Onderwijs
email
Kamervragen over het LBR en intercultureel onderwijs
Het instituut voor sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en advies
(IVA) van de Universiteit van Tilburg heeft onderzoek gedaan naar de
behoefte van scholen aan de dienstverlening die het LBR verleent op
het gebied van antiracisme- en intercultureel onderwijs. Het IVA stelt
in de eindconclusie van haar rapport onder meer: Uit deze verkenning
valt af te leiden dat scholen behoefte hebben aan de dienstverlening
van het LBR en Op de korte termijn kan het LBR zelfstandig maar zeer
beperkte inkomsten verwerven via de scholen. Om aan de vraag van de
scholen te kunnen voldoen zijn juist extra middelen nodig. Het
ontwikkelen van gedifferentieerd en actueel informatiemateriaal vergt
investeringen. Dat geldt onder andere ook voor het versterken van het
p.r. beleid richting scholen.
Om de dienstverlening van het LBR aan het onderwijs in stand te houden
(helpdesk, materialen uitleen en verkoop, School Zonder Racisme,
Wereldschool, www.tijm.nl, methodiekontwikkeling, workshops) is
blijvende ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs noodzakelijk.
Naar aanleiding van het IVA-rapport zijn onderstaande vragen gesteld
aan minister Van der Hoeven van Onderwijs.
Vragen van de leden Hamer en Leerdam (beiden PvdA) en Lambrechts (D66)
aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over de
activiteiten van het Landelijk Bureau ter bestrijding van
Rassendiscriminatie met betrekking tot intercultureel onderwijs
---
Bent u op de hoogte van het rapport Scholen als mogelijk financier van
het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie van het
IVA in Tilburg? Hoe beoordeelt u de conclusies van dit onderzoek?
---
Bent u van mening dat het voorbereiden van leerlingen op de
multiculturele samenleving en dat aandacht voor normen en waarden, in
de eigen cultuur, andere culturen en in historisch perspectief, nog
steeds een verplicht onderdeel van het onderwijs moeten zijn?
---
Geldt nog altijd de conclusie van de Onderwijsinspectie uit 2000 dat
bijvoorbeeld 60 % van de basisscholen er niet op inspeelt dat
leerlingen opgroeien in een multiculturele samenleving en dat de
aandacht hiervoor niet vanzelfsprekend is? Zo ja, wat voorspelt dit
voor de wijze waarop hier in de toekomst mee om wordt gegaan? Zo niet,
kunt u aangeven welke wijzigingen zich hebben voorgedaan?
---
Deelt u de opvatting van het LBR dat er de afgelopen jaren veel
energie is gestoken in een infrastructuur ten behoeve van het
intercultureel onderwijs, waar het LBR een wezenlijk onderdeel vanuit
maakt? Bent u eveneens met het LBR van mening dat er nog steeds een
kwaliteitsimpuls nodig is voor het onderwijs, die bestaat uit
interculturele kwaliteitsnormen en waarden? Zo niet, waarom wijkt u
beoordeling dan af?
---
Is het waar dat de subsidie voor de onderwijsactiviteiten van het
Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie wordt
afgebouwd in het kader van de overheveling van landelijke
onderwijsmiddelen naar de scholen?
---
Deelt u de opvatting van het LBR dat de hieraan ten grondslag liggende
zouden moeten worden, maar zeer ten dele uitvoerbaar is.
---
Deelt u eveneens de opvatting dat afbouw van de activiteiten haaks
staat op de noodzaak van integratie, intercultureel onderwijs en de
bestrijding van racisme?
---
Bent u bereid op grond van de conclusies van het rapport en de
voorstellen van het LBR ( opgenomen in de pleitnotitie van juli 2003)
de afbouw van de subsidie te heroverwegen? Zo niet, bent u dan bereid
in overleg met het LBR naar andere mogelijkheden te zoeken om de
opgebouwde infrastructuur niet verloren te laten gaan?
---
Hoe oordeelt u over de sombere uitkomst van het rapport?
10
Welke aanwijzingen heeft u dat onderwijsinstellingen beschikken over
het vermogen om op een vroegtijdig punt in hun beleid ruimte in te
bouwen voor antiracisme / intercultureel onderwijs, zodat het
Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie zou kunnen
draaien op de opdrachten van scholen?
---
Zou een bedrag van 225.000,= al toereikend zijn, om een financiële
basis te leggen voor een aantal basisvoorzieningen als bijvoorbeeld de
helpdesk (voor leerlingen, docenten, ouders, beleidsmakers etc.),
methodiekontwikkeling (bijvoorbeeld Wereldschool en School Zonder
Racisme), onderzoek en evaluatie van leermiddelen en het in stand
houden van een documentatiecentrum?
12
Bent u bereid om zon bedrag binnen uw begroting vrij te maken?
(LBR 05-09-2003)
Anti Racisme Informatie Centrum