Nederlandse Spoorwegen
In de Metro van deze ochtend staat en berichtje over uitbreiding van de
'Geld terug bij vertraging' regeling. Helaas is de informatie niet helemaal
correct weergegeven.
Voor het geval u met de berichtgeving iets wilt doen, geef ik u de juiste
informatie.
* In het vierde kwartaal maakt NS het voor de houders van een
jaarkaart of jaartrajectkaart mogelijk om via de NS internetsite geld terug
te vragen in geval van vertraging. Dit is nog niet mogelijk voor reizigers
met een voordeelurenkaart of OV studentenkaart. Metro wekt wel deze
suggestie. Reden dat het voor deze groep reizigers niet kan is dat er anders
per claim én een elektronische aanmelding én een bewijsstuk (het
vervoersbewijs) per post ontstaat. Hiermee zou de verwerkingstijd (en de
kosten) onevenredig toenemen.
* Verder is het niet zo dat door printproblemen geen uitgeprinte
formulieren kunnen en/of mogen worden opgestuurd maar dat uitgeprinte
formulieren niet elektronisch kunnen worden verwerkt (waardoor net als bij
punt één) de verwerkingstijd en kosten onevenredig hoog oplopen.
* Reizigers kunnen sinds kort via het telefoonnummer 0900-14 62 (0,10
ct p.min) het 'Geld terug bij vertraging'-formulier aanvragen. Het wordt dan
thuisgestuurd. Het formulier is ook bij de service en informatiebalie op de
stations verkrijgbaar.
Overigens wijs ik u er nog op dat NS het enige spoorbedrijf in de wereld is
die een dergelijke reisgebonden regeling voor haar hele net biedt i.p.v de
lijn- en treingebonden varianten die elders in de wereld (veelal
schoorvoetend) worden aangeboden.
Jaarlijks verwerkt NS circa 800.000 claims per jaar. Hiervan wordt 90%
binnen drie weken afgehandeld.
Met vriendelijke groet,
Michel Hueber
Persvoorlichting NS
q/NSW
Corporate Communicatie - Persvoorlichting
HGB IV 1k33
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
T 030 - 235 33 68
F 030 - 234 14 16
M m.g.hueber@holding.ns.nl
I www.ns.nl