Nederlandse Spoorwegen In de Metro van deze ochtend staat en berichtje over uitbreiding van de 'Geld terug bij vertraging' regeling. Helaas is de informatie niet helemaal correct weergegeven.
Voor het geval u met de berichtgeving iets wilt doen, geef ik u de juiste informatie.


* In het vierde kwartaal maakt NS het voor de houders van een jaarkaart of jaartrajectkaart mogelijk om via de NS internetsite geld terug te vragen in geval van vertraging. Dit is nog niet mogelijk voor reizigers met een voordeelurenkaart of OV studentenkaart. Metro wekt wel deze suggestie. Reden dat het voor deze groep reizigers niet kan is dat er anders per claim én een elektronische aanmelding én een bewijsstuk (het vervoersbewijs) per post ontstaat. Hiermee zou de verwerkingstijd (en de kosten) onevenredig toenemen.

* Verder is het niet zo dat door printproblemen geen uitgeprinte formulieren kunnen en/of mogen worden opgestuurd maar dat uitgeprinte formulieren niet elektronisch kunnen worden verwerkt (waardoor net als bij punt één) de verwerkingstijd en kosten onevenredig hoog oplopen.
* Reizigers kunnen sinds kort via het telefoonnummer 0900-14 62 (0,10 ct p.min) het 'Geld terug bij vertraging'-formulier aanvragen. Het wordt dan thuisgestuurd. Het formulier is ook bij de service en informatiebalie op de stations verkrijgbaar.

Overigens wijs ik u er nog op dat NS het enige spoorbedrijf in de wereld is die een dergelijke reisgebonden regeling voor haar hele net biedt i.p.v de lijn- en treingebonden varianten die elders in de wereld (veelal schoorvoetend) worden aangeboden.
Jaarlijks verwerkt NS circa 800.000 claims per jaar. Hiervan wordt 90% binnen drie weken afgehandeld.

Met vriendelijke groet,

Michel Hueber
Persvoorlichting NS

q/NSW
Corporate Communicatie - Persvoorlichting
HGB IV 1k33
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
T 030 - 235 33 68
F 030 - 234 14 16
M m.g.hueber@holding.ns.nl
I www.ns.nl