AutoRai

4-9-2003

Volkswagen toont met Concept R nieuwe ontwerpfilosofie

Met het studiemodel Roadster Concept R presenteert Volkswagen tijdens de komende IAA in Frankfurt haar ontwerpfilosofie voor de toekomst. Het studiemodel is een serieuze voorbode van de introductie van een open tweezitter.

De Concept R wordt via de achteras aangedreven door een 195 kW/ 265 pk sterke V6. De in het midden van de auto geplaatste motor zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in iets meer dan 5 seconden. Het maximum koppel bedraagt 350 Nm 2.800 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Schakelen in de concept R gebeurt met behulp van DSG (Direct Shift Gearbox).

Het ontwerpteam toont met de Roadster Concept R de visie van Volkswagen op een sportwagen voor de nabije toekomst. De 4,16 meter lange, 1,78 meter brede en slechts 1,25 meter hoge tweezitter heeft een krachtig gelijnde carrosserie en een opvallend interieur. Het meest avant-gardistische deel van de Concept R is het front met een geheel nieuw gestileerde grille en V-vormige grote luchtinlaat. De brede chromen omlijsting, het geïntegreerde VW-logo, de luchtinlaten van de V6-motor en de op ogen lijkende koplampen vormen een gezicht dat past bij de ontwerptraditie van het merk, maar dat deze traditie wel volledig nieuw interpreteert. De voorklep (kofferdeksel, want motor in het midden!) zet in aansluiting op de grille, van boven gezien, de V-vorm voort tot aan de A-stijlen. Deze V-vorm wordt geaccentueerd door twee hoger liggende vinnen, die links en rechts de spatbord- en motorkapcontouren van elkaar scheiden. De spatborden zijn als zelfstandige onderdelen vormgegeven en beschikken aan de onderzijde over een extra luchtinlaat voor de koeling van de voorremmen.

Koplampen met facetlens
De koplampen zijn voorzien van LED techniek. Zodra ze worden ingeschakeld opent zich een facetlens. Vóór dit openen is in eerste instantie een slanke lichtbundel zichtbaar, en pas daarna het volle dim- of grootlicht. Het optische effect van dit focussen van de ogen laat de Concept R bij het inschakelen van de koplampen als het ware ontwaken. De tankdop op de voorklep is een stilistische hommage aan sportwagens uit de jaren vijftig.

Het silhouet Concept R
De flank van de Concept R wordt gekarakteriseerd door de zeer vlakke, tot aan het midden van de achterste wielkast oplopende taillelijn, de sterk aangezette wielkast, en de opvallend korte overhang van de achterzijde. De lijn van het ontwerp vormt ook hier een geheel eigen, fascinerende combinatie van vorm en functie. Net als bij de New Beetle volstaan drie lijnen om het silhouet van de Concept R neer te zetten: tweemaal twee halve cirkels voor de hoge, zijdelingse rand van de wielkasten, en een rechte lijn met een afsluitende halve cirkel aan de achterzijde voor de taillelijn.

Keyless-access
Om het silhouet van de Concept R niet te verstoren vallen de vormtechnisch fraai geïntegreerde portieren optisch nauwelijks op. De uit zeer smalle, massieve aluminium lijsten vervaardigde portiergrepen dragen hier mede toe bij. Dankzij het (sleutelloze) keyless-access-system is een licht aantippen van de bij aanraking omhoog zwenkende portiergrepen voldoende om de portieren te ont- of vergrendelen.

Stijlvol en krachtig
De achterlichten corresponderen in hun vorm met de koplampen. Ingeschakeld komen de achterlichten in drie stappen omhoog, doordat steeds drie LED-blokken na elkaar worden geactiveerd. Stilistisch hebben ook de achterlichten aan de buitenzijde een rond, lensvormig hoofdelement. Tussen de achterlichten ligt het derde remlicht dat bestaat uit een zeer smalle LED-lichtband. Centraal daarboven hebben de ontwerpers het VW-logo geïntegreerd. Pas als men de Roadster dichter nadert, ontdekt men op de motorklep en kapdeksel het verchroomde Concept R- embleem als onderdeel van de luchtuitlaatopening van de V6-motor. De dynamiek en emotionaliteit van de Concept R wordt benadrukt door twee carrosserie-domes achter bestuurder en passagier in de stijl van de klassieke racewagens. Deze zijn niet alleen krachtig en elegant in hun lijnenspel, maar vervullen daarnaast twee heel belangrijke functies: die van windgeleider en van rolbeugel. Bovendien zijn aan de bestuurderszijde de in chroom gevatte GPS-antenne en aan de passagierszijde de GSM-antenne geïntegreerd.

Interieur
Een wereld van baanbrekende, fascinerende vormen gaat voor je open, zodra je een blik werpt op het interieur van de Concept R. De vormgevers en ingenieurs creëerden een omgeving waarin het vormgevings-, bedienings- en informatiespectrum de functie van een time tunnel naar de toekomst vormt. Alle informatie- en bedieningselementen zijn in nieuwe vorm- en functiesamenhang geïntegreerd. Een zogenoemd OLED-beeldscherm (oppervlak flexibel beweeg- en vormbaar, grote lichtsterkte) brengt de Concept R tot leven. Want het VW-embleem in het stuurwiel is niet meer letterlijk aanwezig maar wordt op een cirkelvormig display afgebeeld. Zodra de bestuurder het contact uitzet gaat de Concept R over in een standby-modus en begint het VW-embleem te pulseren. Bij het inschakelen van de ontsteking stopt deze hartslag. Hoewel het VW-logo op een display wordt getoond, lijkt het alsof het gewoon uit verchroomd metaal is vervaardigd.

Flexibele cockpit
Vormgevers en ingenieurs vonden ook een compleet nieuwe benadering voor het thema ergonomie. De twee kuipstoelen van de Concept R laten zich niet meer verstellen. Geen millimeter. Want in plaats van de stoel schuift de bestuurder het uit gepolijst metaal vervaardigde bedienings- en infoblok van de armaturen, inclusief stuurwiel, plus de pedalen naar zich toe of van zich af. Dit verstelmechanisme wordt elektrisch geactiveerd. De passagier kan via een overeenkomstige toets een voetensteun in de voetenruimte heen en weer schuiven voor een optimale zitpositie. Daarmee biedt de Concept R optimaal zitcomfort op zowel lange reizen als bij sportieve ritten.

Comfortabele stoelen
Via een gecompliceerd, nieuw ontwikkeld dragermechanisme zijn de stoelen geveerd; de hardheidsgraad van de vering kan worden versteld. Voor nog meer comfort zorgt een actieve schuimvulling. Ontwikkeld voor de ruimtevaart, toegepast in extreem goed en overeenkomstig prijzig bureaumeubilair, is dit schuim nu voor het eerst in een sportautostoel toegepast. Het past zich aan aan de contouren van het lichaam. Een andere feature van de stoelen komt de veiligheid ten goede: na het instappen van bestuurder en passagier schuiven de hoofdsteunen automatisch vijf centimeter naar voren en komen daarmee in een veiligheidstechnisch optimale positie.

Instrumentarium
Een optisch en technisch hoogtepunt van het studiemodel wordt gevormd door de middenconsole en het dashboard. Alle vlakken met bedieningselementen en instrumenten, en delen van het (geklimatiseerde) driespaaks stuurwiel zijn gemaakt van gepolijst aluminium. Het basisdeel van het dashboard is daarentegen bekleed met donker leder om spiegelingen in de voorruit te voorkomen. De als turbines uitgevoerde ventilatieroosters in de middenconsole tonen digitaal de gekozen temperatuur. Een andere noviteit betreft de instrumenten zelf. Ook hier informeert de hardware digitaal (met deels analoge cijfers), ook hier zullen in het verdere verloop van het project hypermoderne OLED-displays worden toegepast. Centraal bij alle ontwikkelingswerkzaamheden stond de uitdaging om de synthese van vorm en functie op een geheel nieuwe wijze te interpreteren. Zo zwenkt de centrale display na het activeren van de ontsteking (zonder sleutel, maar door het licht aantippen van de START-schakelaar) van rechts naar het centrum van de cockpit. In dit display zijn klassieke functies als snelheidsmeter en koelvloeistoftemperatuur opgenomen.

OLED-displays en Multi Media Interface
Zodra de bestuurder het navigatiesysteem activeert, trekt het centrale display zich zijwaarts in het dashboard terug en geeft daarmee het zicht op een nieuw instrument vrij: het navigatiesysteem. Alle andere informatie bevindt zich nu op de achtergrond. Belangrijke informatie zoals snelheid, wordt nog steeds voldoende getoond. Het navigatiesysteem wordt gestuurd via de Volkswagen MMI (Multi Media Interface), een cirkelvormig systeem op de middentunnel. Via MMI regelt de bestuurder (of de passagier) bovendien het audiosysteem, de hardheid van het onderstel en de basisinstellingen van de telefoon. Ook de MMI unit en de middentunnel zijn vervaardigd uit aluminium. Hetzelfde geldt voor de compacte keuzehendel van de Direct Shift Gearbox (DSG).

Direct Shift Gearbox
Bij DSG is niet alleen de pook kort, maar het gehele schakelproces. En dat is wederom in ideale harmonie met de door en door sportieve Concept R. Als alternatief voor de zeer snel schakelende automatische modus kan met DSG ook handmatig, via toetsen op het stuurwiel, worden geschakeld. Deze toetsen bevinden zich op de ideale plaats, aan de achterzijde van het stuurwiel; rechts wordt via de plus-toets (+) op- en links via de min-toets (-) teruggeschakeld. Extreem snel, extreem nauwkeurig, extreem dynamisch.