Ingezonden persbericht
Felix Meritis
3 - 7 september
Felix Meritis - Concertzaal
18.30 Koya Arts La Belle Epoque diner-spectacle door Yoka van Brummelen dans
Toegang ¤ 47,50.
Yoka van Brummelen brengt een zinnenprikkelende revival van 'diner-spectacle' waarbij vroegere dansbeelden eigentijds worden gedanst én met virtuoze live muziek tijdens een culinair evenement. Deze dans-muziekproductie wordt in nauwe samenwerking met Felix Meritis uitgebracht. De Concertzaal van Felix Meritis wordt getransformeerd tot een ontmoetingsplaats. De sfeer van het stuk verwijst naar Folies Bergère te Parijs waar de Amerikaanse Fuller haar Europese carrière op 5 november 1892 begon. Fuller is wereldberoemd geworden door zich te hullen in gewaden van 70 tot 200 meter zijde en die te manipuleren in monumentale bewegende draperieën met daarop lichtprojecties. De invloed van zijde en ander materiaal op de beweging en de kwaliteit ervan, zijn op basis van overgebleven filmbeelden en foto's onderzocht. Sensuele en krachtige dynamische dans is het resultaat. Thema's zoals passie, rivialiteit, verbergen en onthullen, gevangenschap en obsessie zijn vrijelijk ontwikkeld rond de sluierdans Salomé, waarmee Fuller in 1907 haar definitieve artistieke vorm vond. De twee strijkkwartetten van Leos Janácek (1854-1928) zijn gekozen omdat hij vrouwen in zijn werk met veel hartstocht en liefde portretteert.
Muziek: Joan Berkhemer, viool, Esther Apituley, alt-viool, Nadia David, cello en gastviolist Karel Boeschoten.
Dansers: Maggie Bogaart, Tamara Roso, Leslie van Leeuwen, Johan Greben.
Mime: Rutger-Jan de Lange. Repetitor: Tamara Beudeker. Actrice: Helen-Anne Ross.
Artistieke coördinatie diner-spectacle: Gonny Sanders.
Lichtontwerp: Rob Goudsmit. Kostuums: Jantine Kraayeveld.
Fotografie: Studio Jochem Brouwer.
Tijdens de pauzes van de voorstelling wordt een buitengewoon diner choreografisch geserveerd.
"Het project 'Loïe Fuller, La Belle Epoque' verdient een speciale plek tussen dat wat op het gebied van de moderne dans wordt aangeboden.." (..) De commissie vindt de artistiek -inhoudelijke uitgangspunten, de theatrale accenten, de muziekkeuze, de vormgeving en werkwijze met betrekking tot de hedendaagse vertaling van het werk van Fuller, consequent en integer. (..) De commissie heeft op basis van de aanvraag en de bewezen kwaliteiten van de initiatiefneemster, voldoende vertrouwen in dit project en de mate waarin het tot een geinspireerde voorstelling zal leiden".
(Citaat uit het advies van Amsterdams Fonds voor de Kunst).