5 september 2003
Halfjaarcijfers Friesland Coberco
Verkoopvolume groeit, maar dure euro beïnvloedt resultaat
Eerste halfjaar 2003
* Nettowinst daalt met 9 procent naar 32 miljoen euro
* Netto-omzet neemt met 4 procent af tot 2.299 miljoen euro; volume
groeit met 3 procent
* Omzet hoofdmerken stijgt met 3 procent
* Hoge koers euro beïnvloedt omzet en nettowinst negatief
* Voorziening pensioenpremies van 22 miljoen euro
Meppel - Friesland Coberco Dairy Foods Holding N.V. heeft in het
eerste halfjaar 2003 het verkoopvolume met 3 procent zien toenemen.
Door valuta-ontwikkelingen is de netto-omzet, ten opzichte van het
eerste halfjaar 2002, met 4 procent gedaald tot 2.299 miljoen euro. De
nettowinst is met 9 procent afgenomen tot 32 miljoen euro. Een
belangrijke oorzaak van de daling van de nettowinst is de hoge koers
van de euro en de vorming van een voorziening in verband met de
dekkingsgraad van het pensioendepot. Daarnaast staan de
opbrengstprijzen van kaas wereldwijd onder druk.
De daling van de netto-omzet met 4 procent is met name het gevolg van
negatieve valuta-invloeden en lagere opbrengstprijzen. De verkopen
zijn in volume met 3 procent toegenomen. Ook de omzet van de
hoofdmerken is met 3 procent gegroeid. Dit cijfer is eveneens negatief
beïnvloed door de valuta-ontwikkelingen.
Het bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill is met 9 procent
gedaald tot 96 miljoen euro. Hierin is een voorziening van 22 miljoen
euro begrepen voor de versterking van de dekkingsgraad van het
pensioendepot. Inclusief deze voorziening bedraagt de dekkingsgraad
van het pensioendepot per ultimo juni 113 procent. Voor aangekondigde
reorganisaties, zoals van de kaasproductie, is een voorziening
getroffen van 7 miljoen euro. De verkoop van activiteiten heeft geleid
tot een bijzondere bate voor belasting van 11 miljoen euro. Het
bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill als percentage van de
omzet (ROS) is gedaald van 4,4 naar 4,2 procent. De rentelasten zijn
als gevolg van een lagere financieringsbehoefte en lagere
rentepercentages afgenomen met 7 miljoen euro tot 18 miljoen euro. De
post belastingen is positief beïnvloed door lagere
belastingverplichtingen dan voorzien.
Verbetering solvabiliteit
Friesland Coberco heeft met succes in 2003 een perpetuele cumulatieve
achtergestelde obligatielening gericht op particuliere beleggers
geplaatst. In totaal is voor een bedrag van 125 miljoen euro aan
obligaties uitgegeven tegen een coupon van 7,125 procent. In de balans
per 30 juni 2003 is een bedrag van 85 miljoen euro opgenomen. Het
resterende bedrag van 40 miljoen euro is na 30 juni 2003 beschikbaar
gekomen. De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van
het balanstotaal) is ten opzichte van eind 2002 gestegen van 29 naar
31 procent.
De immateriële vaste activa zijn als gevolg van afschrijvingen en
valuta-invloeden afgenomen met 35 miljoen euro tot 605 miljoen euro.
De kortlopende vorderingen zijn door seizoensinvloeden met 7 procent
toegenomen. De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt
90 miljoen euro.
Omzet hoofdmerken stijgt verder
Groei in merkproducten en kostenbeheersing door stroomlijning van de
organisatie staan centraal in de ontwikkeling van Friesland Coberco.
De omzet van de hoofdmerken is gestegen van 41 naar 44 procent van de
totale omzet. Vooral de merken Frisian Flag, Dutch Lady, NoyNoy,
Frico, DubbelFrisss, Friso, Pöttyös Túró Rudi en Debic zijn ten
opzichte van het eerste halfjaar 2002 verder gegroeid.
Met name de activiteiten in Indonesië, Thailand, Vietnam, Griekenland
en Nigeria laten goede resultaten zien. In West-Europa staan de
bestedingen van consumenten onder druk en neemt de concurrentie op
prijs toe. De opbrengstprijzen voor kaas liggen op een bijzonder laag
niveau als gevolg van het hoge aanbod. Ook in Centraal-Europa staan de
marges onder druk door de felle concurrentie. De activiteiten gericht
op industriële afnemers ontwikkelen zich positief voor wat betreft de
toegevoegde waarde producten.
Vooruitzichten
Voor het tweede halfjaar van 2003 verwachten we dat de externe
omstandigheden overeen zullen komen met die in het eerste halfjaar.
Voor geheel 2003 verwachten we dan ook een lagere winst dan over 2002.
Friesland Coberco Dairy Foods is een multinationale onderneming die
zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren en verkopen van
een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk
voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers.
Met name in West- en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is
Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet
bedraagt 4,7 miljard euro. In totaal zijn 16.800 medewerkers in dienst
van wie 11.200 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn
Appelsientje, Bonnet, Chocomel, CoolBest, Completa, Debic,
DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Friso, Foremost, Friesche
Vlag, Frisian Flag, Fristi, Milli, NoyNoy, Peak, Pöttyös Túró Rudi,
Rainbow and Taksi.
Friesland Coberco Dairy Foods