Gemeente Rotterdam
Nr. 152
8 september 2003

Rotterdams gemeentebestuur stelt Programma van eisen Rotterdam Centraal vast

Het Rotterdamse college van B&W heeft namens de gemeente Rotterdam het Programma van Eisen (PvE) voor het nieuwe Centraal Station Rotterdam vastgesteld. Het PvE is een cruciaal document voor de aanpak van het ontwerp voor het project Rotterdam Centraal. Het is een basisdocument voor de ontwerpstrategie die de zes eerder geselecteerde kandidaat-architecten nu ontwikkelen voor de laatste selectieronde. Op basis van het PvE vindt begin oktober de uiteindelijke architectenkeuze door de selectiecommissie plaats. Het document vormt ook het kader voor de definitieve opdrachtverstrekking aan de te kiezen architect. Het project Rotterdam Centraal is een gezamenlijk initiatief van de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, NS, Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam.

Het PvE bestrijkt het station en de directe omgeving. Het is een verdere uitwerking van de in maart gepresenteerde hoofdlijnen van het plan. De uitwerking krijgt met name vorm in tekeningen en fotomontages. In het PvE worden ook de ruimtelijke kaders gegeven door de bepaling van de technische maten zoals de aansluiting op het metro/randstadrailstation. Het totale ruimteprogramma aan benoembare functies voor het stationsgebouw bedraagt ongeveer 6000 vierkante meter.

Programma van Eisen

Een van de opvallende veranderingen in de binnenstad is dat het station een adres aan het Weena krijgt. Het gedeelte ter hoogte van het station wordt autoluw gemaakt, door een autotunnel. Hierdoor kan er een rustige en sfeervolle verbinding met het Kruisplein ontstaan. Het stationsgebouw krijgt een hoogte van 25 meter, gelijk aan de hoogte van het Groothandelsgebouw. In verband met de omliggende hoge gebouwen wordt het dak van het stationsgebouw een vijfde gevel: een extra dimensie in de ontwerpopgave. Er wordt van de architecten een visie op het bestaande stationsgebouw verwacht. In het stationsgebouw komen uiteraard tal van hoogwaardige voorzieningen voor de reiziger met een gevarieerd aanbod van faciliteiten.

Aan de noordzijde van het station, het Proveniersplein, blijft het programma kleinschalig, aansluitend op het karakter van de wijk. De verspreide kantoorruimten worden naar verwachting in een geheel nieuw te bouwen dienstgebouw geconcentreerd. De herontwikkeling aan de Zuidzijde, de Delftsestraat, en de tramverbinding naar de Noordzijde zijn nog niet in dit programma opgenomen en komt in een volgende fase aan de orde. De fietsers- en voetgangersverbinding tussen Noord en Zuid maakt deel uit van de integrale ontwerpopgave.

Hoofddoelstellingen nieuwe station

Door de komst van de HSL, RandstadRail en TramPlus, wordt op de stationslokatie een optimaal openbaar vervoersknooppunt gerealiseerd. Rotterdam maakt dankzij de komst van de HSL deel uit van het Europese stedennetwerk, waardoor meer reizigers het Rotterdamse station zullen aandoen. Het huidige aantal reizigers van 40 miljoen zal hierdoor naar verwachting toenemen tot 75 miljoen reizigers per jaar. Een tweede doelstelling is het ontwikkelen van een hoogwaardig stedelijk programma in de directe omgeving van het centraal station. Het gaat om een plangebied van 20 hectaren, dat moet worden ontwikkeld tot een integraal onderdeel van de binnenstad.

Vervolg

De vijf opdrachtgevers van het project Rotterdam Centraal, de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, NS, Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam hebben samen gewerkt aan het PvE. Door dit document aan de architecten mee te geven gaan zij ervan uit dat zij de ambities kunnen realiseren: de bouw van het station, het vormgeven van een goed functionerend vervoersknooppunt en het realiseren van een aantrekkelijke stationsomgeving. De binnenstad krijgt hiermee een kwaliteitsimpuls.
Het Programma van Eisen is namens de gemeente Rotterdam door het college van B&W vastgesteld. Eind september komen de vijf opdrachtgevers van alle partijen bijeen voor een definitief akkoord. Tot die tijd vindt er bij de andere partijen eveneens een besluitvormingstraject plaats.

Het Programma van Eisen ligt in Rotterdam ter inzage bij de balies van de deelgemeente Noord en Coördinatie Bureau Centrum, de ondernemersbalie en de informatiecentra Infracentrum, Weena 705, het City Informatiecentrum, Coolsingel 197, en de Rotterdambalie van de Bibliotheek, Hoogstraat 110.
Het document is ook te raadplegen op het internet: www.Rotterdam.nl

noot voor de redactie/