4-9-2003
Nieuw: de sportieve Mazda3
Boven verwachting De nieuwe Mazda3 combineert de beste eigenschappen
van al zijn voorgangers, verfijnd met de inzichten die zijn verkregen
na bestudering van wat de nieuwe generatie Mazdas zo succesvol maakt.
Hij staat voor een fris en zelfverzekerd alternatief in een segment
waarin de klanten van andere merken naar méér bleven verlangen. Dit is
Mazdas antwoord op de vraag van Europeanen die een auto zoeken met een
nieuw design, hogere constructiekwaliteit en betere prestaties in een
segment dat traditioneel gezien gericht was op functionaliteit en
verkoopcijfers. De nieuwe Mazda3 zal in eerste instantie gelanceerd
worden als dynamische Hatchback, in Nederland onder de naam Sport,
waarna een aantal maanden later een Sedan volgt. De uitstekende
eigenschappen van beide modellen komen voort uit een unieke combinatie
van een sportieve vormgeving, dynamische prestaties, een ruim en
flexibel interieur en één van de beste veiligheidspakketten in het
segment. Design - agressief en zelfverzekerd De nieuwe Mazda3 Sport
introduceert onmiskenbare Mazda-styling en hoogstaande
constructiekwaliteit in het Europese C-segment. Net als bij alle
Mazdas van de nieuwe generatie straalt de buitenkant het opwindende
karakter al uit dat de essentie vormt van Zoom-Zoom' rijplezier. De
Mazda3 Sport oogt dynamisch, solide en stabiel en is daarmee een
concrete uitdrukking van de emotie van beweging die ook duidelijk
wordt opgeroepen door de Mazda6, Mazda2 en Mazda RX-8. Dynamische,
solide proporties (dankzij de lange wielbasis en carrosserie, korte
overhangen en grote wielen, plus sportief brede spatborden) verlenen
de vijfdeurs Sport een assertiviteit die zelfs van een flinke afstand
zichtbaar is. Voortbordurend op methoden die zijn gebruikt bij het
ontwikkelen van het vlaggenschip Mazda RX-8 is het interieur van de
Mazda3 Sport veel ruimer dan de buitenkant van deze auto doet
vermoeden. Het is sportief maar comfortabel, met intelligente functies
en inventieve opbergoplossingen, die zo belangrijk zijn voor een auto
in dit segment. De Mazda3 Sport is één van de grootste autos in deze
klasse, met een agressief en sportief design. Hij heeft een ruim,
licht interieur met vóór- en achterin royale schouderruimte, terwijl
zijn lange wielbasis en de optimale vormgeving van de voorstoelen meer
dan voldoende beenruimte garanderen. Samen bieden deze twee
eigenschappen een zeer ruim interieur waarin vijf volwassenen
comfortabel kunnen reizen. Een reeks intelligente opbergvakken en een
grote en flexibele bagageruimte zorgen voor een auto met niet alleen
een flinke portie rijplezier, maar die ook prettig is om in te zitten
en om te gebruiken. Vakmanschap en kwaliteit Ook de buitenkant van de
Mazda3 Sport is een voorbeeld van Mazdas frisse benadering bij het
ontwerpen en bouwen van autos volgens de allerbeste Japanse
technieken. De solide constructiekwaliteit van het exterieur blijkt
onmiddellijk uit de nauwkeurige afwerking waardoor de naden tussen de
verschillende carrosseriepanelen minimaal zijn. De vormgeving,
materialen en bediening van het ruime interieur van de Mazda3 zijn
gericht op genieten en stralen vakmanschap uit. Deze auto kan op het
gebied van kwaliteit concurreren met de beste modellen uit het
Europese C-segment. De auto heeft een kenmerkende elegantie en
combineert functionaliteit en zichtbaarheid met een fris design van
het interieur. Rijeigenschappen Aandrijflijn De serie benzinemotoren
van de Mazda3 is ontwikkeld voor de energieke rijervaring die bedoeld
wordt met het begrip Zoom-Zoom en om te voldoen aan de diverse eisen
van de Europese markt. Mazdas innovatieve benadering van techniek
levert een evenwichtig en pittig vermogen op, gecombineerd met een
laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden. De nieuwe Mazda3 Sport
is bovendien voorzien van een opnieuw ontworpen handgeschakelde
versnellingsbak met vijf versnellingen of van de soepel en sportief
schakelende Activematic - een elektronisch bestuurde automatische
transmissie met vier versnellingen (alleen voor de 1.6-liter). De
Mazda3 Sport zal in eerste instantie worden geïntroduceerd met twee
benzinemotoren. Een mooi en rustig lopende 1.6 liter 77 kW/105 pk en
een krachtigere 2.0-liter 110 kW/150 pk. Beide uit een nieuwe reeks
trillingsvrije DOHC benzinemotoren met vier cilinders in lijn die
voldoende koppel leveren voor een energieke rijstijl en die bovendien
voldoen aan alle geldende emissienormen. Een derde lid van deze
familie, een 1.4-liter benzinemotor zal, samen met een nieuwe 1.6
liter common rail dieselmotor (CiTD), vanaf begin 2004 het
motorengamma van de Mazda3 verder aanvullen. Chassis onmiskenbaar
Zoom-Zoom De chassissystemen van de Mazda3 zijn gemonteerd op een zeer
torsiestijve carrosserieconstructie, zorgvuldig aangepast voor een
goede balans tussen stabiele wegligging en rijcomfort en bieden onder
alle omstandigheden een betrouwbare stuurnauwkeurigheid. Ook hier
vindt men hetzelfde Zoom-Zoom karakter en een bediening die kenmerkend
is voor alle Mazdas van de nieuwe generatie met hun strakke
wegligging, nauwkeurige sturing en superieure remprestaties. Een
voorwielophanging met MacPherson veerpoten en een achterwielophanging
met meerdere wieldraagarmen per wiel, gebaseerd op de Mazda6,
garanderen een uitstekende balans tussen stabiele wegligging en
rijcomfort. Het robuuste remsysteem van de Mazda3 zorgt voor gevoelig,
gelijkmatig remmen en heeft een remweg die tot de kortste van het
segment behoort. Het 2.0-liter model beschikt over
elektro-hydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS) en de 1.6-liter over
hydraulische bekrachtiging. Beide besturingssystemen leveren optimale
feedback van het wegdek en nauwkeurige stuurcontrole. De nieuwste
veiligheidstechnologie De Mazda3 Sport zet Mazdas inspanningen voort
om voor alle nieuwe generatie autos een veiligheidspakket te leveren
dat alle verwachtingen overtreft. Voortreffelijke dynamische
eigenschappen en uitstekend sturen en remmen garanderen veilig en
betrouwbaar rijden onder normale omstandigheden. Dit wordt aangevuld
door een complete lijn actieve veiligheidssystemen. Hieronder valt
vierwiel ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en ingebouwde
mechanische remhulp, samen met Dynamic Stability Control (DSC) met
tractieregeling (TCS) op de Active versies voor meer stabiliteit en
betere remprestaties op gladde wegen en in noodsituaties. Robuuste
remschijven vóór en achter zorgen voor de ultieme remwerking die
consistent, stug en reactiegevoelig is. Een 255 mm enkelvoudige
rembekrachtiger verbetert de remwerking en de reactiegevoeligheid door
de vaartvermindering geleidelijk aan te versterken naarmate het pedaal
verder wordt ingedrukt. Het resultaat bij 100 km/u is een remweg die
tot de kortste in het segment behoort met slechts 37 meter. De Mazda3
biedt ook een intelligent verlichtingssysteem dat de levensduur van de
koplampen verlengt en ook de bestuurder helpt zich beter aan te passen
aan situaties waarin lichtomstandigheden op de weg plotseling kunnen
veranderen. De nieuwe vijfdeurs carrosseriestructuur van de Mazda3 is
een product van Mazdas Advance Impact Distribution and Absorption
System (MAIDAS) met Mazdas unieke Triple-H design, dat een veilige en
sterke kooi vormt die bestand is tegen vervorming bij een botsing en
de energie van een botsing over de verschillende carrosseriedelen
verspeid. Binnenin de stijve veiligheidskooi van de Mazda3 bevinden
zich tweetraps airbags vóór, veiligheidsriemen met voorspanners en
spankrachtbegrenzers, (standaard) zijairbags voorin en gordijnairbags.
Een inklapbare stuurkolom, rempedaal met aanrijdingsbeveiliging,
energieabsorberende bekleding van de stijlen en de zijkant van het
plafond maken van het passieve veiligheidspakket van de Mazda3 één van
de beste in dit segment. Interne tests hebben zelfs aangegeven dat de
nieuwe Mazda3 bij de EuroNCAP crashtests vier sterren of meer zal
krijgen .
Mazda