5-9-2003
Nieuwe Mazda3 boven verwachting
De nieuwe Mazda3 combineert de beste eigenschappen van al zijn
voorgangers, verfijnd met de inzichten die zijn verkregen na
bestudering van wat de nieuwe generatie Mazdas zo succesvol maakt.
Hij staat voor een fris en zelfverzekerd alternatief in een segment
waarin de klanten van andere merken naar méér bleven verlangen. Dit is
Mazdas antwoord op de vraag van Europeanen die een auto zoeken met een
nieuw design, hogere constructiekwaliteit en betere prestaties in een
segment dat traditioneel gezien gericht was op functionaliteit en
verkoopcijfers. De nieuwe Mazda3 zal in eerste instantie gelanceerd
worden als dynamische Hatchback, in Nederland onder de naam Sport,
waarna een aantal maanden later een Sedan volgt. De uitstekende
eigenschappen van beide modellen komen voort uit een unieke combinatie
van een sportieve vormgeving, dynamische prestaties, een ruim en
flexibel interieur en één van de beste veiligheidspakketten in het
segment.
Design - agressief en zelfverzekerd
De nieuwe Mazda3 Sport introduceert onmiskenbare Mazda-styling en
hoogstaande constructiekwaliteit in het Europese C-segment. Net als
bij alle Mazdas van de nieuwe generatie straalt de buitenkant het
opwindende karakter al uit dat de essentie vormt van Zoom-Zoom'
rijplezier.
De Mazda3 Sport oogt dynamisch, solide en stabiel en is daarmee een
concrete uitdrukking van de emotie van beweging die ook duidelijk
wordt opgeroepen door de Mazda6, Mazda2 en Mazda RX-8. Dynamische,
solide proporties (dankzij de lange wielbasis en carrosserie, korte
overhangen en grote wielen, plus sportief brede spatborden) verlenen
de vijfdeurs Sport een assertiviteit die zelfs van een flinke afstand
zichtbaar is.
Voortbordurend op methoden die zijn gebruikt bij het ontwikkelen van
het vlaggenschip Mazda RX-8 is het interieur van de Mazda3 Sport veel
ruimer dan de buitenkant van deze auto doet vermoeden. Het is sportief
maar comfortabel, met intelligente functies en inventieve
opbergoplossingen, die zo belangrijk zijn voor een auto in dit
segment.
De Mazda3 Sport is één van de grootste autos in deze klasse, met een
agressief en sportief design. Hij heeft een ruim, licht interieur met
vóór- en achterin royale schouderruimte, terwijl zijn lange wielbasis
en de optimale vormgeving van de voorstoelen meer dan voldoende
beenruimte garanderen. Samen bieden deze twee eigenschappen een zeer
ruim interieur waarin vijf volwassenen comfortabel kunnen reizen. Een
reeks intelligente opbergvakken en een grote en flexibele bagageruimte
zorgen voor een auto met niet alleen een flinke portie rijplezier,
maar die ook prettig is om in te zitten en om te gebruiken.
Vakmanschap en kwaliteit
Ook de buitenkant van de Mazda3 Sport is een voorbeeld van Mazdas
frisse benadering bij het ontwerpen en bouwen van autos volgens de
allerbeste Japanse technieken. De solide constructiekwaliteit van het
exterieur blijkt onmiddellijk uit de nauwkeurige afwerking waardoor de
naden tussen de verschillende carrosseriepanelen minimaal zijn.
De vormgeving, materialen en bediening van het ruime interieur van de
Mazda3 zijn gericht op genieten en stralen vakmanschap uit. Deze auto
kan op het gebied van kwaliteit concurreren met de beste modellen uit
het Europese C-segment. De auto heeft een kenmerkende elegantie en
combineert functionaliteit en zichtbaarheid met een fris design van
het interieur.
Rijeigenschappen
Aandrijflijn
De serie benzinemotoren van de Mazda3 is ontwikkeld voor de energieke
rijervaring die bedoeld wordt met het begrip Zoom-Zoom en om te
voldoen aan de diverse eisen van de Europese markt. Mazdas innovatieve
benadering van techniek levert een evenwichtig en pittig vermogen op,
gecombineerd met een laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden. De
nieuwe Mazda3 Sport is bovendien voorzien van een opnieuw ontworpen
handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of van de
soepel en sportief schakelende Activematic - een elektronisch
bestuurde automatische transmissie met vier versnellingen (alleen voor
de 1.6-liter).
De Mazda3 Sport zal in eerste instantie worden geïntroduceerd met twee
benzinemotoren. Een mooi en rustig lopende 1.6 liter 77 kW/105 pk en
een krachtigere 2.0-liter 110 kW/150 pk. Beide uit een nieuwe reeks
trillingsvrije DOHC benzinemotoren met vier cilinders in lijn die
voldoende koppel leveren voor een energieke rijstijl en die bovendien
voldoen aan alle geldende emissienormen. Een derde lid van deze
familie, een 1.4-liter benzinemotor zal, samen met een nieuwe 1.6
liter common rail dieselmotor (CiTD), vanaf begin 2004 het
motorengamma van de Mazda3 verder aanvullen.
Chassis onmiskenbaar Zoom-Zoom
De chassissystemen van de Mazda3 zijn gemonteerd op een zeer
torsiestijve carrosserieconstructie, zorgvuldig aangepast voor een
goede balans tussen stabiele wegligging en rijcomfort en bieden onder
alle omstandigheden een betrouwbare stuurnauwkeurigheid. Ook hier
vindt men hetzelfde Zoom-Zoom karakter en een bediening die kenmerkend
is voor alle Mazdas van de nieuwe generatie met hun strakke
wegligging, nauwkeurige sturing en superieure remprestaties.
Een voorwielophanging met MacPherson veerpoten en een
achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen per wiel, gebaseerd op
de Mazda6, garanderen een uitstekende balans tussen stabiele
wegligging en rijcomfort. Het robuuste remsysteem van de Mazda3 zorgt
voor gevoelig, gelijkmatig remmen en heeft een remweg die tot de
kortste van het segment behoort. Het 2.0-liter model beschikt over
elektro-hydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS) en de 1.6-liter over
hydraulische bekrachtiging. Beide besturingssystemen leveren optimale
feedback van het wegdek en nauwkeurige stuurcontrole.
De nieuwste veiligheidstechnologie
De Mazda3 Sport zet Mazdas inspanningen voort om voor alle nieuwe
generatie autos een veiligheidspakket te leveren dat alle
verwachtingen overtreft. Voortreffelijke dynamische eigenschappen en
uitstekend sturen en remmen garanderen veilig en betrouwbaar rijden
onder normale omstandigheden. Dit wordt aangevuld door een complete
lijn actieve veiligheidssystemen. Hieronder valt vierwiel ABS met
elektronische remkrachtverdeling (EBD) en ingebouwde mechanische
remhulp, samen met Dynamic Stability Control (DSC) met tractieregeling
(TCS) op de Active versies voor meer stabiliteit en betere
remprestaties op gladde wegen en in noodsituaties.
Robuuste remschijven vóór en achter zorgen voor de ultieme remwerking
die consistent, stug en reactiegevoelig is. Een 255 mm enkelvoudige
rembekrachtiger verbetert de remwerking en de reactiegevoeligheid door
de vaartvermindering geleidelijk aan te versterken naarmate het pedaal
verder wordt ingedrukt. Het resultaat bij 100 km/u is een remweg die
tot de kortste in het segment behoort met slechts 37 meter. De Mazda3
biedt ook een intelligent verlichtingssysteem dat de levensduur van de
koplampen verlengt en ook de bestuurder helpt zich beter aan te passen
aan situaties waarin lichtomstandigheden op de weg plotseling kunnen
veranderen.
De nieuwe vijfdeurs carrosseriestructuur van de Mazda3 is een product
van Mazdas Advance Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS)
met Mazdas unieke Triple-H design, dat een veilige en sterke kooi
vormt die bestand is tegen vervorming bij een botsing en de energie
van een botsing over de verschillende carrosseriedelen verspreid.
Binnenin de stijve veiligheidskooi van de Mazda3 bevinden zich
tweetraps airbags vóór, veiligheidsriemen met voorspanners en
spankrachtbegrenzers, (standaard) zijairbags voorin en gordijnairbags.
Een inklapbare stuurkolom, rempedaal met aanrijdingsbeveiliging,
energieabsorberende bekleding van de stijlen en de zijkant van het
plafond maken van het passieve veiligheidspakket van de Mazda3 één van
de beste in dit segment. Interne tests hebben zelfs aangegeven dat de
nieuwe Mazda3 bij de EuroNCAP crashtests vier sterren of meer zal
krijgen .
AutoRai