Sluiten Vliegbasis Twenthe heeft forse economische gevolgen
Enschede, 04-09-2003
Provincie Overijssel, gemeente Enschede, Kamer van Koophandel en
Ontwikkelingsmaatschappij Oost pleiten gezamenlijk voor behoud.
Het mogelijk sluiten van de Vliegbasis Twenthe als gevolg van de
bezuinigingsoperatie bij het ministerie van Defensie heeft forse
economische gevolgen voor de regio Twente.
Dat stellen de Provincie Overijssel, de gemeente Enschede, de Kamer
van koophandel Veluwe Twente en de Ontwikkelingsmaatschappij Oost op
basis van berekeningen die zij vandaag gezamenlijk in Den Haag hebben
gepresenteerd.
In totaal zou sluiting van de Vliegbasis Twenthe een verlies betekenen
van 2600 arbeidsplaatsen in de regio; bijna 1100 directe
arbeidsplaatsen bij de vliegbasis zelf en nog eens bijna 1500
indirecte arbeidsplaatsen. Dat komt hard aan in een regio waar de
laatste jaren al circa 1400 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan door
het vertrek van bedrijven als Akzo Nobel en Ericsson.
Zeer waarschijnlijk betekent sluiting van de Vliegbasis Twenthe ook
sluiting van Enschede Airport Twente (EAT), de regionale luchthaven
die gebruik maakt van dezelfde voorzieningen en faciliteiten als de
luchtmacht. Faciliteiten als de landingsbaan, de verkeersleiding, de
brandweer en de meteodienst worden nu gezamenlijk gebruikt, maar
worden alleen voor de burgerluchtvaart waarschijnlijk te kostbaar.
Daarmee raakt Twente dan een belangrijke vestigingsfactor voor het
bedrijfsleven kwijt. De aanwezigheid van een luchthaven zit in de
toptien van vestigingsplaatsfactoren voor internationale bedrijven.
Vooral kennisintensieve bedrijven ? waarvan zich er vele in Twente
hebben gevestigd ? maken gebruik van de luchthaven.
De uiteindelijke verliezen voor Twente bij sluiting van de vliegbasis
zijn overigens nog groter. Uit onderzoek (in opdracht van de Provincie
Overijssel) blijkt dat minstens 300 bedrijven in Twente
luchthaven-georiënteerd zijn daar waar het gaat om vrachtvervoer. In
totaal zorgen deze bedrijven voor 30.000 arbeidsplaatsen en een
toegevoegde waarde van 1,1 miljard Euro. Dat is 5% van de totale
Twentse economie.
Voor bedrijven is interessant dat Enschede Airport Twente de
IATA-status heeft, wat betekent dat luchtvracht wordt afgehandeld via
het common rated system. Klanten kunnen hun vracht zonder meerkosten
laten vervoeren tussen Schiphol en Twente ? een kostenvoordeel van
jaarlijks een half miljoen Euro plus de nodige tijdwinst. Mede om die
reden is het vrachtvervoer in de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd
tot zo?n 4500 ton in 2002.
Het passagiersvervoer is in diezelfde periode ruimschoots verdubbeld
tot 32.000 passagiers, en in de nabije toekomst kan dat worden
uitgebreid naar minimaal het dubbele. Volgens het onderzoeksinstituut
Nyfer gaat het bruto regionaal product met iedere stijging van 10.000
passagiers met 5 miljoen Euro omhoog en levert dat 86 arbeidsplaatsen
op. Ook het zakelijk verkeer zal in betekenis toenemen, omdat het
bedrijfsleven onder invloed van een internationale oriëntatie steeds
vaker kiest voor vestiging in de buurt van een regionale luchthaven.
---
Gepubliceerd op 04-09-2003 © Copyright gemeente Enschede Naar
Gemeente Enschede