KPMG
Hotelbranche zoekt naar alternatief gebruik van accommodatie
4 september 2003
In het licht van de economische laagconjunctuur is de Nederlandse
hotelbranche naarstig op zoek naar alternatieven om inkomsten te
genereren.
De aandacht gaat hierbij onder meer uit naar mogelijkheden om de
hotelcapaciteit op andere wijze te benutten en te gelde te maken. De
branche denkt hierbij aan het multifunctioneel maken en het
beschikbaar stellen van de hotellobby voor andere doeleinden.
Daarnaast willen de hotels delen van de accommodatie benutten voor
bijvoorbeeld de opvang van kinderen en van zieken die lichte medische
verzorging nodig hebben. Ook de opzet van kraamhotels waar vrouwen
kunnen bevallen, worden als mogelijkheden gezien om extra inkomsten te
genereren. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse
hotels.
Naast alternatieven voor het gebruik van de hotelruimte ziet de sector
met name mogelijkheden in het opnieuw definiëren van de afzetmarkt,
constateert Ap Reinders van KPMGs Information, Communication &
Entertainment. Reinders: De hotels vinden dat minder gekeken moet
worden naar de eigen bezettingsgraad en dat nadrukkelijk over de
grenzen van de eigen organisatie heen gekeken moet worden. Promotie
van een stad of regio in plaats van het eigen hotel, nauwere
samenwerking met direct gerelateerde productleveranciers op het
terrein van toerisme en recreatie en het beter inspelen op evenementen
zullen volgens de sector leiden tot een vergroting van de afzetmarkt
en daarmee tot hogere inkomsten.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de sector vooral baat
ziet in een reductie van de personeelskosten. Reinders: Mogelijkheden
hiervoor zijn onder meer job rotation en flexibilisering van zowel de
contracten als de inzetbaarheid van het personeel. Vooral binnen
hotelketens en binnen samenwerkingsverbanden van hotels zien de hotels
mogelijkheden voor verdere kostenbesparingen. Daarnaast denkt de
sector aan het centraliseren van bepaalde diensten en taken, zoals de
integratie van backoffices en shared service centers. Ook een goede
planning van personeel, vakantiedagen en competenties wordt gezien als
een zinvolle actie om kosten te beperken. De sector vindt overigens
dat de kwaliteit van de dienstverlening door het personeel daarbij
niet mag worden aangetast.
Het internet blijkt de hoteliers de nodige kopzorgen te bezorgen.
Reinders: De leadtime voor het maken van een reservering wordt immers
aanzienlijk bekort, waardoor het lastiger wordt om een goede
inschatting te maken van de bezettingsgraad. De transparantie van het
internet en de prijzenslag die dit uitlokt, zien de hotels tot op
zekere hoogte als een bedreiging. Maar de branche ziet vooral de
voordelen van het internet. De koppeling van nieuwe distributiekanalen
aan de hotelsoftware, de mogelijkheid informatie van klanten te
verzamelen en te benutten door de toepassing van nieuwe technologie
kunnen helpen de marketingkosten te controleren.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039