TT Circuit Assen - Persbericht t.a.v. (motor- en auto)sportredactie, relaties en sponsors
Saturday, September 06, 2003 7:31 PM
TT Circuit Assen, 6 sept. 2003
WK Supersport front row quotes:
Jurgen van den Goorbergh (Ned) Belgarda Yamaha (4e): De weersvoorspelling voor de regio Assen geeft voor zondag om 13.00 uur, precies met de start van de WK Supersport-race een light rain shower met mogelijk 0,2 mm regen. Het kan dus zijn dat Jurgen van den Goorbergh een natte race voorgeschoteld krijgt. Jurgen: t Ritme is goed, ook op een natte baan. In de halfnatte 2e kwalifcatietraining begon ik op een natte baan met de snelste tijd. Later toen de baan opdroogde zette ik de 3e tijd neer met mijn Yamaha. Vrijdag op een droge baan stond ik 4e. Dat is ook mijn startpositie. De afstellingen zijn voor beide weertypen in orde. Uit de datarecording bleek dat er nog iets meer te winnen was, en dat bleek al in de 2e tijdtraining. Morgen zetten we de puntjes op de i. Als ik de tijden echt bekijk zou voor de WK-stand het beste zijn als het morgen regent, maar met een droge race kunnen we het publiek veel meer spektakel bieden. Liever nat dus , liet Jurgen met een blik op zijn dan mogelijk slinkende WK-achterstand weten.
Chris Vermeulen- (Aus) Ten Kate Honda (1e): Ik heb vandaag niet veel meters gemaakt, maar de set up is OK. De Noodlus, waar niet veel gereden wordt, biedt enorm veel grip. Op het nationale circuit, waar alle motor- en autoraces plaatsvinden is de grip iets minder maar nog steeds goed in het nat. Ik heb de Endurance race hier begin dit jaar gemist, maar mijn teammaat Karl Muggeridge was er wel en die heeft veel informatie voor Pirelli vergaard. Ik hoop op een droge race en wellicht kan ik dan de 1e plaats pakken. Hoewel Jurgen van den Goorbergh op eigen terrein moeilijk te verslaan zal zijn. Het zal een hele zware race worden met veel close racing. Het zit dicht bij elkaar, dus dat wordt smullen voor het publiek .
Karl Muggeridge (Aus) Ten Kate Honda (2e): De 200 Miles race die we hier gereden hebben (Chris was er toen niet want die had een geblesseerde duim) en de deelname aan de Rizla Racing Day heeft veel nuttige info opgeleverd. Dat gaf ook het voordeel dat ik 2e sta en vanmiddag op de opdrogende baan de snelste tijd neerzette. Iedereen vraagt over de Veenslang, maar voor ons is die bijna volgas. Voor de zwaardere Superbike machines zal het minder makkelijk zijn om de motor daar om te leggen. Maar inhalen is er wel moeilijker geworden. Slipstreamen kan wel maar inhalen is minder makkelijk. We rijden hier een thuisrace voor het Ten Kate team, maar druk is er niet. De aandacht van de media en gasten is groter en geeft meer druk dan de race zelf. En voor morgen. Het wordt een mooie race. De Honda s staan er allemaal goed bij, maar morgen is de race pas. We wait and see&!
Sebastien Charpentier (Fra) Klaffi Honda (3e): Vanmorgen kwam ik ten val en mijn team heeft keihard gewerkt om weer alles in orde te krijgen. Met mijn 3e plaats ben ik super tevreden en dat kan ook niet anders, want Assen is mijn favoriete circuit. Er zijn veel snelle bochten en die liggen me goed. De CBR s staan 1, 2 en 3, dus het lijkt wel een Honda-baan, hoewel Jurgen dicht bijstaat. Ik hoop dat ik mijn team morgen met een podiumplaats kan belonen voor hun harde werk vandaag .
Barry Veneman (Ned) Esha Kobutex Honda (7e): Ik heb van Pirelli goede banden gekregen voor de natte situatie. Hun hulp is goed, en dat heb ik te danken aan mijn goede tijden van de eerste trainingsdag. Het ging in de natte zaterdagmorgen training dan ook goed (10e) en op de opdrogende baan vanmiddag kwam ik tot een 9e tijd. Ik had gehoopt op een startplaats bij de top 10 en ik sta nu 7e dankzij een hele goede eerste trainingsdag. De afstelling voor zowel droog als nat lijkt dus prima in orde. Het maakt mij niet uit of t nu regent of dat het droog is. Ik wil latyen zien wat ik in huis heb , klinkt het strijdlustig uit de mond van Barry Veneman.
GOOD-OLD FRANKY CHILI VERRAST MET SUPERPOLE-TIJD
De Italiaanse publiekslieveling Pierfrancesco Chili, 38 jaar oud en ex-winnaar op het TT Circuit Assen, verraste vriend en vijand door in een magnifiek kat en muis spel met WK-leider Neil Hodsgon d pole position te pakken. De Superpole, waarin de rijders normaal gesproken in één flying lap hun beste rondetijd moeten neerzetten, werd vanwege de weersomstandigheden omgezet in een wet-superpole. Dat betekent 50 minuten trainen, waarin slechts 12 ronden gereden mogen worden. Pierfrancesco Chili, die hier vorig jaar nog 2e werd en vervolgens een striptease-act opvoerde in de Geert Timmer-bocht en zijn race-overall in het publiek gooide, bleek echt supersnel. Op zijn Ducati van vorig jaar was Franky Neil Hodgson te snel af. Assen is mijn favoriete circuit. Ik heb hier al eens een 250cc GP gewonnen en vind de lay-out van de baan en het publiek fantastisch. Daarbij was de wet-superpole fantastisch. Keer op keer gingen Neil en ik de baan op. Als Neil reed keek ik op de monitor en zag ik dat hij mijn tijd weer verbeterde. Daarna stapte ik op en zo ging het 50 minuten lang. Met mijn tijd ben ik super tevreden en leuker nog, met de Pole Position heb ik een prachtig Breil horloge van enkele duizenden euro s gewonnen. En die had ik nog niet . Neil Hodsgon toonde zich een sportief verliezer en stak de 10 jaar oudere Chili niets anders dan pluimen op zijn hoed. Franky reed ongelofelijk goed. Dit is echt een superprestatie. Hij zit nog maar net 1 seconde af van het Pole Position record dat Valentino Rossi hier tijdens de afgelopen MotoGP reed. Echt een kanjer, en een tijd die ik echt niet verbeteren kon , aldus Hodgson, die aanvulde. Ik ga morgen niet op safe rijden. Met alle Britse fans die naar Assen komen wil ik voluit gaan. Ik heb 10 punten nodig en doe dat het liefst met een overwinning , besluit Hodgson, die het na 3 mindere WK-races in Assen weer goed naar zijn zin heeft. De Nederlander Robert Menzen kwalificeerde zich netjes als 29e en Paul Mooijman, die aanvankelijk buiten de kwalificatielimiet stond (net als Greven en Folkertsma) mag als enige nog wel starten, omdat hij in de natte training wel kwalificatielimiet bleef.
WEBSTER WINT WEER
De WK Zijspanrace werd gewonnen door Steve Webster en zijn bakkenist Paul Woodhead, die na 4 rondjes problemen had met zijn racehandschoen en deze wegwierp. De handbeschermer schoot als een projectiel de lucht in en hij liep een fikse blaar op in zijn blote handen waarmee hij zich nog 9 ronden vast moest houden. Webster vocht zich na een mindere start door het veld en kwam tot uiteindelijk 6 seconden voorsprong op Steinhausen Hopkinson en 19 op Klaffenbock/Parzer. Webster breidde zijn voorsprong met 9 WK-punten uit. Zondagmiddag rijden de zijspancoureurs hun 2e WK-race van het weekeinde op de TT-baan. Daarmee doet het TT-bestuur een geste aan de racefans, die anders alleen op zaterdag de WK Zijspanrace voorgetoverd zouden krijgen. Jos Vaessen: We hebben zo een extra attractie en er weer een WK-race bij op de echte racedag, want zondag is het puibliek hier in veel grotere getale. Assen heeft een zijspan historie gezien de twee WK-overwinningen van Egbert Streuer hier op het TT Circuit en we doen alles om het de racefans naar de zin te maken. Dat hebben ze verdiend na hun perfecte gedrag afgelopen jaar met de Dutch TT.
NIET ALLEEN CADEAUTJES VOOR NEIL HODGSON
Superbike WK-leider Neil Hodgson ontving deze week niet alleen cadeautjes. De Britse Ducati-coureur die nog 10 punten nodig heeft om de WK-titel in de wacht te slepen, werd afgelopen dagen overstelpt met cadeaus voor hem en zijn vrouw Kathryn vanwege de geboorte van hun 1e kind, dochter Holly Jean, die jl. dinsdag werd geboren. Maar de internationale jury had een minder leuke verrassing voor de 29-jarige inwoner van het eiland Man. Wegens speeding in de pitstraat kreeg Neil een boete van 250 Zwitserse Francs. Neil reed 108 km in de pitstraat, waar een maximum van 85 km is toegestaan.
JETTIE KUIPERS KRIJGT SUPERBIKE-GEVOEL
Op initiatief van een van de medische officials van het TT Circuit Assen, die tevens als begeleider werkzaam is bij blindeninstituut Stichting Visio het Loo-erf in Hoogeveen, heeft de blinde mevrouw Jettie Kuipers een unieke dag beleefd op de 2e trainingsdag van het WK Superbikes. De 40-jarige Jettie uit Hoogeveen wilde dolgraag eens ervaren hoe het is in de binnenkant van een pitbox en daarbij een motor voelen . Jettie was al een echte fan van het geluid van de Superbikes en is door deze ervaring een nog grotere fan geworden. Samen met haar begeleiders was ze te gast in de pitbox van het Ducati fabrieksteam. Ik kreeg er echt een warm gevoel van. Ongelofelijk dat dit allemaal kon en dat ik de toekomstige wereldkampioen Neil Hodgson in eigen persoon heb mogen ontmoeten. Dit is de dag van me leven, die ik echt nooit zal vergeten , aldus een dolgelukkige Jettie, die zondag ook bij de races de sfeer wil proeven.
WK Supersport startopstelling:
1 Vermeulen Chris Honda CBR 600RR 2'05.736
2 Muggeridge Karl Honda CBR 600RR 2'05.921
3 Charpentier Sébastien Honda CBR 600RR 2'06.630
4 Vd Goorbergh Jurgen Yamaha YZF R6 2'06.669
5 Fujiwara Katsuaki Suzuki GSX 600R 2'06.932
6 Chambon Stéphane Suzuki GSX 600R 2'07.131
7 Veneman Barry Honda CBR 600RR 2'07.313
8 MacPherson Iain Honda CBR 600RR 2'07.485
9 Corradi Alessio Yamaha YZF R6 2'07.508
10 Sanna Simone Yamaha YZF R6 2'07.639
11 Nannelli Gianluca Yamaha YZF R6 2'07.712
12 Kellner Christian Yamaha YZF R6 2'07.923
13 Ulm Robert Honda CBR 600RR 2'07.994
14 Riba Pere Kawasaki ZX6RR 2'08.192
15 Daemen Werner Honda CBR 600RR 2'08.229
16 Foret Fabien Kawasaki ZX6RR 2'08.315
17 Hanson Jan Honda CBR 600RR 2'08.340
18 Vd Bosch Thierry Yamaha YZF R6 2'08.494
19 Lagrive Matthieu Yamaha YZF R6 2'08.601
20 Thomas Dean Honda CBR 600RR 2'08.828
21 Teuchert Jörg Yamaha YZF R6 2'08.965
22 Laverty Michael Honda CBR 600RR 2'09.044
23 Van Beek Harry Yamaha YZF R6 2'10.862
24 Cruciani Stefano Kawasaki ZX6RR 2'10.916
25 Vankeymeulen Didier Kawasaki ZX6RR 2'10.921
26 Hartelman Torleif Yamaha YZF R6 2'11.004
27 Johnson Shannon Honda CBR 600RR 2'11.173
28 Van Kleef Michel Honda CBR 600RR 2'11.669
29 Winkel René Honda CBR 600RR 2'11.828
30 Visscher Arno Kawasaki ZX6RR 2'12.155
WK Superbike Wet Superpole results = Starting grid
1 Chili Pierfrancesco Ducati 998RS 2'00.874
2 Hodgson Neil Ducati 999F03 2'01.226
3 Lavilla Gregorio Suzuki GSX-R 1000 2'02.042
4 Xaus Ruben Ducati 999F03 2'02.150
5 Reynolds John Suzuki GSX-R 1000 2'02.269
6 Laconi Régis Ducati 998RS 2'02.531
7 Toseland James Ducati 998F02 2'02.587
8 Haslam Leon Ducati 998RS 2'03.277
9 Clementi Ivan Kawasaki ZX7RR 2'03.281
10 Corser Troy Petronas FP1 2'03.524
11 Martin Steve Ducati 998RS 2'04.209
12 Pedercini Lucio Ducati 998RS 2'04.668
13 Borja Juan Bautista Ducati 998RS 2'04.880
14 Sanchini Mauro Kawasaki ZX7RR 2'05.507
15 Borciani Marco Ducati 998RS 2'05.591
16 Walker Chris Ducati 998F02 niet gestart wegens blessure
Others In Grid
17 Gramigni Alex Yamaha YZF R1 2'05.634
18 Garcia David Ducati 998RS 2'06.299
19 Iannuzzo Vittorio Suzuki GSX-R 1000 2'06.677
20 Nebel Stefan Suzuki GSX 1000R 2'07.406
21 Fuertes Sergio Suzuki GSX-R 1000 2'07.791
22 Haydon James Petronas FP1 2'08.030
23 Saiger Horst Yamaha YZF R1 2'08.659
24 Tortoroglio Walter Honda VTR 1000 SP2 2'08.916
25 Mrkyvka Jiri Ducati 998RS 2'09.194
26 Truchsess Karl Yamaha YZF R1 2'09.712
27 Pedersoli Luca Ducati 998RS 2'09.925
28 Liverani Gianmaria Yamaha YZF R1 2'10.440
29 Menzen Robert Suzuki GSX 1000R 2'10.465
30 Mooijman Paul Suzuki GSX 1000R 2'11.511
Not Qualified
31 Greven Jan Kawasaki ZX7R 750 2'11.733
32 Folkertsma Bertus Suzuki GSX 1000R 2'12.330
Uitslag WK Zijspannen Race 1:
1 Webster/Woodhead Webster Racing Suzuki 28'19.356
2 Steinhausen/Hopkinson Steinhausen Racing Suzuki 28'26.221
3 Klaffenböck/Parzer Team Readymix Yamaha 28'38.862
4 Abbott/Biggs Eastern Racing Suzuki 28'38.968
5 Hanks/Biggs Halton Fabrications Yamaha 29'17.050
6 Philp/Yendell Bill Philp Racing Yamaha 29'21.523
7 Skene/Miller Skene Racing Suzuki 29'26.833
8 Gatt/Randall GRS Racing Yamaha 29'36.442
9 Van Gils/Van Gils Maton Racing Suzuki 29'39.010
10 Reeves/Reeves Team M & M Yamaha 30'04.103
WK-stand Zijspannen:
1 Webster/Woodhead 141
2 Klaffenböck/Parzer 126
3 Steinhausen/Hopkinson 101
4 Abbott/Biggs 75
5 Hanks/Biggs 68
6 Van Gils/Van Gils 64
TT Circuit Assen
Willem Lute (Press Officer, Marketing & PR)
P.O. Box/Postbus 150
9400 AD Assen
The Netherlands
Tel. +31-(0)592-380380
Fax +31-(0)592-356911
E-mail w.lute@tt-assen.com
Website http://www.tt-assen.com