Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Economische Zaken
Persbericht ministerraad
5 september 2003

Ministeries verdelen taken bij inkoop

Vanaf 2004 zullen ministeries de inkoop van bepaalde producten, zoals kantoormiddelen, ICT, voorlichting, post en dienstauto's, niet langer ieder afzonderlijk doen, maar gezamenlijk. Per productgroep wordt één ministerie aangewezen als lead buyer. Op die manier gaat de rijksoverheid efficiënter en goedkoper inkopen: de maatregel zal structureel 50 miljoen euro per jaar opleveren. Het kabinet heeft hiertoe besloten op voorstel van staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken en minister Zalm van Financiën.

Met de invoering van gecoördineerde inkoop per productgroep wordt een stap gezet naar bestuurlijke vernieuwing binnen de overheidsinkoop. De ministeries staan een deel van hun autonomie af doordat steeds één ministerie de regie gaat voeren bij het inkopen van bepaalde producten. Zo ligt het voor de hand dat de Belastingdienst, als grootste afnemer van postdiensten in Nederland, de lead buyer wordt voor post. Het principebesluit van het kabinet wordt de komende maanden nader uitgewerkt zodat in de Voorjaarsnota 2004 zal blijken welk ministerie welke productgroep gaat inkopen en hoeveel efficiencywinst er bij elke productgroep kan worden behaald.

Het idee voor de nieuwe aanpak komt van de Stuurgroep Professioneel Inkopen en Aanbesteden (PIA). Deze interdepartementale stuurgroep op hoog ambtelijk niveau werkt sinds 2001 aan uitvoering van het Actieplan PIA en is eindverantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe werkwijze.

RVD, 05.09.2003