KPMG


Hotelbranche zoekt naar alternatief gebruik van accommodatie

4 september 2003

In het licht van de economische laagconjunctuur is de Nederlandse hotelbranche naarstig op zoek naar alternatieven om inkomsten te genereren.

De aandacht gaat hierbij onder meer uit naar mogelijkheden om de hotelcapaciteit op andere wijze te benutten en te gelde te maken. De branche denkt hierbij aan het multifunctioneel maken en het beschikbaar stellen van de hotellobby voor andere doeleinden. Daarnaast willen de hotels delen van de accommodatie benutten voor bijvoorbeeld de opvang van kinderen en van zieken die lichte medische verzorging nodig hebben. Ook de opzet van kraamhotels waar vrouwen kunnen bevallen, worden als mogelijkheden gezien om extra inkomsten te genereren. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse hotels.

Naast alternatieven voor het gebruik van de hotelruimte ziet de sector met name mogelijkheden in het opnieuw definiëren van de afzetmarkt, constateert Ap Reinders van KPMGs Information, Communication & Entertainment. Reinders: De hotels vinden dat minder gekeken moet worden naar de eigen bezettingsgraad en dat nadrukkelijk over de grenzen van de eigen organisatie heen gekeken moet worden. Promotie van een stad of regio in plaats van het eigen hotel, nauwere samenwerking met direct gerelateerde productleveranciers op het terrein van toerisme en recreatie en het beter inspelen op evenementen zullen volgens de sector leiden tot een vergroting van de afzetmarkt en daarmee tot hogere inkomsten.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de sector vooral baat ziet in een reductie van de personeelskosten. Reinders: Mogelijkheden hiervoor zijn onder meer job rotation en flexibilisering van zowel de contracten als de inzetbaarheid van het personeel. Vooral binnen hotelketens en binnen samenwerkingsverbanden van hotels zien de hotels mogelijkheden voor verdere kostenbesparingen. Daarnaast denkt de sector aan het centraliseren van bepaalde diensten en taken, zoals de integratie van backoffices en shared service centers. Ook een goede planning van personeel, vakantiedagen en competenties wordt gezien als een zinvolle actie om kosten te beperken. De sector vindt overigens dat de kwaliteit van de dienstverlening door het personeel daarbij niet mag worden aangetast.

Het internet blijkt de hoteliers de nodige kopzorgen te bezorgen. Reinders: De leadtime voor het maken van een reservering wordt immers aanzienlijk bekort, waardoor het lastiger wordt om een goede inschatting te maken van de bezettingsgraad. De transparantie van het internet en de prijzenslag die dit uitlokt, zien de hotels tot op zekere hoogte als een bedreiging. Maar de branche ziet vooral de voordelen van het internet. De koppeling van nieuwe distributiekanalen aan de hotelsoftware, de mogelijkheid informatie van klanten te verzamelen en te benutten door de toepassing van nieuwe technologie kunnen helpen de marketingkosten te controleren.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039