Macintosh Retail Group
HALFJAARBERICHT 2003 MACINTOSH RETAIL GROUP

De halfjaarcijfers 2003 kunt u bekijken door de bijlage te openen in Acrobat reader (www.adobe.nl)
Zie het origineel
http://www.macintosh.nl

HOGERE NETTOWINST UIT GEWONE BEDRIJFSUITOEFENING

Macintosh Retail Group realiseerde in het eerste halfjaar van 2003 een omzet van EUR 383,1 mln ten opzichte van EUR 370,3 mln in 2002 (+ 3,5%). De omzet van vergelijkbare activiteiten steeg met 7,4%. Ondanks verder verslechterde marktomstandigheden nam het bedrijfsresultaat licht toe van EUR 7,2 mln tot EUR 7,3 mln. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 13,9% van EUR 3,3 mln naar EUR 3,8 mln. Per aandeel kwam de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening uit op EUR 0,54 ten opzichte van EUR 0,45 in 2002.

Het consumentenvertrouwen in Nederland daalde in de eerste 6 maanden van 2003 tot ver onder het reeds lage niveau van dezelfde periode in 2002. Ook in België, Frankrijk en Duitsland was sprake van een verdere verslechtering van het bestedingsklimaat. De non-food detailhandelsbestedingen in Nederland daalden in de eerste 5 maanden van 2003 met 2,9% (2002: + 3,0%).

GROEPSWINST- EN VERLIESREKENING
De omzet steeg met EUR 12,8 mln tot EUR 383,1 mln, voornamelijk door BelCompany dat haar leidende positie in de telecommarkt verder versterkte. De omzet van vergelijkbare activiteiten (derhalve exclusief de in 2002 verkochte activiteiten) nam toe met 7,4%.

De bruto marge daalde van 43,1% naar 41,3% van de omzet, vooral veroorzaakt door een hoger omzetaandeel van telecom, in welke sector een lagere bruto marge gebruikelijk is. Daarnaast was sprake van margedruk door prijsgerichte acties met het oog op het genereren van omzet in een dalende markt. De lagere procentuele marge werd gecompenseerd door eveneens lagere procentuele kosten (39,4% van de omzet ten opzichte van 41,2% in 2002) als gevolg van kostenbeheersing en een hoger omzetaandeel van BelCompany waar, evenals de bruto marge, ook de kosten in percentage van de omzet structureel lager zijn dan bij de andere sectoren.
Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste helft van 2003 licht van EUR 7,2 mln naar EUR 7,3 mln. Het bedrijfsresultaat van de sector Living daalde met EUR 0,6 mln naar EUR 6,9 mln, vooral tengevolge van een lagere omzet bij Stoutenbeek en margedruk bij de deco-activiteiten. De sector Fashion realiseerde een bedrijfsresultaat van - EUR 1,6 mln (2002: EUR 1,8 mln) door sterke margedruk bij Superconfex en een minder goed eerste halfjaar bij de schoenenactiviteiten van Hoogenbosch. Het bedrijfsresultaat van de sector Automotive & Telecom steeg met EUR 4,4 mln tot EUR 5,3 mln, welke forse stijging voor rekening kwam van BelCompany.

Als gevolg van een lagere financieringsbehoefte alsmede een lagere rentestand, daalden de financiële lasten van EUR 2,7 mln tot EUR 1,5 mln. De belastingdruk kwam uit op 34,9% (2002: 25,8%).
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg met 13,9% tot EUR 3,8 mln. In het eerste halfjaar van 2003 was geen sprake van een buitengewoon resultaat, in tegenstelling tot de eerste helft van 2002, toen dit EUR 3,5 mln bedroeg.

LIVING
De omzet van Kwantum Nederland steeg, maar door margedruk vanwege prijsagressievere acties kwam het bedrijfsresultaat enigszins lager uit dan het hoge niveau van het eerste halfjaar 2002. Kwantum België realiseerde een hogere omzet en een lichte verbetering van het bedrijfsresultaat. De omzet van GP Décors steeg verder, maar het bedrijfsresultaat was nog negatief door met de expansie gemoeide aanloopkosten en de ombouw van bestaande winkels.

Piet Klerkx realiseerde in de eerste helft van 2003, ondanks de slechte meubelmarkt, een hogere omzet. Hierdoor en door lagere kosten steeg het bedrijfsresultaat. Het hogere segment van de meubelmarkt werd nog sterker getroffen door de daling van de bestedingen, hetgeen een beduidend lagere omzet en een toegenomen verlies van Stoutenbeek tot gevolg had.

FASHION
De omzet van de schoenenwinkels van Hoogenbosch (Dolcis, Manfield, Invito en Pro Sport) kwam licht lager uit dan in de eerste helft van 2002, vooral door een mindere gang van zaken bij de sportformule Pro Sport. Ondanks lagere kosten daalde het bedrijfsresultaat.

In de kledingsector realiseerde Superconfex een hogere omzet in vergelijkbare winkels. Vooral als gevolg van een lagere procentuele bruto marge in verband met door Superconfex ondernomen prijsacties en hogere publiciteitskosten, daalde het bedrijfsresultaat en kwam negatief uit.

AUTOMOTIVE & TELECOM
Halfords Nederland realiseerde een hogere omzet en een bedrijfsresultaat dat iets onder het goede niveau van 2002 lag. Halfords België behaalde bij een nagenoeg gelijke omzet een beter en licht positief bedrijfsresultaat.

BelCompany versterkte bij een gelijk aantal winkels haar leidende positie in de Nederlandse markt voor mobiele telefonie verder en profiteerde meer dan evenredig van het herstel van die markt. Hierdoor kwamen omzet en bedrijfsresultaat fors hoger uit. BelCompany België behaalde een substantieel hogere omzet en verbeterde haar bedrijfsresultaat aanmerkelijk.

CASHFLOW EN INVESTERINGEN
De afschrijvingen bedroegen EUR 9,8 mln (2002: EUR 11,3 mln) waardoor de cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening in het eerste halfjaar 2003 uitkwam op EUR 13,6 mln (2002: EUR 14,6 mln).
In de eerste 6 maanden van 2003 werd voor EUR 5,4 mln geïnvesteerd in vaste activa (2002: EUR 7,6 mln). De investeringen hadden voornamelijk betrekking op de opening van nieuwe en het onderhoud van bestaande winkels alsmede investeringen in informatiesystemen.

GROEPSBALANS
Het balanstotaal per 30 juni 2003 bedroeg EUR 267,8 mln ten opzichte van EUR 271,8 mln ultimo 2002. Met uitzondering van de voorraden gaven alle activaposten een daling te zien. De toename van de voorraden hing samen met de tegenvallende omzetten.
Het eigen vermogen kwam uit op EUR 104,5 mln, zijnde 39,0% van het balanstotaal (ultimo 2002: EUR 108,8 mln oftewel 40,0%). In januari 2003 werd voor EUR 3,4 mln eigen aandelen ingekocht (4,5% van het aantal uitstaande aandelen).
Het garantievermogen bedroeg EUR 116,3 mln (43,4% van het balanstotaal) ten opzichte van EUR 122,4 mln (45,0%) ultimo 2002.

KASSTROOMOVERZICHT
Per saldo muteerden de netto liquide middelen in het eerste halfjaar 2003 met - EUR 25,7 mln (2002: - EUR 12,9 mln).
De hogere uitgaande kasstroom was vooral het gevolg van een grotere toename van het werkkapitaal (EUR 7,0 mln) en de inkoop van eigen aandelen (EUR 3,4 mln). Daarnaast was in 2002 sprake van opbrengsten uit desinvesteringen ad EUR 3,3 mln.

VOORUITZICHTEN
Gezien de onzekere omgevingsfactoren en het lage consumentenvertrouwen is het koopgedrag van de consument nog steeds moeilijk voorspelbaar. Dat blijkt onder meer uit een goede start van het eerste halfjaar en achterblijvende omzetten vanaf het tweede kwartaal tot heden. Prijsacties met als doel de omzet te stimuleren zullen in de tweede helft van het jaar leiden tot verdere margedruk. Er wordt naar gestreefd dit opnieuw te compenseren door kostenbeheersing. Gezien echter de moeizame start van het voor de non-food detailhandel traditioneel belangrijke tweede halfjaar, vooral als gevolg van de tropische weersomstandigheden, is het niet vanzelfsprekend dat de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening over geheel 2003 die van 2002 zal evenaren.

Maastricht, 4 september 2003

Macintosh Retail Group NV
Raad van Bestuur

Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group: www.macintosh.nl

Retail is ons vak. De klant staat daarbij centraal in denken en doen. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de marketing en distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom in de Benelux en omringende landen. Macintosh Retail Group is actief met 717 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland met een totale verkoopvloeroppervlakte van 457.800 m2.
De sector Living bestaat uit 146 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 13 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx Meubelwereld en Woonexpress alsmede Stoutenbeek in Nederland.
De sector Fashion wordt gevormd door 232 schoenenwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Olympus / Pro Sport in Nederland en Duitsland en 48 kledingwinkels van Superconfex in België.
In de sector Automotive & Telecom is Halfords dé specialist in auto- en fietsaccessoires en fietsen met 143 winkels in Nederland en België, terwijl BelCompany in Nederland de grootste aanbieder van telecomproducten en -diensten is met 112 winkels en 22 winkels in België heeft.
In 2002 werd een consumentenomzet (inclusief BTW) gerealiseerd van EUR 920 mln en een netto omzet van EUR 767 mln. Hiervan werd 86% behaald in Nederland, 10% in België en 4% in Frankrijk/Duitsland.