Ingezonden persbericht


Agenda & Activiteiten actieplan Alfabetisering

Regelmatig zijn er activiteiten voor docenten, beleidsmakers of voormalig analfabeten. Op deze pagina houden we u op de hoogte. U ziet eerst een agenda met kortlopende activiteiten. Daaronder staat een lijst met activiteiten die gedurende de hele campagne worden georganiseerd.

Agenda:

2 september prinses in het elfde uur
Op dinsdag 2 september zit H.K.H. Prinses Laurentien aan tafel bij Andries Knevel. Hij interviewt haar in 'Het Elfde uur' over haar werk voor de campagne alfabetisering.

=-=-=-=

8 september Wereldalfabetiseringsdag
Met een tour door Nederland wordt op 8 september aandacht gevraagd voor alfabetisering. Met een bus gaan prinses Laurentien, staatssecretaris Nijs en een aantal ambassadeurs door het land. Op zoek naar projecten rondom functioneel analfabetisme.

De tour start al om 8.30 uur in Den Haag bij het Mondriaancollege. Staatssecretaris Nijs houdt daar een toespraak. Deze wordt gevolgd door een videoboodschap van Kofi Annan, de Secretaris-Generaal van de VN. Met het in elkaar zetten van een schuifpuzzel wordt de Week van het Leren geopend. Waarna een Haags dictee volgt voor de aanwezigen. Hagenaar Sjaak Bral laat hiermee zien hoe moeilijk het is om in een taal te schrijven die je niet goed beheerst.

Na een bezoek aan het Open Leercentrum gaat het hele gezelschap naar Rotterdam. Daar wordt het ROC Zadkine aangedaan. Cursisten alfabetisering exposeren hun werk in het Zadkine. Na een rondetafelgesprek gaat de tour verder naar Oosterhout.

's Middags wordt gestopt bij het Oosterhoutse bedrijf Kappa Vandra. Een kartonfabriek die de eigen werknemers cursussen 'in huis' geeft. Medewerkers vertellen zelf hoe ze dit ervaren.
Eindpunt van de rit is het ROC Midden Brabant in Tilburg. Daar verzorgt Prisma Brabant een toneelstuk. Prisma Brabant ondersteunt het ambassadeursproject.
Een team van de Teleac/NOT rijdt de hele dag mee. 's Avonds volgt direct een gefilmd verslag op de tv.

=-=-=-=

22 november Landelijkse deelnemersdag ABC
Stichting ABC organiseert op 22 november weer haar landelijke deelnemersdag. Het vindt plaats in het provinciehuis van Den Bosch. Tijdens de dag kunnen cursisten ervaringen uitwisselen. Er zijn een aantal lezingen. En de landelijke ABC-trofee voor een succesvol alfabetiseringsproject wordt uitgereikt.


Activiteiten lange termijn:

Landelijke gratis bellijn
Analfabeten en mensen uit hun omgeving kunnen bellen met het gratis telefoonnummer 0800 023 44 44 (24 uur per dag bereikbaar). Zij kunnen er hun verhaal kwijt of meer informatie krijgen. Bijvoorbeeld over cursussen lezen, schrijven en/of rekenen. Aanmelden voor een cursus kan ook via dit gratis nummer.
De bellijn is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van CINOP, Landelijk Nedwerk NT1 en Bureau 0800-lijn.

=-=-=-=

Ambassadeurs Alfabetisering
De Ambassadeurs Alfabetisering vormen een soort promotieteam. Het zijn voormalig analfabeten. Ze vertellen overal hun verhaal. En hopen zo anderen over de streep te trekken om ook een cursus te gaan volgen. Ze weten precies hoe het is om analfabeet te zijn. Daarom kunnen ze goed overbrengen hoe het is om wèl geletterd te worden. Al eerder werkten ambassadeurs mee aan de wereldalfabetiseringsdag en persconferenties.
Het ambassadeursproject is een initiatief van welzijnsinstelling Prisma Brabant. In december 2002 kreeg Prisma Brabant hiervoor een prijs. De Stichting Belangenbehartiging Alfabetisering reikte deze ABC-trofee uit.

=-=-=-=

Cd-rom 'Analfabetisme: doe er iets aan!'
Een speciale cd-rom geeft ervaringen en meningen uit de praktijk. Alles in videobeelden en geluid. U ziet en hoort een analfabeet op cursus. Alfabetiseringsdeskundigen over de diversiteit van de doelgroep, de vier pijlers van een goed alfabetiseringsprogramma en de voordelen van scholing op de werkvloer. Een gemeentelijke onderwijsambtenaar en een medewerker van een ROC over hun goede onderlinge samenwerking. En hoe het ROC eigen cursisten alfabetisering inzet in om nieuwe cursisten te werven. U hoort een werkgever over de cursus alfabetisering die het liet verzorgen voor medewerkers. En de medewerkers zelf over hoe ze dat beleefden. De school die de cursus opzette, geeft tips voor bedrijfscursussen. De cd-rom toont tot slot ook beelden uit twee doorsnee gemeentes: van de mensen in het buurthuis tot de wethouder Onderwijs.
De cd-rom is verspreid onder gemeentelijke onderwijsambtenaren en wethouders, Educatie-medewerkers van ROC's en andere belanghebbenden. U kunt de cd-rom ook aanvragen via deze website. U kunt alvast een kort fragment lezen op deze site.

=-=-=-=

Nieuwsbrieven
Meerdere keren per jaar verschijnt er een nieuwsbrief Alfabetisering. Er is een e-nieuwsbrief voor alle partijen die bij de organisatie betrokkenen zijn. En een papieren nieuwsbrief voor andere belanghebbenden, zoals politici en onderwijsbeleidsmakers.

=-=-=-=

Aandacht voor analfabetisme in de geschreven pers
De pers wordt regelmatig op de hoogte gesteld van belangrijke activiteiten en achtergronden in het kader van de campagne Alfabetisering. Met redacties van vakbladen, bedrijfs- en organisatiemedia wordt daarnaast de mogelijkheid besproken kant-en-klare artikelen aan te leveren. Een overzicht van geplaatste artikelen staat op de pagina pers.

=-=-=-=

Aandacht voor analfabetisme op televisie
Verschillende tv-programma's hebben al aandacht besteed aan analfabetisme. Meer tv-registraties volgen. Vooral de ambassadeurs en H.K.H. prinses Laurentien zijn hierin actief. Een overzicht van tv-programma's staat op de pagina pers. Daarnaast is er een speciaal tv-spotje gemaakt door de regionale zender ETV.

=-=-=-=

Aandacht voor analfabetisme op de radio
Landelijke en regionale radiozenders zijn benaderd om in hun discussieprogramma's aandacht te besteden aan analfabetisme. In april 2003 zijn twee radiospotjes uitgezonden op radio 1,2 en 3 FM. De ene spot is gericht op functioneel analfabete autochtonen. Deze spot roept hen op zich te melden voor een alfabetiseringscursus via de landelijke bellijn. De andere spot richt zich op intermediairs. De spot vraagt hen te letten op analfabetisme in eigen omgeving. Daarbij worden ze voor tips verwezen naar deze website. Gemeenten en/of ROC's kunnen de spotjes inkopen voor uitzending op lokaal of regionaal niveau.

=-=-=-=

Regionale werkconferenties
CINOP startte in 2003 de organisatie van enkele regionale werkconferenties. In samenwerking met de Bedrijfstakgroep Educatie van de Bve Raad, de VNG en Cito Groep. Thema: een integrale benadering van alfabetisering. Want analfabetisme is een breed maatschappelijk probleem met vaak meervoudige problematiek. Dat moet vanuit diverse gemeenteportefeuilles worden benaderd. Ook kunnen daarbij nog andere organisaties betrokken worden. Bijvoorbeeld het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), reïntegratiebedrijven, ROC's, bedrijven en verzorgings-, welzijns- en vrijwilligersinstellingen.

=-=-=-=

Portfolio voor alfabetisering
Een portfolio is een soort paspoort. Een leerling, student of cursist kan er alles in bijhouden wat hij heeft geleerd. Bijvoorbeeld in de vorm van certificaten en diploma's. Maar ook werkstukken, verslagen en andere bewijzen dat hij iets heeft afgerond.
Cito Groep ontwikkelt een eerste concept voor een portfolio alfabetisering. In samenwerking met CINOP en de Bedrijfstakgroep Educatie van de Bve Raad. Het portfolio moet bijdragen aan:

- heroverweging van de alfabetiseringstrajecten/-opleidingen, op basis van actuele pedagogisch-didactische uitgangspunten

- definiëring van en experimenteren met een vernieuwde leeromgeving

=-=-=-=

Onderzoeksactiviteiten
De ROC's verzorgen de cursussen lezen, schrijven, rekenen en andere basisvaardigheden. De campagne Alfabetisering wil een toename van het aantal cursisten realiseren. Om te bepalen of dat lukt, wordt een onderzoek gehouden dat de aantallen cursisten op verschillende momenten meet. Ook wordt onderzocht hoe effectief de ingezette communicatiemiddelen zijn. Daarin worden onder meer de kosten afgezet tegen de baten.

=-=-=-=

Meer samenwerking tussen verschillende betrokken organisaties

Verschillende organisaties zijn op een of andere manier betrokken bij alfabetisering. De Bedrijfstakgroep (BTG) Educatie van de Bve Raad, de Landelijke Vereniging Onderwijsbeleidsadviseurs (LVO) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Maar ook Cito Groep en Verdiwel, de Vereniging van Directeuren van lokale Welzijnsorganisaties.
CINOP, dat de projectleiding in handen heeft, wil in de loop van de campagne Alfabetisering de onderlinge samenwerkingsvormen stimuleren.

=-=-=-=

Ontwikkeling van brede visie op alfabetiseringsonderwijs

CINOP ontwikkelt een visiestuk en referentiekader rondom alfabetisering. Dat doet het centrum in samenwerking met de Nederlandse Taalunie en experts uit het veld. In het document worden uitgangspunten geformuleerd voor toekomstig alfabetiseringsonderwijs. Dat moet bijvoorbeeld rekening houden met actuele pedagogisch-didactische inzichten. En met de gewenste leerfuncties, zoals assessment, loopbaanoriëntatie, -begeleiding en -toeleiding. Het visiestuk moet ook een basis geven voor de curriculumontwikkeling, programmering en didactiek van alfabetiseringstrajecten. En voor het definiëren van en experimenteren met een vernieuwde leeromgeving.

=-=-=-=