Mazda

8-9-2003

Wereldpremières in Frankfurt

De 60e IAA Frankfurt heeft de wereldpremière van de nieuwe Mazda3, de vierde nieuwe generatie Mazda in slechts 18 maanden. De Mazda3 combineert de beste eigenschappen van al zijn voorgangers en is ontwikkeld om beter te zijn dan wat klanten zijn gaan verwachten van een moderne C-segment auto. Dit model vormt een ware Zoom-Zoom combinatie van dynamische prestaties, in het oog springend en sportief design van het exterieur, een groot en flexibel interieur en een uitmuntend veiligheidspakket. Dit alles uitgevoerd met hoogstaande constructiekwaliteit en vakmanschap.

Mazda3

De nieuwe Mazda3 zal in eerste instantie gelanceerd worden in een spannende vijfdeurs Hatchback-versie, in Nederland Sport genaamd, een aantal maanden later gevolgd door de lancering van een vierdeurs Sedan. Beide uitvoeringen introduceren onmiskenbare Mazda styling en hoogstaande constructiekwaliteit in het Europese C-segment. Net als alle nieuwe generatie Mazda's zijn ze een dynamische en krachtige verschijning op de weg, die hun spannende fun-to-drive karakter duidelijk uitstralen.

Als een van de grootste auto's in deze klasse heeft de Mazda3 Sport ondanks zijn agressieve, sportieve design een ruim, licht interieur met voor- en achterin royale schouderruimte, terwijl zijn lange wielbasis en de optimale vormgeving van de voorstoelen meer dan voldoende beenruimte garanderen. Samen bieden deze twee eigenschappen een zeer ruim interieur waarin vijf volwassenen comfortabel kunnen reizen. Een reeks intelligente opbergvakken en een grote en flexibele bagageruimte zorgen voor een auto met niet alleen een flinke portie rijplezier, maar die ook prettig is om in te zitten en om te gebruiken.

De Mazda3 Sport zal in eerste instantie gelanceerd worden met twee benzinemotoren - een zeer uitgebalanceerde 1.6 liter met 77 kW/105 pk en een krachtigere 2.0 liter met 110 kW/150 pk - beide uit een nieuwe reeks trillingsvrije DOHC benzinemotoren met vier cilinders in lijn die voldoende koppel leveren voor een energieke rijstijl en die bovendien voldoen aan alle geldende emissienormen. Beide benzinemotoren worden standaard geleverd met een robuuste handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen met korte, strakke schakelpatronen voor een sportief en rechtstreeks schakelgevoel. De
1.6 liter benzinemotor is ook leverbaar met Mazda's viertraps 'Activematic' automatische transmissie voor een soepel, lineair, rechtstreeks contact met de energieke motorprestaties in ofwel automatische of semi-handgeschakelde modus.

De carrosseriedelen van de Mazda3 zijn gemonteerd aan een zeer stijve carrosseriestructuur met een hoge mate van torsie- en buigstijfheid en leveren een voortreffelijke balans tussen wegligging en rijcomfort, met stuurgedrag dat onder alle omstandigheden nauwkeurig en betrouwbaar is. Het vertoont dezelfde Zoom-Zoom rijeigenschappen en voertuigbeheersing die kenmerkend zijn voor alle nieuwe generatie Mazda's: een strakke wegligging, een geruststellend stuurgevoel en superieure remprestaties.

De nieuwe carrosseriebouw van de Mazda3 vijfdeurs is een product van het Mazda Advance Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS) en maakt gebruik van Mazda's unieke Triple-H carrosserieontwerp, waarvan de veilige en sterke passagierskooi vervorming tegengaat en botsingsenergie verspreidt over de hele carrosserie in de meest voorkomende botsscenario's. Combineer dit met uitstekende wegligging, stuurinrichting en remmen, ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD), mechanische remhulp, optionele Dynamische Stabiliteits Control (DSC) met tractieregeling, zes airbags, rempedaal met aanrijdingsbeveiliging en inklapbare stuurkolom, en het resultaat is een van de beste veiligheidspakketten van het segment. Interne tests hebben zelfs aangegeven dat de nieuwe Mazda3 bij de EuroNCAP crashtests vier sterren of meer zal krijgen.

Kusabi

Op de IAA Frankfurt beleeft nog een spannende nieuwe concept car zijn première: het Kusabi Design Concept, gebaseerd op het Mazda2 platform. Deze vierzits compacte sportauto vertegenwoordigt een unieke combinatie eigenschappen die het dagelijks rijden in de stad tot een waar feest maken. Het Mazda Kusabi Design Concept heeft alle sterke punten van een kleine, moderne sportauto - met een stijlvol en wat agressief exterieur, een energieke 1.6 liter common rail dieselmotor en superieure dynamische eigenschappen - samen met een revolutionaire Twin -Lift Hatchback portiersysteem, vier stoelen en hoge mate van functionaliteit en stijl van het interieur.

MPV

Ook op de stand van Mazda, de nieuwe, gefacelifte versie van de stijlvolle en flexibele MPV, met een nieuw ontwerp om beter te voldoen aan de behoeften van Europese klanten op het gebied van flexibiliteit, uitstraling en veiligheid. Later dit jaar zal het model zijn entree maken in de showrooms. De MPV heeft verbeteringen aan het exterieur en aan het interieur, verbeterde remmen en een uitgebreider scala uitvoeringen, waaronder behalve de zevenzitter ook een nieuw Karakuri model met zes stoelen.

Twee nieuwe motoren

De spotlight in Frankfurt wordt ook gericht op twee nieuwe Mazda motoren - een nieuwe 2.0 liter common rail CiTD dieselmotor met een filtersysteem voor vaste dieseldeeltjes en een 2.0 liter PZEV benzinemotor - beide pioniers op het gebied van emissietechnologie. Niet alleen leveren zij een superieure milieuschone prestatie met extreme lage giftige uitstoot, maar ze beschikken ook over dezelfde energieke prestatie die klanten verwachten van een nieuwe generatie Mazda motor. De nieuwe Mazda 2.0 liter CiTD common rail motor kent een uiterst lage uitstoot en bevat DPF technologie (diesel particulate filter). De Mazda 2.0 liter PZEV (partial zero emissions vehicle) benzinemotor heeft zeer geavanceerde verbranding en emissietechnologie die ervoor zorgt dat deze motor voldoet aan de norm voor US Green States.