Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden Ormel en Buijs (CDA) over de verhoging van de
keuringstarieven van de RVV voor de import van vis (2020315800).
1.
Wat is de reden voor een omvangrijke verhoging van de keuringskosten voor het importeren van
vis en visproducten per 1 juli 2003 1)? Bedraagt deze verhoging ten aanzien van sommige
tarieven 80%? Waarom is deze verhoging slechts één dag van tevoren aan het bedrijfsleven
bekend gemaakt?
1.
De tarieven voor de RVV controles bij de invoer van vis en visproducten worden door de
Minister van VWS vastgesteld, vandaar dat de beantwoording van kamervragen op dat gebied
niet door LNV geschiedt, maar door VWS. Deze tarieven waren al enkele jaren op een veel te
laag niveau. Per 1 juli 2003 konden deze tarieven op kostendekkend niveau worden gebracht
conform het regeringsbeleid in deze. Tevens is de hoogte van de nieuwe tarieven nu gelijk aan
die van de RVV tarieven voor de invoercontrole op andere producten van dierlijke oorsprong.
Voor met name de kleinere partijen vis en visproducten was de hoogte van de tarieven
onvoldoende om de kosten te dekken. Deze tarieven zijn verhoogd van 0,0050 naar
0,0090 per kg. Ter correctie van te hoge tarieven is voor met name de grotere partijen vis en
visproducten nu een maximum tarief per partij vastgesteld. Voor zeer grote scheepsladingen vis
en visproducten is het maximale tarief dat moet worden berekend zelfs gestaffeld per bepaalde
hoeveelheid vis en visproducten. Hierdoor wordt nu een bedrag berekend dat overeenkomt met
de reële kosten van de desbetreffende controle. Het bekendmaken van de aanpassing van de
desbetreffende tarieven is al in een zeer vroeg stadium gebeurd. Vanaf medio 2002 is het
betrokken bedrijfsleven telkens over deze kwestie ingelicht. Op 18 februari 2003 is het
desbetreffende besluit inzake bepaalde RVV tarieven behandeld in een openbare vergadering van
het Regulier Overleg Warenwet. Hierbij was ook het betrokken bedrijfsleven aanwezig. Bij iedere
passende gelegenheid is aangegeven wanneer het besluit inzake de tarieven hoogstwaarschijnlijk
in werking zou treden.
2.
Hoe verhoudt deze verhoging zich tot de strekking van de motie Ormel c.s. 2), waarin de
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) wordt opgeroepen de werkwijze zodanig te
reorganiseren dat uiterlijk 1 januari 2004 concurrerende tarieven wordt ingesteld?
2.
Door de Staatssecretaris van LNV is tijdens de behandeling van de motie Ormel aangegeven dat
de tarieven voor de RVV controles kostendekkend moeten zijn, conform het regeringsbeleid in
deze. Ook de VWS tarieven voor RVV controles zijn conform dit beleid vastgesteld. Qua opbouw
en hoogte komen deze tarieven overeen met de LNV tarieven voor de invoercontroles.
3.
Zijn de verhoogde tarieven voor het importeren van vis en visproducten concurrerend ten
opzichte van de keuringstarieven voor vergelijkbare diensten in de overige lidstaten van de
Europese Unie?
3.
De tarieven met betrekking tot de controles bij de invoer van vis en visproducten zijn in
principe gebaseerd op het EU systeem. Hier geldt echter dat lidstaten deze bedragen mogen
---
verhogen indien de werkelijke kosten van de controles hoger zijn dan de opbrengst van de
voorgeschreven forfaitaire bedragen. Bij de invoercontrole van vis en visproducten uit derde
landen speelt dit in Nederland een rol. Ook enkele andere lidstaten hebben de forfaitaire
bedragen voor deze controles verhoogd. Zowel door Nederland als door de Europese
Commissie is getracht te achterhalen welke bedragen lidstaten in rekening brengen voor de
controles op producten van dierlijke oorsprong en hoe deze tarieven zijn opgebouwd. Op
basis van de ontvangen cijfers en antwoorden is niet te concluderen of de Nederlandse
tarieven concurrerend zijn.
4.
Waarom is deze tariefsverhoging niet aan de Tweede Kamer voorgelegd conform de motie Ormel
c.s. 3)? Bent u bereid alsnog overleg te voeren met de Tweede Kamer over de verhoging van de
RVV-tarieven? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de tariefsverhoging op te schorten tot
na dit overleg?
4.
De motie Ormel heeft betrekking op LNV tarieven en niet op VWS tarieven. De Minister van LNV
stelt de RVV tarieven vast per ministeriële regeling die vrijwel onmiddellijk in werking kan
treden. Het informeren van de kamer lijkt mij in deze derhalve correct. Anders dan de LNV
tarieven, worden de VWS tarieven bij algemene maatregel van bestuur vastgesteld. Aan de
vaststelling van de VWS tarieven gaat een uitgebreide voorbereiding vooraf. Zo wordt het
voornemen tot tariefswijziging eerst besproken in het Regulier Overleg Warenwet en vindt
advisering plaats door de Raad van State. Ik ben niet bereid overleg te voeren met de Tweede
Kamer over de desbetreffende tariefsverhogingen, omdat ik me in deze houd aan de
regeringsafspraak om te komen tot kostendekkende tarieven voor de RVV.
1) Staatsblad, 30 juni 2003, nr. 261
2) Kamerstuk 28 474, nr. 8
3) Kamerstuk 28 474, nr. 3
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport