bij deze brancheorganisaties. De onderzochte feiten hebben
plaatsgevonden in de periode van 1 januari 1998 tot heden.
De NMa heeft een redelijk vermoeden dat de organisaties hiermee de
Mededingingswet hebben overtreden. Daarom is rapport opgemaakt. De
betrokken organisaties worden nu in de gelegenheid gesteld op het
rapport te reageren. Daarna stelt de NMa definitief vast of sprake is
van een overtreding en zo ja, of een boete of een andere sanctie wordt
opgelegd.
Nederlandse Mededingingsautoriteit