4-9-2003
Volkswagen toont met Concept R nieuwe ontwerpfilosofie
Met het studiemodel Roadster Concept R presenteert Volkswagen tijdens
de komende IAA in Frankfurt haar ontwerpfilosofie voor de toekomst.
Het studiemodel is een serieuze voorbode van de introductie van een
open tweezitter.
De Concept R wordt via de achteras aangedreven door een 195 kW/ 265 pk
sterke V6. De in het midden van de auto geplaatste motor zorgt voor
een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in iets meer dan 5
seconden. Het maximum koppel bedraagt 350 Nm 2.800 tpm. De topsnelheid
is begrensd op 250 km/u. Schakelen in de concept R gebeurt met behulp
van DSG (Direct Shift Gearbox).
Het ontwerpteam toont met de Roadster Concept R de visie van
Volkswagen op een sportwagen voor de nabije toekomst. De 4,16 meter
lange, 1,78 meter brede en slechts 1,25 meter hoge tweezitter heeft
een krachtig gelijnde carrosserie en een opvallend interieur. Het
meest avant-gardistische deel van de Concept R is het front met een
geheel nieuw gestileerde grille en V-vormige grote luchtinlaat. De
brede chromen omlijsting, het geïntegreerde VW-logo, de luchtinlaten
van de V6-motor en de op ogen lijkende koplampen vormen een gezicht
dat past bij de ontwerptraditie van het merk, maar dat deze traditie
wel volledig nieuw interpreteert. De voorklep (kofferdeksel, want
motor in het midden!) zet in aansluiting op de grille, van boven
gezien, de V-vorm voort tot aan de A-stijlen. Deze V-vorm wordt
geaccentueerd door twee hoger liggende vinnen, die links en rechts de
spatbord- en motorkapcontouren van elkaar scheiden. De spatborden zijn
als zelfstandige onderdelen vormgegeven en beschikken aan de
onderzijde over een extra luchtinlaat voor de koeling van de
voorremmen.
Koplampen met facetlens
De koplampen zijn voorzien van LED techniek. Zodra ze worden
ingeschakeld opent zich een facetlens. Vóór dit openen is in eerste
instantie een slanke lichtbundel zichtbaar, en pas daarna het volle
dim- of grootlicht. Het optische effect van dit focussen van de ogen
laat de Concept R bij het inschakelen van de koplampen als het ware
ontwaken. De tankdop op de voorklep is een stilistische hommage aan
sportwagens uit de jaren vijftig.
Het silhouet Concept R
De flank van de Concept R wordt gekarakteriseerd door de zeer vlakke,
tot aan het midden van de achterste wielkast oplopende taillelijn, de
sterk aangezette wielkast, en de opvallend korte overhang van de
achterzijde. De lijn van het ontwerp vormt ook hier een geheel eigen,
fascinerende combinatie van vorm en functie. Net als bij de New Beetle
volstaan drie lijnen om het silhouet van de Concept R neer te zetten:
tweemaal twee halve cirkels voor de hoge, zijdelingse rand van de
wielkasten, en een rechte lijn met een afsluitende halve cirkel aan de
achterzijde voor de taillelijn.
Keyless-access
Om het silhouet van de Concept R niet te verstoren vallen de
vormtechnisch fraai geïntegreerde portieren optisch nauwelijks op. De
uit zeer smalle, massieve aluminium lijsten vervaardigde portiergrepen
dragen hier mede toe bij. Dankzij het (sleutelloze)
keyless-access-system is een licht aantippen van de bij aanraking
omhoog zwenkende portiergrepen voldoende om de portieren te ont- of
vergrendelen.
Stijlvol en krachtig
De achterlichten corresponderen in hun vorm met de koplampen.
Ingeschakeld komen de achterlichten in drie stappen omhoog, doordat
steeds drie LED-blokken na elkaar worden geactiveerd. Stilistisch
hebben ook de achterlichten aan de buitenzijde een rond, lensvormig
hoofdelement. Tussen de achterlichten ligt het derde remlicht dat
bestaat uit een zeer smalle LED-lichtband. Centraal daarboven hebben
de ontwerpers het VW-logo geïntegreerd. Pas als men de Roadster
dichter nadert, ontdekt men op de motorklep en kapdeksel het
verchroomde Concept R- embleem als onderdeel van de
luchtuitlaatopening van de V6-motor. De dynamiek en emotionaliteit van
de Concept R wordt benadrukt door twee carrosserie-domes achter
bestuurder en passagier in de stijl van de klassieke racewagens. Deze
zijn niet alleen krachtig en elegant in hun lijnenspel, maar vervullen
daarnaast twee heel belangrijke functies: die van windgeleider en van
rolbeugel. Bovendien zijn aan de bestuurderszijde de in chroom gevatte
GPS-antenne en aan de passagierszijde de GSM-antenne geïntegreerd.
Interieur
Een wereld van baanbrekende, fascinerende vormen gaat voor je open,
zodra je een blik werpt op het interieur van de Concept R. De
vormgevers en ingenieurs creëerden een omgeving waarin het
vormgevings-, bedienings- en informatiespectrum de functie van een
time tunnel naar de toekomst vormt. Alle informatie- en
bedieningselementen zijn in nieuwe vorm- en functiesamenhang
geïntegreerd. Een zogenoemd OLED-beeldscherm (oppervlak flexibel
beweeg- en vormbaar, grote lichtsterkte) brengt de Concept R tot
leven. Want het VW-embleem in het stuurwiel is niet meer letterlijk
aanwezig maar wordt op een cirkelvormig display afgebeeld. Zodra de
bestuurder het contact uitzet gaat de Concept R over in een
standby-modus en begint het VW-embleem te pulseren. Bij het
inschakelen van de ontsteking stopt deze hartslag. Hoewel het VW-logo
op een display wordt getoond, lijkt het alsof het gewoon uit
verchroomd metaal is vervaardigd.
Flexibele cockpit
Vormgevers en ingenieurs vonden ook een compleet nieuwe benadering
voor het thema ergonomie. De twee kuipstoelen van de Concept R laten
zich niet meer verstellen. Geen millimeter. Want in plaats van de
stoel schuift de bestuurder het uit gepolijst metaal vervaardigde
bedienings- en infoblok van de armaturen, inclusief stuurwiel, plus de
pedalen naar zich toe of van zich af. Dit verstelmechanisme wordt
elektrisch geactiveerd. De passagier kan via een overeenkomstige toets
een voetensteun in de voetenruimte heen en weer schuiven voor een
optimale zitpositie. Daarmee biedt de Concept R optimaal zitcomfort op
zowel lange reizen als bij sportieve ritten.
Comfortabele stoelen
Via een gecompliceerd, nieuw ontwikkeld dragermechanisme zijn de
stoelen geveerd; de hardheidsgraad van de vering kan worden versteld.
Voor nog meer comfort zorgt een actieve schuimvulling. Ontwikkeld voor
de ruimtevaart, toegepast in extreem goed en overeenkomstig prijzig
bureaumeubilair, is dit schuim nu voor het eerst in een sportautostoel
toegepast. Het past zich aan aan de contouren van het lichaam. Een
andere feature van de stoelen komt de veiligheid ten goede: na het
instappen van bestuurder en passagier schuiven de hoofdsteunen
automatisch vijf centimeter naar voren en komen daarmee in een
veiligheidstechnisch optimale positie.
Instrumentarium
Een optisch en technisch hoogtepunt van het studiemodel wordt gevormd
door de middenconsole en het dashboard. Alle vlakken met
bedieningselementen en instrumenten, en delen van het
(geklimatiseerde) driespaaks stuurwiel zijn gemaakt van gepolijst
aluminium. Het basisdeel van het dashboard is daarentegen bekleed met
donker leder om spiegelingen in de voorruit te voorkomen. De als
turbines uitgevoerde ventilatieroosters in de middenconsole tonen
digitaal de gekozen temperatuur. Een andere noviteit betreft de
instrumenten zelf. Ook hier informeert de hardware digitaal (met deels
analoge cijfers), ook hier zullen in het verdere verloop van het
project hypermoderne OLED-displays worden toegepast. Centraal bij alle
ontwikkelingswerkzaamheden stond de uitdaging om de synthese van vorm
en functie op een geheel nieuwe wijze te interpreteren. Zo zwenkt de
centrale display na het activeren van de ontsteking (zonder sleutel,
maar door het licht aantippen van de START-schakelaar) van rechts naar
het centrum van de cockpit. In dit display zijn klassieke functies als
snelheidsmeter en koelvloeistoftemperatuur opgenomen.
OLED-displays en Multi Media Interface
Zodra de bestuurder het navigatiesysteem activeert, trekt het centrale
display zich zijwaarts in het dashboard terug en geeft daarmee het
zicht op een nieuw instrument vrij: het navigatiesysteem. Alle andere
informatie bevindt zich nu op de achtergrond. Belangrijke informatie
zoals snelheid, wordt nog steeds voldoende getoond. Het
navigatiesysteem wordt gestuurd via de Volkswagen MMI (Multi Media
Interface), een cirkelvormig systeem op de middentunnel. Via MMI
regelt de bestuurder (of de passagier) bovendien het audiosysteem, de
hardheid van het onderstel en de basisinstellingen van de telefoon.
Ook de MMI unit en de middentunnel zijn vervaardigd uit aluminium.
Hetzelfde geldt voor de compacte keuzehendel van de Direct Shift
Gearbox (DSG).
Direct Shift Gearbox
Bij DSG is niet alleen de pook kort, maar het gehele schakelproces. En
dat is wederom in ideale harmonie met de door en door sportieve
Concept R. Als alternatief voor de zeer snel schakelende automatische
modus kan met DSG ook handmatig, via toetsen op het stuurwiel, worden
geschakeld. Deze toetsen bevinden zich op de ideale plaats, aan de
achterzijde van het stuurwiel; rechts wordt via de plus-toets (+) op-
en links via de min-toets (-) teruggeschakeld. Extreem snel, extreem
nauwkeurig, extreem dynamisch.
AutoRai