College presenteert ontwerp-begroting 2004 nieuwe stijl
Haarlem, dinsdag 2 september 2003 - Het voltallige college van
Gedeputeerde Staten (GS) heeft dinsdag 2 september de
ontwerp-begroting 2004 gepresenteerd. In deze programmabegroting ligt
nog meer dan in de begrotingen in het verleden - het accent op de
effecten die GS willen bereiken in de samenleving. De invoering van
Dualisering van het provinciaal bestuur heeft geleid tot een andere
opzet van de begroting. Daardoor kunnen Provinciale Staten (PS) de
kaderstellende en controlerende taak beter uitvoeren.
GS stellen voor aan PS: Uit de UNA-middelen (gelden uit de verkoop van
elektriciteitscentrale UNA) wordt een krediet van 23,5 miljoen in 4
jaarlijkse bedragen van 5.875.000 beschikbaar gesteld voor de
uitvoering van het programma Herstructurering Bedrijventerreinen en
Duurzame inrichting. Uit de UNA-middelen wordt een krediet van 5
miljoen beschikbaar gesteld voor Uitvoering baggerprogramma
Noord-Hollandse Vaarwegen. Een kapitaalkrediet van 181.000 wordt
beschikbaar gesteld voor de aanschaf van afstandsbediening Vechtbrug
en Zanderijbrug.
Volgens de minister van Binnenlandse Zaken (Junicirculaire) pakken de
kortingen op het provinciefonds minder nadelig uit voor 2004 en de
volgende jaren dan voorzien. Het gaat hier echter om een tussenstand.
De nieuwste economische cijfers vallen tegen. De op Prinsjesdag te
presenteren ontwerp-Rijksbegroting 2004 en de meerjarenraming heeft
dan ook mogelijk budgettaire gevolgen voor de provincie. De provincie
doet er volgens de minister goed aan met deze wetenschap rekening te
houden bij eigen lopende begrotingsbesprekingen. GS stellen daarom
voor dit doel een stelpost op de begroting op te nemen van 3,5
miljoen.Voor 2004 wordt een korting verwacht van 2.943.000, oplopend
tot 4.674.000 in 2006.
De budgettaire positie van de provincie voor 2004 wordt verder
versterkt doordat de opbrengst van de opcentenheffing
motorrijtuigenbelasting hoger geraamd kan worden dan werd gedacht. De
oorzaak hiervan is niet een toename van het aantal belastingplichtige
voertuigen, maar een aanzienlijke verschuiving van voertuigen van een
lichtere naar een zwaardere klasse. De extra opbrengsten lopen
geleidelijk op van 3,9 miljoen in 2004 tot 5 miljoen in 2007. Voor
nieuw beleid is er in 2004 in totaal 14.343.300 beschikbaar, aflopend
tot 12.658.000 in 2007. Opvallende voorstellen voor nieuw beleid voor
de meeste programmas waaruit de begroting bestaat:
Algemeen bestuur
Verbetering van de provinciale dienstverlening aan burgers en
maatschappelijke organisaties door o.a. invoering van een
1-loket-systeem; instelling provinciale jongerenraad.
Verkeer en Vervoer
GS zetten in op een combinatie van het wegwerken van enkele knelpunten
in de (auto)weginfrastructuur mèt daarbij een goed functionerend
openbaar vervoer als aantrekkelijk alternatief voor de reizigers.
Verbetering bereikbaarheid kust ( 400.000 per jaar 3 jaar lang);
reservering geld voor uitvoering nota "Toekomstvast Openbaar Vervoer"
( 2 miljoen per jaar 4 jaar lang); opvangen van rijksbezuinigingen op
openbaar vervoer (structureel 5,25 miljoen per jaar); reservering voor
extra inspanningen op het gebied van infrastructurele knelpunten, en
voor haltevoorzieningen en reizigersinformatie voor het openbaar
vervoer (structureel 5,25 miljoen per jaar). De reservering betreft
een stelpost (voorstellen van GS te beoordelen door PS). Achterstallig
onderhoud aan wegen wordt in 4 jaar ingelopen.
Waterhuishouding
Het Waterhuishoudingsplan 2006/2009 ( 100.000 in 2004) wordt
opgesteld. Verder worden 7 planstudies uitgevoerd als vervolg op de
Kustvisie 2050. De invoering van een hoogwaterinformatiesysteem voor
boezemwateren en grotere meren ( 100.000 in 2004) moet een grotere
veiligheid bieden tegen overstromingen.
Milieu
Voor de uitvoering van het milieubeleid zien GS de naleving van de
regels als een van de belangrijkste taken. De provincie is hiervoor in
grote mate van andere afhankelijk omdat zij vooral kaderstellend is
naar andere overheden. De regierol die GS hierin hebben wil zij verder
professionaliseren. In het kader van het Milieuprogramma 2004, de
professionalisering van de milieuhandhaving en het intensiveren van
milieucontroles zijn extra middelen nodig om een betere vertaalslag te
maken van provinciaal milieubeleidsplan naar de uitvoering (in totaal
720.000 in 2004)
Recreatie en natuur
GS houden vast aan de totstandkoming van de Provinciale Ecologische
hoofdstructuur in 2018 en zo mogelijk eerder. Om de achterblijvende
realisatie van de PEHS weer op gang te brengen wordt deze
collegeperiode optimaal gebruik gemaakt van het bestaande krediet
´Voorfinanciering grondaankoop´ (UNA gelden). Voor PEHS
verbindingszones wordt
150.000 in 2004 beschikbaar gesteld. Voor de uitvoering van integrale
programma´s en projecten op het gebied van water, natuur, landschap en
openluchtrecreatie ( 1 miljoen in 2004). Reden hiervoor is dat uit een
quick scan van vele lopende projecten blijkt dat deze collegeperiode
een beroep op aanvullende bijdragen van de provincie wordt verwacht.
Economie en landbouw
De regionale economische stimuleringsprogramma´s (RES) vormen een van
de hoekstenen van het provinciale economische beleid. Het gaat hierom
kwalitatieve en duurzame economische structuurverbetering in de
regio´s en stimulering van werkgelegenheid. Voor de RES Kop, IJmond,
Noord/Kennemerland, West-Friesland en Gooi & Vechtstreek komt
beschikbaar ( 2,6 miljoen per jaar 6 jaar lang ). Om de
melkveehouderij als economische drager in het veenweidegebied te
behouden en tevens een goede mix met natuur, landschap en recreatie te
verkrijgen, is kavelruil en structuurverbetering noodzakelijk. Ook de
Task force voor de veenweidegebieden dringt aan op meer inzet in de
veenweidegebieden van de Stichting ter verbetering van de agrarische
structuur (STIVAS). Om STIVAS haar werk te laten voortzetten komt
300.000 per jaar 4 jaar lang beschikbaar.
Welzijn
Op 1 januari 2004 wordt de nieuwe Wet op de jeugdzorg van kracht.
Daarom willen GS de bestaande subsidieregelingen voor de aansluiting
en versterking van de zorgketen per genoemde datum omvormen tot één
deelverordening. Extra middelen worden ingezet om de nieuwe
intensievere provinciale rol vanuit deze wet meer inhoud te geven:
Jeugdzorg en Jeugdbeleid ( 275.000 per jaar 4 jaar lang voor
samenwerking in lokale activiteiten); Bureau Jeugdzorg, modules en
zorgfuncties ( 136.100 in 2004). GS willen het provinciale
Cultuurbeleid opnieuw bekijken. Voor onderzoek is 100.000 in 2004
beschikbaar gesteld.
Ruimtelijke Ordening en volkshuisvesting
Bij het opstellen van het Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord
proberen GS de woon/werk balans in evenwicht te brengen. Daarbij wordt
uitgegaan van de eigen identiteit en eigen (woning)behoeften van het
gebied. Een uitvoeringsprogramma van het Ontwikkelingsbeeld NHN wordt
opgesteld ( 250.000 per jaar 4 jaar lang)
In het kader van het vastgestelde streekplan Noord/Holland Zuid hebben
8 grote projecten voor GS de hoogste prioriteit. Dit zijn regionale
projecten die niet door anderen worden opgepakt ( 442.000 per jaar 4
jaar lang). De provincie speelt een actieve rol in het
Schiphol/dossier. De bijdrage van de luchthaven aan de economische
ontwikkelingen moet worden afgewogen tegen het ruimtebeslag, de
mobiliteit en de overlast voor omwonenden. Gs vinden het belangrijk
dat de Schipholregio een eensgezind geluid laat horen en gezamenlijke
standpunten inneemt. GS nemen het voorzitterschap en secretariaat van
de bestuurlijke Regiegroep voor hun rekening ( 70.000 per jaar 4 jaar
lang).
Voor de co-financiering van Europese projecten wordt 1,5 miljoen
beschikbaar gesteld.
Verdere procedure
18 sept Statencommissie NLWN
23 sept Statencommissie FBO
24 sept Statencommissie SI
25 sept Statencommissie ROV
25 sept Statencommissie WVV
29 sept Statencommissie ELE
6 okt Behandeling in Provinciale Staten
Inlichtingen voor de pers: Marcel van Kanten, tel. 023 514 4211;
mobile 06 286 15794
Marcel van Kanten 3-9-2003 15:26:00
Provincie Noord-Holland