Gemeente Eemnes


* Flitspalen volop aan het werk in Baarn, Soest en Eemnes


Flitspalen volop aan het werk in Baarn, Soest en Eemnes

Vanaf deze week is in de gemeenten Baarn, Soest en Eemnes continu één flitspaal per gemeente in werking. De gemeenten willen hiermee de snelheid op een aantal vaste locaties terug dringen en daarmee de verkeersveiligheid op die plaatsen verhogen. Het Bureau Verkeer Onder Controle van de Politie Regio Utrecht voert de handhaving uit.

Waarom handhaving?
Op de geselecteerde locaties hebben de afgelopen jaren teveel letsel ongevallen plaatsgevonden. Een hoge snelheid is vaak de oorzaak van het ongeval of maakt het ongeval ernstiger. In de gemeente Baarn vonden in de jaren 2000 - 2002 op de geselecteerde locaties 23 letselongevallen plaats, in de gemeente Soest vonden in diezelfde periode 21 letselongevallen plaats en in de gemeente Eemnes in de periode van 1999-2001 vonden 9 letselongevallen plaats. Tevens werden op al deze locaties forse snelheidsoverschrijdingen waargenomen én is de verkeersintensiteit redelijk tot hoog.

Handhaving, een kans op een bekeuring dus, zorgt ervoor dat automobilisten hun snelheid aanpassen aan de geldende limiet. Hierdoor neemt op den duur ook het aantal ongevallen af.

De praktijk
De gemeenten hebben de locaties geselecteerd en de medewerkers van het Bureau Verkeer Onder Controle van de Politie Regio Utrecht laten de camera's rouleren tussen elf flitspalen in de drie gemeenten. Daarbij is in iedere gemeente dus één flitspaal continu actief. Ook vinden er incidentele controles plaats met behulp van mobiele radarauto's en laserguns. Soms worden flitspalen helaas vernield. Het is dan niet altijd mogelijk om de flitspaal op korte termijn te vervangen. Op die locaties geldt dat het Bureau Verkeer Onder Controle met behulp van de laserguns en radarwagens de snelheid intensief controleert.

Convenant
In juli 2000 al, sloten de Politie Regio Utrecht en de drie gemeenten een convenant om extra handhavingsinspanning op het gebied van snelheidsovertredingen te realiseren. Dat convenant liep in juli 2002 formeel ten einde. Uit een evaluatie blijkt dat de in de afgelopen drie jaar zeker een positief resultaat is geboekt, maar dat het aantal overtredingen nog een stuk verder omlaag kan. Op vrijwel alle locaties is namelijk nog steeds sprake van een aanzienlijke snelheidsoverschrijding. Om de verkeersveiligheid dus verder te bevorderen, hebben de verschillende partijen het convenant verlengd voor een periode van nog eens drie jaar. Na die tijd wordt opnieuw bekeken of de handhaving meer vruchten heeft afgeworpen.