DE NATIONALE OMBUDSMAN
http://www.nationaleombudsman.nl

Nationale ombudsman start campagne om bekendheid te vergroten

Voor klachten over de overheid
NATIONALE OMBUDSMAN START CAMPAGNE OM BEKENDHEID TE VERGROTEN

'Als u een probleem heeft met de óverheid, kan de Nationale ombudsman u helpen.' Dat is de boodschap van een televisie- en radiospot van de Nationale ombudsman. Op 8 september start de Nationale ombudsman een Postbus 51-campagne om de bekendheid van het instituut te vergroten. Het is immers belangrijk dat mensen de Nationale ombudsman, als ze hem nodig hebben, kunnen vinden en een juist beeld hebben van wat hij voor hen kan betekenen.

De overheid voert veel taken uit waar burgers rechtstreeks mee te maken hebben, denk aan het heffen van belasting, verstrekken van huursubsidie of beslissen over uitkeringen. In de contacten tussen burger en overheid kan er altijd iets mis gaan. De Nationale ombudsman is bij wet in het leven geroepen om burgers in die situatie een onafhankelijke vorm van rechtsbescherming te bieden. Zo kan hij een bijdrage leveren aan het (herstel van) vertrouwen van de burger in de overheid. Daar wordt de burger beter van, maar de overheid uiteindelijk ook. De Nationale ombudsman kan deze taak alleen goed uitvoeren wanneer burgers op de hoogte zijn van zijn bestaan en hem weten te vinden.

Alleen voor klachten over overheid
Onderzoek heeft aangetoond dat de bekendheid van zijn taak en werkwijze onder de Nederlandse bevolking laag is. Het is daarnaast voor veel mensen verwarrend, dat er in Nederland meerdere ombudsmannen zijn met heel verschillende werkterreinen. In de dagelijkse praktijk constateert de Nationale ombudsman dat mensen vaak niet weten waarvoor zij hem kunnen inschakelen. Ongeveer een vijfde van de schriftelijke klachten die hij ontvangt, kan hij niet in behandeling nemen omdat ze niet over de overheid gaan. De centrale boodschap van de campagne is dan ook dat de Nationale ombudsman alleen klachten behandelt over overheidsinstanties, zoals de politie, de Belastingdienst, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Informatiebeheer Groep, ministeries, provincies, waterschappen en een groot aantal gemeenten.

Gratis telefoonnummer: 0800 - 33 55555
In de campagne worden mensen erop gewezen dat zij de Nationale ombudsman kunnen bellen (op een gratis telefoonnummer 0800 - 33 55555) als ze willen weten of de Nationale ombudsman hun klacht kan behandelen. Medewerkers van de ombudsman kunnen dan aan de telefoon direct bepalen of iemand bij de Nationale ombudsman aan het goede adres is. Zo niet, dan kan iemand meteen worden doorverwezen. De Nationale ombudsman hoopt dat daarmee zoveel mogelijk wordt voorkomen dat mensen hem vergeefs schrijven. Daarnaast verwijzen de televisie- en radiospots naar de website (www.nationaleombudsman.nl) en naar een folder. Beide geven informatie over welke klachten de Nationale ombudsman kan behandelen. De folder is onder meer verkrijgbaar bij postkantoor en bibliotheek.