Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 22 Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
B&GA/WWB/03/70480
Onderwerp Datum
Toezeggingen bij behandeling wetsvoorstel 5 september 2003
Wet werk en bijstand (kamerstuk 28 870) en
de Invoeringswet werk en bijstand
(kamerstuk 28 960)
./. Conform het verzoek van de Vaste Commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, bied
ik u hierbij een overzicht aan van de toezeggingen die ik heb gedaan bij de Tweede Kamer
behandeling van het wetsvoorstel Wet werk en bijstand en de Invoeringswet werk en bijstand.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Toezeggingen
Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wet werk en bijstand in de Tweede Kamer zijn
door de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de volgende toezeggingen
gedaan:
1. Verdeelsystematiek budget Inkomensdeel: Voordat de stap wordt gezet van verdeling
van 40% van het budget op basis van objectieve gronden naar 60%, zal worden
bekeken of het objectief verdeelmodel is verbeterd. Dit zal met de Tweede Kamer
worden besproken vóór het bekendmaken van de budgetten voor 2005.
2. Doorwerking rijksbeleid in budgetten: In het reguliere overleg met de VNG zal dit
onderwerp jaarlijks aan de orde komen.
3. Verdeelmodel reïntegratiebudget (=Werkdeel): In de loop van 2004 zal worden
bezien of personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet
(Anw) en de zgn. niet-uitkeringsgerechtigden meegenomen kunnen worden bij de
verdeling van het budget.
4. Belemmeringen werkgevers: Vóór de begrotingsbehandeling zal de Tweede Kamer
schriftelijk informatie ontvangen over belemmeringen bij werkgevers bij het in dienst
nemen van chronisch zieken en arbeidsgehandicapten. Dit zal worden gebaseerd op bij
het ministerie reeds beschikbare informatie.
5. Mantelzorg: Vóór de invoering van de wet ontvangt de Tweede Kamer informatie
over de gevolgen van de WWB voor mantelzorg (in combinatie met arbeidsplicht).
6. CWI: In overleg met de uitvoering zal de staatssecretaris uitdrukkelijk expliciteren dat
het CWI de dag van melding ook daadwerkelijk dient te hanteren als de dag waarop
het recht op bijstand ingaat.
7. Evaluatie: Bij de evaluatie (na 4 jaar) van de wet zal aandacht worden besteed aan
positie ombudsfunctie, cliëntenparticipatie, zorgplicht voor dak- en thuislozen.
Zonodig kunnen bepaalde elementen van de evaluatie in de tijd naar voren worden
gehaald.
8. Persoonsgebonden reïntegratiebudget (PRB): De staatssecretaris zal het gebruik van
het PRB volgen en daar in de evaluatie aandacht aan besteden.
9. Gegevenskoppeling De staatssecretaris zegt toe te onderzoeken welke
gegevenskoppelingen het meeste rendement opleveren voor de fraudebestrijding en de
bevindingen met de Tweede Kamer te bespreken.
10. Uit-/ aanbesteding reïntegratie-activiteiten: In de nadere regelgeving zal worden
opgenomen dat een bedrag van 100.000,- per gemeente wordt vrijgesteld van de
verplichte uitbesteding.
11. SUWI: De staatssecretaris zal richting de Tweede Kamer reageren op de wijze
waarop in Amsterdam experimenten worden ingevuld. Daarnaast zal de
staatssecretaris erop toezien dat afspraken die ketenpartners in het kader van het
experimenteerartikel maken cq eventuele prestatieafspraken, worden opgepakt. Als
partijen er niet uitkomen zal hierbij, indien wenselijk, `mediation' worden betrokken.
12. Gesubsidieerde arbeid: De staatssecretaris zal in de gaten houden hoe de uitstroom
van gesubsidieerde arbeid naar regulier werk zich ontwikkelt.
13. Aanpak werkweigeraars: De staatssecretaris zal de mogelijkheden die de WWB biedt
tot het aanpakken werkweigeraars bij de implementatie van de wet onder de aandacht
van gemeenten brengen.
Ter informatie: Overzicht toezeggingen en aan- en overgenomen amendementen en
moties in WWB
1. Aangenomen amendementen WWB 28 870
- amendement Noorman-Den Uyl/Bakker (62)
Zorgbehoevende die samenwoont met broer/zus krijgt bijstand als alleenstaande.
- amendement Weekers (12) (invoegen artikel 8a)
Gemeenteraad stelt bij verordening regels voor bestrijding misbruik bijstand
- nader gewijzigd amendement Bruls c.s. (92)
Mogelijkheid gemeenten inkomsten in kader traject vrij te laten tot 163,-
- amendement Bakker/Noorman-Den Uyl (64)
Cliëntenparticipatie bij gemeenten in verordening vastleggen
- amendement Noorman-Den Uyl (87)
Bij fout uitkering mag de gemeente na twee jaar geen vordering meer instellen.
- amendement Weekers (45)
Minister stelt beleidsplan op met daarin kaders voor informatie-uitvraag
2. Aangenomen amendement Invoeringswet 28 960
- amendement Van Gent/Noorman-Den Uyl (11)
Na inwerkingtreding WWB ook nieuwe coll. aanvullende ziektekostenverzekeringen
3. Aangenomen moties WWB 28 870
- de motie-Bussemaker/Noorman-Den Uyl (72)
Een concrete doelstelling voor het beleid ten aanzien van gesubsidieerde arbeid
- de motie-Van der Vlies (76)
Concrete afspraken in het Najaarsakkoord over het aannemen van substantieel meer
gehandicapten en chronisch zieken
- de motie-Van Gent (79)
Sluitende en ambitieuze afspraken in het Najaarsoverleg over inschakeling van
bijstandsgerechtigden door het bedrijfsleven
- de motie-Bruls/Bakker (82)
Verruiming van de meeneemregeling
- de motie-Huizinga-Heringa c.s. (84)
Kwaliteitseisen voor reïntegratiebedrijven
4. Overgenomen amendementen WWB 28 870
- het amendement Bruls (33)
Voorhang meeneemregeling
- het amendement Noorman-Den Uyl/Bakker (61)
Extra toets arbeidsplicht alleenstaande ouders (voorwaarden beschikbaarheid voor de
arbeidsmarkt van alleenstaande ouders)
- het amendement Bruls (75)
Afweging zorg- en arbeidsplicht
5. Overgenomen amendementen Invoeringswet 28 960
- amendement Bruls/Bakker/Weekers (12)
Uitbesteding gesubsidieerde arbeid verplicht na 3 jaar (ipv 1 jaar)
6. Overgenomen moties WWB 28 870
- de motie Bruls / Weekers / Bakker (81)
Evaluatie reïntegratiemarkt binnen 2 jaar
- de motie Bruls en Bakker (83)
Inperken ex ante herverdeeleffecten objectief verdeelmodel tot 10%