5-9-2003
De nieuwe Audi A3 3.2 quattro
Met de A3 3.2 quattro introduceert Audi een topatleet in de premium
compactklasse, met een krachtige V6-motor die 184 kW (250 pk) levert.
Mede dankzij de standaard quattro vierwielaandrijving biedt het
uiterst dynamische onderstel het rijplezier dat het uiterlijk van de
A3 3.2 quattro belooft.
De V6 met vierkleppentechniek en een cilinderinhoud van 3,2 liter is
de sportiefste krachtbron in het A3-programma. Dankzij het uitstekende
koppel en vermogen is deze motor niet alleen uitermate geschikt voor
de topversies van de TT Coupé en TT Roadster de V6 sluit ook naadloos
aan bij het concept van de nieuwe, sportieve Audi A3. De krachtbron
die aan de EU4-norm voldoet is goed voor 184 kW (250 pk) en levert 320
Nm aan koppel, dat volledig beschikbaar is tussen 2.500 en 3.000
t/min.
Deze waarden garanderen een krachtige tussenacceleratie en
lichtvoetige sprints vanuit iedere snelheid, of de bestuurder nu heeft
gekozen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of voor de nieuwe,
direct schakelende DSG transmissie.
De prestaties van de A3 3.2 quattro zijn minstens zo indrukwekkend: de
acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 6,5 seconden en de
topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Daardoor is deze versie de
snelste A3 ooit is.
Het dubbel uitgevoerde uitlaatsysteem zorgt niet alleen voor bijzonder
lage emissiewaarden, maar mag letterlijk ook gehoord worden. De
sportiefste A3 is desnoods met gesloten ogen te herkennen, namelijk
aan zijn sonore geluid. De ingenieurs van Audi hebben een
uitlaatgeluid gecomponeerd dat zonder overheersend te worden
beantwoordt aan de sportieve prestaties van dit aggregaat.
De A3 3.2 is standaard voorzien van permanente quattro
vierwielaandrijving en biedt keuze uit een handgeschakelde
zesversnellingsbak en de direct schakelende DSG- transmissie. Het
sportonderstel met 17-inch gegoten lichtmetalen velgen, in combinatie
met 225/45 banden zijn ook standaard.
De nieuwe direct schakelende DSG-transmissie
De revolutionaire DSG Direct-Shift-Gear transmissie combineert de
voordelen van een conventionele handgeschakelde zesversnellingsbak met
die van een moderne automaat. Hierdoor profiteert de bestuurder van
een enorme dosis dynamiek en rijplezier, alsmede van een even
harmonieuze als dynamische acceleratie zonder trekkrachtonderbreking.
Daarbij is de transmissie comfortabel te bedienen en bijzonder
efficiënt, wat resulteert in een laag verbruik.
In feite bestaat de DSG-transmissie uit twee geïntegreerde
handgeschakelde drieversnellingsbakken, die voor een ruime variatie in
overbrengingsverhoudingen zorgen. Door de toepassing van twee
gescheiden lamellenkoppelingen, in combinatie met een ingenieuze
elektrohydraulische bedieningsmodule, kunnen tegelijkertijd twee
versnellingen worden ingeschakeld.
De in olie lopende lamellenkoppeling kent een hoog rendement, kan
grote hoeveelheden koppel overdragen en biedt tevens de mogelijkheid
om verschillende wegrijkarakteristieken te realiseren. Dat wil zeggen:
de lamellenkoppeling is zo aan te sturen dat alle denkbare
wegrijscenarios mogelijk zijn alles van voorzichtig wegrijden op een
gladde ondergrond, tot zeer sportief optrekken bij vollast.
De automaatmodus is voorzien van het schakelprogramma S, waarin de
versnellingsbak beduidend sneller schakelt, maar ook later op- en
terugschakelt. Met de tip-in-functie schakelt de transmissie vanuit de
automatische standen D en S kortstondig over naar de handmatige
schakelmodus. In de standen S en de handmatige schakelmodus wordt het
dynamische karakter van de DSG-transmissie nog eens versterkt door het
elektronische gestuurde tussengas.
Op deze wijze worden een hoge efficiency, absolute topprestaties en
een eenvoudige bediening gecombineerd tot een superieur
aandrijfconcept.
De handgeschakelde zesbak is vanaf heden leverbaar en de
DSG-uitvoering wordt in het eerste kwartaal van 2004 verwacht. De
prijzen zijn respectievelijk 41.890,- en 44.490,-.
AutoRai