Gemeente Enschede

Sluiten Vliegbasis Twenthe heeft forse economische gevolgen


Enschede, 04-09-2003

Provincie Overijssel, gemeente Enschede, Kamer van Koophandel en Ontwikkelingsmaatschappij Oost pleiten gezamenlijk voor behoud.

Het mogelijk sluiten van de Vliegbasis Twenthe als gevolg van de bezuinigingsoperatie bij het ministerie van Defensie heeft forse economische gevolgen voor de regio Twente.
Dat stellen de Provincie Overijssel, de gemeente Enschede, de Kamer van koophandel Veluwe Twente en de Ontwikkelingsmaatschappij Oost op basis van berekeningen die zij vandaag gezamenlijk in Den Haag hebben gepresenteerd.

In totaal zou sluiting van de Vliegbasis Twenthe een verlies betekenen van 2600 arbeidsplaatsen in de regio; bijna 1100 directe arbeidsplaatsen bij de vliegbasis zelf en nog eens bijna 1500 indirecte arbeidsplaatsen. Dat komt hard aan in een regio waar de laatste jaren al circa 1400 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan door het vertrek van bedrijven als Akzo Nobel en Ericsson. Zeer waarschijnlijk betekent sluiting van de Vliegbasis Twenthe ook sluiting van Enschede Airport Twente (EAT), de regionale luchthaven die gebruik maakt van dezelfde voorzieningen en faciliteiten als de luchtmacht. Faciliteiten als de landingsbaan, de verkeersleiding, de brandweer en de meteodienst worden nu gezamenlijk gebruikt, maar worden alleen voor de burgerluchtvaart waarschijnlijk te kostbaar. Daarmee raakt Twente dan een belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven kwijt. De aanwezigheid van een luchthaven zit in de toptien van vestigingsplaatsfactoren voor internationale bedrijven. Vooral kennisintensieve bedrijven ? waarvan zich er vele in Twente hebben gevestigd ? maken gebruik van de luchthaven.

De uiteindelijke verliezen voor Twente bij sluiting van de vliegbasis zijn overigens nog groter. Uit onderzoek (in opdracht van de Provincie Overijssel) blijkt dat minstens 300 bedrijven in Twente luchthaven-georiënteerd zijn daar waar het gaat om vrachtvervoer. In totaal zorgen deze bedrijven voor 30.000 arbeidsplaatsen en een toegevoegde waarde van 1,1 miljard Euro. Dat is 5% van de totale Twentse economie.

Voor bedrijven is interessant dat Enschede Airport Twente de IATA-status heeft, wat betekent dat luchtvracht wordt afgehandeld via het common rated system. Klanten kunnen hun vracht zonder meerkosten laten vervoeren tussen Schiphol en Twente ? een kostenvoordeel van jaarlijks een half miljoen Euro plus de nodige tijdwinst. Mede om die reden is het vrachtvervoer in de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd tot zo?n 4500 ton in 2002.
Het passagiersvervoer is in diezelfde periode ruimschoots verdubbeld tot 32.000 passagiers, en in de nabije toekomst kan dat worden uitgebreid naar minimaal het dubbele. Volgens het onderzoeksinstituut Nyfer gaat het bruto regionaal product met iedere stijging van 10.000 passagiers met 5 miljoen Euro omhoog en levert dat 86 arbeidsplaatsen op. Ook het zakelijk verkeer zal in betekenis toenemen, omdat het bedrijfsleven onder invloed van een internationale oriëntatie steeds vaker kiest voor vestiging in de buurt van een regionale luchthaven.
---

Gepubliceerd op 04-09-2003 © Copyright gemeente Enschede Naar