Persberichten - 05/09/2003
Interbrew zet zijn China-strategie verder
Interbrew, The Worlds Local Brewer©, heeft een strategisch partnership gesloten met Lion Group, een gediversifieerde Maleisische groep met betrekking tot de Chinese bierindustrie. Lion Diversified Holdings Berhard (LDHB), dat genoteerd staat op de beurs van Luala Lumpur (KLSE), realiseerde in 2002 een totaalvolume van 11 miljoen hectoliter. Dankzij dit nieuwe partnership wordt Interbrew de derde grootste brouwer in China wat productievolume betreft met een verkoop van 21 miljoen hectoliter en een marktaandeel van bijna 9%.
In het kader van de transactie verkoopt LDHB aan Interbrew een aandeel van 50 percent in de Chinese brouwerijactiviteiten van LDHB voor 131.5 miljoen US$ en wordt het management voor het strategisch partnership aan Interbrew overgedragen. Interbrew krijgt ook een calloptie op de overblijvende 50 percent, die het te allen tijde kan uitoefenen, 12 maanden na het voltooien van de transactie, voor een bedrag van 131.5 miljoen US$. Dit partnerschip voldoet aan de acquisitiecriteria van Interbrew: sterk groeipotentieel in de lokale als de regionale markten met sterke merken, volumes, schaaleconomie en kritieke massa. Verder blijft de aandacht toegespitst op het kernsegment van de lagers en is er een sterk en toegewijd management aanwezig. Naar verwachting zal de transactie afgerond worden gedurende het eerste kwartaal van 2004 na due diligence, de goedkeuring van de aandeelhouders en de nodige goedkeuringen van de Maleisische autoriteiten.
Dankzij verschillende partnerships en overnames staat Interbrew nu stevig op nummer één in de provincie Guangdong (Zhujiang Brewery); net als in de provincie Zhejiang (K.K. Brewery en Lion Breweries); in de provincie Jiangsu behoort de onderneming tot de top drie brouwers (Nanjing Brewery en Brouwerij Jiangsu Debier). Met het vandaag aangekondigde strategische partnership krijgt Interbrew ook voet aan de grond in drie nieuwe provincies, met name Hubei, Hunan en Shandong. De Chinese portefeuille, die toch al stevig was, wordt nu uitgebreid met lokale merken: Zhujiang®, Jinlongquan®, Double Deer®, KK®, Santai®, Jinling® . Lokale luxebieren. Zhujiang Fresh®, Jinlongquan Fresh, Double Deer Fresh, KK Fresh, internationale luxebieren, Stella Artois® en Becks®, en speciaalbieren zoals Leffe® en Hoegaarden®.
De transactie past helemaal in het kader van Interbrews strategie om verder uit te breiden in China en uit te groeien tot een belangrijke speler op de thuismarkt. De aandacht gaat daarbij vooral naar de kuststreken. Interbrew is reeds actief in China sinds 1984. In die periode bracht het Chinese bierbedrijven zoals Zhujiang Brewery in Guangzhou en Five Star Brewery in Beijing de nodige knowhow en technische kennis bij. Vanaf 1997 kwam Interbrew daadwerkelijk als ondernemer op de Chinese biermarkt met de overname van de brouwerijen Nanjing en Jingling Breweries. In 2002 verwierf Interbrew een aandeel van 24 percent in Zhujiang Joint Stock Company, Chinas vijfde grootste en meest rendabele brouwer, en een aandeel van 70 percent in de brouwerijtak van K.K. Group, gevestigd in de provincie Zhejiang. Dankzij Interbrews jarenlange contacten met zijn Chinese partners beschikt de onderneming nu over stevige plaatselijke relaties en een degelijke kennis van de Chinese biermarkt.
John F. Brock, CEO van Interbrew, verklaarde op: Ik ben erg opgetogen over de totstandkoming van dit strategische partnership. Het is een belangrijke stap in onze totaalstrategie, en het stelt het lokale management in staat om te blijven doen waar het goed in is. Het biedt Interbrew eveneens de mogelijkheid om zijn marketingervaring, zijn vaardigheden op het gebied van merkenbeleid en zijn technische kennis door te geven aan de lokale partners. China blijft voor Interbrew een prioriteit, en deze transactie toont duidelijk aan dat wij ons eveneens engageren op de Chinese markt.
Een kaart van China is beschikbaar op Interbrews website, http://www.interbrew.com
Interbrew - The World's Local Brewerã Interbrew, een beursgenoteerde onderneming (INTB Euronext) met hoofdzetel in Brussel, België is één van de oudste brouwers ter wereld. Onze strategie, The World's Local Brewerã, bestaat erin sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. We bezitten een portfolio van meer dan 200 merken en we stellen meer dan 35.000 mensen tewerk. We voeren bedrijfsactiviteiten in 21 landen in Amerika, Europa en Azië en we bezitten strategische minderheidsbelangen in verschillende brouwerijen over de wereld. In 2002 realiseerden we een omzet van om en bij de 7 miljard euro.
Bezoek onze website www.interbrew.com voor meer informatie.
Bijkomende informatie:
Corneel Maes Patrick Verelst Vice President Corporate Communication Vice President Investor Relations
Tel: +32-16-31-57-69 Tel: +32-16-31-55-41 Mobile: +32-475-92-27-69 Fax: +32-16-31-57-13 Fax: +32-16-31-59-69 E-mail: patrick.verelst@interbrew.com E-mail: corneel.maes@interbrew.com
Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels