Gemeente Asten


04-09-2003
Nieuw logo gemeente Asten

Asten, 4 september 2003

ASTEN VOERT NIEUW LOGO VANAF 8 SEPTEMBER A.S.

Vanaf maandag 8 september a.s. zal Asten een nieuw logo voeren. Dit betekent dat al het gemeentelijk drukwerk, de website, gemeenteauto's etc. een andere uitstraling krijgen.
Het nieuwe logo is ontwikkeld door Sarah Carpenter van Orange Design uit Heusden. Met dit logo waarin het riet (of beter gezegd de smelen) van de Peel zichtbaar zijn, komt de landelijke uitstraling van Asten duidelijk tot uitdrukking. Overigens is het lettertype ook aangepast. Het lettertype Times New Roman heeft plaatsgemaakt voor Agfa Rotis Semisans. (Overigens is het logo op ons nieuwe briefpapier en enveloppen e.d. niet zo groot afgebeeld als op deze mailing). Een voorbeeld van het briefpapier en envelop zal u per post worden toegestuurd, samen met de gemeentegids.)

Waarom een logo?
Bijna alle organisaties voeren op de een of andere manier een logo. Of het nu bedrijven zijn als SHELL, Philips en Mercedes of plaatselijke organisaties zoals voetbalvereniging ONDO, basisschool De Horizon of fanfare Sancta Maria. Doel van een logo is de herkenbaarheid te vergroten en een zekere uitstraling (imago) te creëren. De gemeente Asten voert sinds 1989 het wapen als logo. Als je in gemeenteland rondkijkt is dat eigenlijk steeds ongebruikelijker. Veel gemeenten zijn overgegaan tot het voeren van een eigen logo om zich zo een modernere, eigentijdsere uitstraling aan te meten. Zo ook Asten. Daarbij is niet gekozen voor klokken. Met betrekking tot klokken is het college de mening toegedaan dat dit een industriële activiteit betreft die geen directe link heeft met de gemeente. Ter vergelijking: Eindhoven voert immers ook geen gloeilamp als logo terwijl Philips toch bepalend is geweest voor de groei van Eindhoven en Eindhoven bekend staat als de lichtstad.

Werkwijze
Dit voorjaar hebben 3 grafisch ontwerpers ieder 4 ontwerpen gemaakt voor een nieuw logo. Bij de eerste presentatie koos het college voor de ontwerpen van Sarah Carpenter van Orange Design uit Heusden. Zij is vervolgens weer aan de slag gegaan om haar ontwerp nog iets bij te schaven. Uiteindelijk heeft het college het bovenstaande logo gekozen.

Informeren inwoners Asten en relaties
In de loop van de volgende week ontvangen alle huishoudens in Asten een A4 envelop met daarin een brief en gemeentegids, allen in nieuwe huisstijl. Via deze mailing en de media-aandacht hopen wij de herkenbaarheid te vergroten.

Kosten
Qua kosten komen we niet duurder uit dan voorheen omdat we van driekleurendruk zijn overgegaan naar tweekleurendruk.