Gemeente Zevenaar
Infopagina week 37 ( 8 t/m 14 september 2003)
INHOUD INFO WEEK 37 ( 8 t/m 14 september 2003)
PARKEERPLAN CENTRUM
Aan de uitvoering van het Centrumplan wordt in hoog tempo gewerkt.
Over twee jaar zullen de meeste projecten gerealiseerd zijn en zal
Zevenaar beschikken over een kwalitatief hoogwaardig centrum met een
ruim aanbod aan voorzieningen en woningen. Om er voor te zorgen dat
het centrum goed bereikbaar is, moet een aantal zaken nog uitgevoerd
worden.
Zevenaar voert betaald parkeren in
Voor de parkeerplaatsen die het dichtst bij de winkels liggen is
tijdelijk een blauwe zone regeling ingesteld. De blauwe zone werkt
alleen wanneer er voldoende controle plaats vindt. De politie kan daar
in de toekomst niet voor zorgen. Een goede parkeercontrole zal alleen
dan plaats vinden wanneer de gemeente zelf parkeerwachters in dienst
neemt. Dit betekent jaarlijks een flinke onkostenpost waar geen
inkomsten tegenover staan. Alle opbrengsten van de bekeuringen gaan
immers naar de rijksoverheid. Bij betaald parkeren komen de
parkeergelden en de opbrengsten van de bekeuringen wel bij de gemeente
terecht. Hierdoor krijgt de gemeente inkomsten die gebruikt kunnen
worden om de kosten van handhaving te betalen. Ook de kosten van
andere zaken zoals het parkeren voor vergunninghouders, het autoluw
maken van het centrum en een eventuele gratis bewaakte fietsenstalling
kunnen daaruit betaald worden. Daarom kiest het gemeentebestuur voor
de invoering van betaald parkeren in het centrum van Zevenaar.
Betaald parkeren wordt alleen ingevoerd voor de parkeerplaatsen die
het dichtst bij de winkels liggen. Het parkeertarief zal zo laag
mogelijk gehouden worden. Uitgangspunt is dat de kosten betaald
worden. De gemeente hoeft er geen geld aan over te houden.
Het gemeentebestuur denkt aan een parkeertarief van circa 0,60 per
uur.
Gratis parkeren blijft mogelijk
De parkeerterreinen die iets verder van de winkels liggen blijven
gratis. Voor diegenen die niet willen betalen, blijven er voldoende
mogelijkheden om gratis te parkeren.
Zevenaar voert parkeren voor vergunninghouders in
Bewoners in het centrum die niet beschikken over een eigen
parkeerplaats kunnen in aanmerking komen voor een parkeervergunning.
Dit geldt ook voor ondernemers die aan kunnen tonen dat dit voor hun
bedrijfsvoering van belang is.
Een openbare parkeergarage onder het Masiusplein
Uit de parkeeronderzoeken die vorig jaar gehouden zijn kwam naar voren
dat de bezetting van de parkeerplaatsen op de drukste momenten erg
hoog is. Dit leidde tot veel klachten. Dit is voor het gemeentebestuur
aanleiding geweest om te streven naar een lagere parkeerbezetting. Dit
kan alleen bereikt worden door de parkeercapaciteit fors uit te
breiden.
Daarom hebben wij onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van een
openbare parkeergarage onder het Masiusplein. Dit onderzoek geeft aan
dat de exploitatie van een openbare parkeergarage haalbaar is, wanneer
de inkomsten uit betaald parkeren gebruikt worden om het
exploitatietekort af te dekken.
Het college van burgemeester en wethouders vindt dat deze unieke kans
aangegrepen moet worden. Zij stelt de raad dan ook voor om in te
stemmen met de realisering van een openbare parkeergarage onder het
Masiusplein.
Een voorzichtige start voor het autovrij maken van het centrum
Om het centrum aantrekkelijk te houden voor bezoekers en bewoners wil
het gemeentebestuur autoverkeer zoveel mogelijk uit het centrum weren.
Hiervoor wordt het centrum selectief toegankelijk gemaakt. Alleen
diegenen die ontheffing hebben mogen het centrum nog met hun auto
inrijden (bijvoorbeeld bewoners, ondernemers, bevoorrading,
hulpdiensten etc.).
Met de invoering wil het gemeentebestuur voorzichtig beginnen.
Voorlopig zullen alleen de winkelstraten selectief toegankelijk worden
gemaakt. Omdat zich in de Wittenburgstraat/Markt en Schoolstraat op
dit moment geen problemen voordoen, wordt daar vooralsnog gewacht met
invoering van selectieve toegang.
Voor de afsluiting van de winkelstraten zullen voorlopig geen palen
worden gebruikt die wegzakken in het wegdek. De parkeerwachters mogen
ook in de winkelstraten controleren. Het gemeentebestuur wil kijken of
hiermee ongewenst autoverkeer uit de winkelstraten gehouden kan
worden. Mocht dit in de praktijk niet werken, dan zal het centrum
alsnog met verzinkbare palen worden afgesloten.
Ook het parkeren van de fiets blijft aandacht vragen
Het gemeentebestuur probeert meer bezoekers op de fiets naar het
centrum te krijgen. Hoewel bij de herinrichting al veel verbeteringen
doorgevoerd zijn, doen zich op enkele plaatsen nog knelpunten voor.
Het meest in het oog springende voorbeeld is de situatie bij de
servicebioscoop op de Markt. Wij zullen op korte termijn voorstellen
doen om hierin verbetering aan te brengen. Tevens zullen de
mogelijkheden van een gratis bewaakte fietsenstalling onderzocht
worden.
Inspraak
Het parkeerplan en het plan voor de selectieve toegang liggen met
ingang van 11 september 2003 voor een termijn van vier weken op het
gemeentehuis bij de frontoffice van de sector grondgebied ter inzage.
Gedurende deze termijn bestaat de mogelijkheid om op deze plannen
schriftelijk in te spreken. Reacties kunnen worden gericht aan
burgemeester en wethouders. Op 15 en 16 oktober zijn hoorzittingen
ingepland. Diegenen die op de plannen ingesproken hebben, worden dan
in de gelegenheid gesteld om hun schriftelijke reactie mondeling toe
te lichten.
Het is de bedoeling dat deze plannen op woensdag 3 december a.s. in de
Raadscommissie Grondgebied besproken worden. De gemeenteraad neemt
vervolgens op woensdag 17 december in haar vergadering een besluit.
Start uitvoering parkeerring begin 2004
Tenslotte zal rondom het centrum nog een parkeerring aangelegd moeten
worden die de bezoekers van het centrum op een vlotte en veilige
manier naar de parkeerplaatsen moet leiden. Het ontwerp is uitgewerkt
en zal de komende maanden worden besproken met alle direct
betrokkenen. Met de aanleg van de eerste fase (omgeving Oude
Doesburgseweg) zal begin 2004 begonnen worden. De totale uitvoering
neemt ongeveer anderhalf jaar in beslag.
AANVRAAG VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN
Bij burgemeester en wethouders is een aanvraag ingekomen om met
toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Stegeslag Noord voor
het plaatsen van enkele bergingen en een erfafscheiding op de percelen
35, 45 en 53.
Deze aanvraag ligt met ingang van 11 september a.s. gedurende vier
weken ter inzage bij de frontoffice van de sector Grondgebied. Tijdens
deze periode kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken
aan burgemeester en wethouders.
INSPRAAK OVER VESTIGING DISCOTHEEK EDISONSTRAAT 52 TE DIDAM
De exploitant van de Achterhoek Arena te Dinxperlo heeft verzocht om
een discotheek te mogen vestigen in het bedrijfspand van Vermeulen
Kaas, Edisonstraat 52.
Om dit voornemen mogelijk te maken zijn burgemeester en wethouders van
Didam voornemens om met toepassing van artikel 19 lid 1 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan Hengelder.
De aanvraag ligt in het kader van de inspraak met ingang van 11
september 2003, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het
gemeentehuis, bureau VROM, 1^e etage.
Gedurende de termijn van vier weken kan een ieder zijn/haar
inspraakreactie schriftelijk kenbaar maken aan burgemeester en
wethouders van Didam, Postbus 47, 6940 BA DIDAM. Desgewenst kan de
inspraakreactie ook mondeling kenbaar worden gemaakt. in dat geval
dient contact opgenomen te worden met het bureau VROM, tel. 0316
291191.
UNIFORMERING VOORRANGSREGELS ROTONDES
In onze gemeente en landelijk wordt reeds vele jaren de rotonde als
veilige kruispuntoplossing toegepast.
In de verschijningsvorm zijn grote verschillen ontstaan, met name ten
aanzien van de plaats en de voorrangsregeling van de fietser. Dit
heeft ertoe geleid dat een landelijke werkgroep met aanbevelingen is
gekomen om de verschillende verschijningsvormen te stroomlijnen. Dit
verbetert het verwachtingspatroon van de weggebruiker en daarmee de
verkeersveiligheid.
Conform de landelijke aanbeveling zullen op alle rotondes binnen de
bebouwde kom fietsers, die rondom de rotondes worden geleid, voorrang
krijgen op het gemotoriseerd verkeer op de kruisende wegen. Voor
Zevenaar betekent dit dat de voorrangssituatie op de volgende rotondes
wordt aangepast:
- Spaansmaat/Ringbaan Noord;
- Arnhemseweg/Westeinde;
- Arnhemseweg/W. de Zwijgerlaan;
- Arnhemseweg/Roodwilligen/Schellenkrans.
De rotondes Ringbaan Noord/Vondellaan, Ringbaan Noord/Didamseweg en
Arnhemseweg/Julianalaan worden niet aangepast, omdat hier de fietser
op de rotonde reeds voorrangsgerechtigd is ten opzichte van het
verkeer op de toeleidende wegen.
Kortom: Na de aanpassing gelden de volgende uniforme voorrangsregels
voor rotondes in Zevenaar:
Binnen de bebouwde kom: Het verkeer dat de rotonde nadert moet
voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde en ook aan de fietsers
die rondom de rotonde worden geleid;
Buiten de bebouwde kom: Het verkeer dat de rotonde nadert moet
voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde maar niet aan het
fietsverkeer dat rondom de rotonde wordt geleid.
De werkzaamheden zijn gepland in week 38 (15 tot en met 19 september)
afhankelijk van de weersomstandigheden. Het is de bedoeling de
voorrangssituatie met rode fietsstroken en met een aanpassing van
belijning en bebording aan te duiden. De verkeersdeelnemers zullen
worden geattendeerd op de veranderde verkeerssituatie door middel van
gele borden. Omleidingsroutes worden op de gebruikelijke wijze door
bebording aangegeven. Gedurende de werkzaamheden aan de rotonde
Arnhemseweg/Roodwilligen zal tijdelijk een verkeerslicht worden
ingezet.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de frontoffice van de sector
Grondgebied tel. 0316-595550.
VERGADERING STREEKCOMMISSIE WEST- ACHTERHOEK EN LIEMERS
Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde
Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale
en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en
Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.
De openbare vergadering van de Streekcommissie West-Achterhoek en
Liemers wordt gehouden op woensdag 24 september 2003 in de raadszaal
van de gemeente Bergh, Hofstraat 1 in s-Heerenberg.
Agenda:
1. Opening en mededelingen
2. Ingekomen en uitgaande stukken
3. Verslag vorige vergadering
4. Projecten 4^e tranche 2003
5. Bespreken stukken vergadering Reconstructiecommissie
6. Uitvoeringsmodule 2004-2007
7. Wat verder ter tafel komt
8. Rondvraag en sluiting
Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het
secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis,
Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 625 000).
INZAMELING KLEINE ELECTRISCHE APPARATEN
De hoeveelheid apart ingezamelde kleine elektrische apparaten is in
2002 met 20% gestegen. Dat betekent dat er in Nederland ruim 400.000
stuks extra zijn ingezameld. Te denken valt aan elektrische
tandenborstels, haardrogers, wekkers, waterkokers, koffiezetapparaten,
kruimeldieven en broodroosters.
In Zevenaar kunt u deze apparaten inleveren bij de winkel als u een
nieuw exemplaar koopt of op het aanbiedstation. Hieraan zijn geen
kosten verbonden. Ook kunt u (gratis) terecht bij het
kringloopcentrum.
In uw duobak horen deze apparaten in ieder geval niet thuis.
WERKZAAMHEDEN GROOT ONDERHOUD WEGEN
In week 37 (8-9 t/m 12-9) wordt er gestart met groot onderhoud aan
diverse wegen. In deze week vinden er diverse kleine asfaltreparaties
door de gehele gemeente. Van deze werkzaamheden zult u kortstondig
(enige uren) overlast ervaren.
In week 38 (15-9 t/m 19-9) worden de voorbereidende werkzaamheden
gestart voor het aanbrengen van de deklaag op het gedeelte Westeinde
tussen Van Oldenbarneveldtlaan en Johan de Wittstraat.
Gelijktijdig zullen de werkzaamheden aan de Panovenweg worden
uitgevoerd. Deze werkzaamheden zullen ongeveer 2 weken duren. Verder
zal de deklaag worden aangebracht op een gedeelte van de wegen op
technopark Mercurion. Deze werkzaamheden duren ongeveer 1 week.
In week 38 (15-9 t/m 19-9) zal ook de voorrangssituatie op de rotondes
Arnhemseweg/Noordeinde; Arnhemseweg/Zonegge; Arnhemseweg/Roodwilligen
en Ringbaan-Noord/Spaansmaat worden aangepast. Over de aanpassing van
de voorrang op rotondes vindt u in deze INFO nog nadere informatie.
Indien u tijdelijk niet bij uw woning kunt komen, zult u hierover
vooraf door de aannemer op de hoogte worden gesteld. De planning is
uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de frontoffice van de sector
Grondgebied tel. 0316-595550.
Deze werkzaamheden zullen voor enig overlast bezorgen. De gemeente
vraagt hiervoor uw begrip en dankt u bij voorbaat voor uw medewerking.
VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE
De openbare vergadering van de Welstandscommissie wordt gehouden op 15
september 2003 om 13.30 uur in het gemeentehuis (kamer 402). De agenda
van deze vergadering ligt ter inzage bij de frontoffice van de sector
Grondgebied.
OUD PAPIER
In Zevenaar wordt maandelijks huis-aan-huis papier ingezameld.
Hieronder leest u wanneer er in uw wijk wordt ingezameld. De
inzameling is overdag, tenzij anders is vermeld. Papier gebundeld
aanbieden op de aanbiedplaatsen. Wilt u svp plastic folies
verwijderen. Papier van bedrijven wordt niet meegenomen.
Datum
Plaats/wijk
Inzamelaar
Woensdag 10 september
Schaapsdrift, De Horst, Bloemenkamp, 't Grieth, flats Bergvrede,
Meidoornflat/ Hooge Bongert + Het Broek
schutterij Sint Andreas
Woensdagavond 10 september
Heerenmäten
harmonie Sint Franciscus
Donderdagavond 11 september
Stegeslag/Roodwilligen
CV De Schuumkoppen
Zaterdag 13 september
Oud Zevenaar
harmonie Sint Martinus
Zaterdag 13 september
Ooij/Zuidspoor
CV De Schuumkoppen
Dinsdagavond 16 september
Schrijvershoek
basisschool De Steenuil
Woensdagavond 17 september
Babberich
drumfanfare Sint Jan
OPENBARE BEKENDMAKINGEN
Ingekomen lichte bouwaanvragen week 35/2003
- Rosandeweg 1, oprichten dierenverblijf
Ingekomen reguliere bouwaanvragen week 35/2003
- Ooy kavel 188, oprichten woning
Ingekomen lichte bouwaanvragen week 36/2003
- Frans Halsstraat 1, uitbreiden van de woning
Ingekomen reguliere bouwaanvragen week 36/2003
- Ooy kavel 36, oprichten woning
- Kerkstraat 46/ Stationsplein 20, interne verbouwing
De ingekomen aanvragen liggen bij de frontoffice van de sector
Grondgebied voor een ieder ter inzage. Tegen deze aanvragen kan geen
bezwaar worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen wel hun zienswijze
kenbaar maken aan burgemeester en wethouders, Postbus 10, 6900 AA
Zevenaar.
Hierbij wordt opgemerkt dat een bouwvergunning moet worden verleend
als aan de wettelijke eisen wordt voldaan.
BESLUITEN
Fictieve lichte bouwvergunning week 35/2003
- De Gasperistraat 5, bouwen van een erker
Algemene Plaatselijke Verordening 2000 Zevenaar:
- Ministerie van Defensie, dienst Gebouwen, Werken en Terreinen,
directie Noord, vergunning voor het hebben van een uitrit van het
perceel Reisenakker 4 naar de openbare weg;
- mw. E. Kruitwagen-Hajenius, ontheffing van het stookverbod voor het
bakken van stenen in een mini veldoven op het perceel Panovenweg 18 te
Zevenaar van 12 t/m 14 september 2003
Kapverordening:
- Railinfrabeheer BV Projectorganisatie Betuweroute Regio Gelderland,
vergunning voor het kappen van 2 bomen op het perceel Spoorwegstraat 9
te Zevenaar;
Tijdstip van de aanvraag kan met zich meebrengen dat een
vergunning/ontheffing niet tijdig wordt gepubliceerd. Degene wiens
belang rechtstreeks bij één van de bovengenoemde besluiten is
betrokken, kan binnen 6 weken na de bekendmaking van het betreffende
besluit daartegen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan
dat het besluit genomen heeft.