Anti Racisme Informatie Centrum

Onderwijs
email

Kamervragen over het LBR en intercultureel onderwijs

Het instituut voor sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en advies (IVA) van de Universiteit van Tilburg heeft onderzoek gedaan naar de behoefte van scholen aan de dienstverlening die het LBR verleent op het gebied van antiracisme- en intercultureel onderwijs. Het IVA stelt in de eindconclusie van haar rapport onder meer: Uit deze verkenning valt af te leiden dat scholen behoefte hebben aan de dienstverlening van het LBR en Op de korte termijn kan het LBR zelfstandig maar zeer beperkte inkomsten verwerven via de scholen. Om aan de vraag van de scholen te kunnen voldoen zijn juist extra middelen nodig. Het ontwikkelen van gedifferentieerd en actueel informatiemateriaal vergt investeringen. Dat geldt onder andere ook voor het versterken van het p.r. beleid richting scholen.

Om de dienstverlening van het LBR aan het onderwijs in stand te houden (helpdesk, materialen uitleen en verkoop, School Zonder Racisme, Wereldschool, www.tijm.nl, methodiekontwikkeling, workshops) is blijvende ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs noodzakelijk.

Naar aanleiding van het IVA-rapport zijn onderstaande vragen gesteld aan minister Van der Hoeven van Onderwijs.

Vragen van de leden Hamer en Leerdam (beiden PvdA) en Lambrechts (D66) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over de activiteiten van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie met betrekking tot intercultureel onderwijs


---
Bent u op de hoogte van het rapport Scholen als mogelijk financier van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie van het IVA in Tilburg? Hoe beoordeelt u de conclusies van dit onderzoek?


---
Bent u van mening dat het voorbereiden van leerlingen op de multiculturele samenleving en dat aandacht voor normen en waarden, in de eigen cultuur, andere culturen en in historisch perspectief, nog steeds een verplicht onderdeel van het onderwijs moeten zijn?


---
Geldt nog altijd de conclusie van de Onderwijsinspectie uit 2000 dat bijvoorbeeld 60 % van de basisscholen er niet op inspeelt dat leerlingen opgroeien in een multiculturele samenleving en dat de aandacht hiervoor niet vanzelfsprekend is? Zo ja, wat voorspelt dit voor de wijze waarop hier in de toekomst mee om wordt gegaan? Zo niet, kunt u aangeven welke wijzigingen zich hebben voorgedaan?


---
Deelt u de opvatting van het LBR dat er de afgelopen jaren veel energie is gestoken in een infrastructuur ten behoeve van het intercultureel onderwijs, waar het LBR een wezenlijk onderdeel vanuit maakt? Bent u eveneens met het LBR van mening dat er nog steeds een kwaliteitsimpuls nodig is voor het onderwijs, die bestaat uit interculturele kwaliteitsnormen en waarden? Zo niet, waarom wijkt u beoordeling dan af?


---
Is het waar dat de subsidie voor de onderwijsactiviteiten van het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie wordt afgebouwd in het kader van de overheveling van landelijke onderwijsmiddelen naar de scholen?


---
Deelt u de opvatting van het LBR dat de hieraan ten grondslag liggende zouden moeten worden, maar zeer ten dele uitvoerbaar is.


---
Deelt u eveneens de opvatting dat afbouw van de activiteiten haaks staat op de noodzaak van integratie, intercultureel onderwijs en de bestrijding van racisme?


---
Bent u bereid op grond van de conclusies van het rapport en de voorstellen van het LBR ( opgenomen in de pleitnotitie van juli 2003) de afbouw van de subsidie te heroverwegen? Zo niet, bent u dan bereid in overleg met het LBR naar andere mogelijkheden te zoeken om de opgebouwde infrastructuur niet verloren te laten gaan?


---
Hoe oordeelt u over de sombere uitkomst van het rapport?


10
Welke aanwijzingen heeft u dat onderwijsinstellingen beschikken over het vermogen om op een vroegtijdig punt in hun beleid ruimte in te bouwen voor antiracisme / intercultureel onderwijs, zodat het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie zou kunnen draaien op de opdrachten van scholen?


---
Zou een bedrag van 225.000,= al toereikend zijn, om een financiële basis te leggen voor een aantal basisvoorzieningen als bijvoorbeeld de helpdesk (voor leerlingen, docenten, ouders, beleidsmakers etc.), methodiekontwikkeling (bijvoorbeeld Wereldschool en School Zonder Racisme), onderzoek en evaluatie van leermiddelen en het in stand houden van een documentatiecentrum?


12
Bent u bereid om zon bedrag binnen uw begroting vrij te maken?

(LBR 05-09-2003)