3-9-2003
Nieuwe motortechnologie en transmissies bij Ford op IAA 2003
Ford timmert flink aan de weg met nieuwe motoren en transmissies. Met
name direct ingespoten benzine- en dieselkrachtbronnen staan in de
belangstelling, terwijl op transmissiegebied de toename opvalt van
versnellingsbakken die zowel handmatig als automatisch te schakelen
zijn.
Bovendien is er over vrijwel alle modellen interessant nieuws te
melden. Zo is de Mondeo onlangs vernieuwd en pronken in Frankfurt de
Fiesta en Fusion met vernieuwde interieurs. Aan de Galaxy vallen juist
de gewijzigde carrosseriedetails het meeste op. Daarnaast zijn
vanzelfsprekend de gloednieuwe Focus C-MAX en de nog jonge Streetka,
Sportka en Tourneo Connect op de Ford-stand present. Ander goed nieuws
betreft de opzienbarende supersportwagen GT: daarvoor is de Europese
belangstelling groter dan het productiequotum dat aan Europa is
toebedeeld.
FOCUS C-MAX
De geheel nieuwe Focus C-MAX maakt in oktober zijn opwachting bij de
Ford-dealers. In Frankfurt introduceert Ford de 100 pk (74 kW) sterke
1.6 Duratec 16V-motor in dit model.
Bij de marktintroductie in Nederland is de Focus C-MAX leverbaar met
een 1.6 liter 16V Duratec motor (100 pk/ 74 kW), een1.8 Duratec van
120 pk (88 kW) en twee nieuwe Duratorq TDCi common-rail diesels: een
1.6 van 109 pk (80 kW) en een 2.0 van 136 pk (100 kW). Dit dieselduo
is op korte termijn als optie ook leverbaar met roetfilter. De 1.6
TDCi volgt later dit jaar met Durashift CVT-versnellingsbak.
Dynamisch en veelzijdig
De Ford Focus C-MAX biedt niet alleen de in deze klasse gebruikelijke
hoge en comfortabele zitpositie, een ruim interieur en veelzijdige
gebruiksmogelijkheden, maar heeft als sterk pluspunt dat rijcomfort,
stuurgedrag, wegligging en remcapaciteiten ook veeleisende
automobilisten aan zullen spreken. Een dynamisch rijgedrag is immers
onlosmakelijk met Ford verbonden.
Met het Comfort Stoelsysteem kunnen inzittenden kiezen voor vijf
zitplaatsen of vier zitplaatsen met extra ruimte achterin voor benen
en op schouderhoogte. Dat de Focus C-MAX over maximaal vijf
zitplaatsen beschikt, is een strategische keuze. Derrick Kuzak,
vice-president Productontwikkeling bij Ford Europa: Dit sluit beter
aan bij de wensen van onze klanten. Slechts weinigen zitten ooit met
zn zevenen in een auto. Bovendien hebben we nu geen compromissen
hoeven sluiten wat betreft design, veiligheid, ergonomie en
rijeigenschappen.
1.6 Duratec 16V
De Duratec 1.6 liter 16V is nieuw voor de Focus C-MAX. Deze
benzinemotor levert 100 pk (74 kW) bij 6.000 t/min en een maximum
koppel van 145 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik bedraagt 8,9
l/100 km in de stad, 5,7 l/100 km buiten de stad en 6,9 l/100 km
gemiddeld. De CO2 emissies zijn 166 gram per kilometer. Om gewicht te
besparen is deze krachtbron in de Focus C-MAX voorzien van een
lichtere krukas, met vier in plaats van acht contragewichten.
Roetfilter voor Focus C-MAX 1.6 TDCi en 2.0 TDCi
De in samenwerking met PSA Peugeot Citroën ontwikkelde Duratorq
TDCi-motoren voor de Focus C-MAX zijn als optie leverbaar met een
keramisch roetfilter. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke
roetdeeltjes met ruim 98 procent beperkt, wat belangrijk is met het
oog op toekomstige emissie-eisen.
Ford heeft al sinds 1982 aan een systeem gewerkt om de roetuitstoot
van dieselmotoren aan te pakken. In dat jaar is zelfs op diverse
belangrijke ontwikkelingen patent verkregen. Het probleem was echter
het schoonbranden van het filter dat is in een rijdende auto een ander
verhaal dan in een proefopstelling. De introductie van het
siliciumcarbide roetfilter heeft dan ook veel te maken met de
technische vooruitgang die Ford en PSA met de jongste generatie
common-rail dieselmotoren hebben geboekt.
De schadelijke roetdeeltjes in het filter worden na verloop van tijd
automatisch verbrand. Dankzij een geavanceerd motormanagementsysteem
is het moment waarop dit gebeurt afhankelijk van de filtertoestand en
de vervuiling. Er zijn vier belangrijke manieren om het
regeneratieproces een handje te helpen (bij langdurig rijden in
stadsverkeer functioneren deze tegelijk):
* Late injectie een kortdurende extra injectie kort na de start van
het verbrandingsproces, waardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt
* Na-injectie een tweede voorinjectie meteen na het
verbrandingsproces, waardoor een beetje onverbrande brandstof in
de uitlaat komt en een exotherme reactie (= ontstaan van warmte)
in de katalysator plaatsvindt
* Warme inlaatlucht hierdoor vertraagt de ontsteking minder (ook
tijdens de late en na-injecties), waardoor de cilinderdruk snel
oploopt en meer warmte ontstaat, die vervolgens in het
uitlaattraject terechtkomt
* Smoren van inlaatlucht zodat de instromende luchtmassa afneemt,
met als gevolg een hogere temperatuur van de gassen die de motor
weer verlaten
Durashift CVT voor Focus C-MAX 1.6 Duratorq TDCi
De Focus C-MAX 1.6 Duratorq TDCi wordt op korte termijn ook leverbaar
met een nieuwe Durashift CVT (Continu Variabele Transmissie)
versnellingsbak. Deze is specifiek ontworpen voor voorwielaandrijvers
zoals de Focus C-MAX en kan het hoge koppel van de common-rail
turbodiesel goed aan. Het is ook mogelijk om handmatig te schakelen.
Daartoe zijn zeven versnellingen (in feite heeft een CVT-bak slechts
één lange versnelling met wisselende overbrengingsverhoudingen)
voorgeprogrammeerd.
Meer details over de Ford Durashift CVT worden vlak voor de
introductie bekend gemaakt.
Durashift 6-versnellingsbak voor Focus C-MAX 2.0 TDCi
De Focus C-MAX 2.0 Duratorq TDCi wordt ook leverbaar met de Durashift
handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze is eerder dit jaar
geïntroduceerd in de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW).
De Durashift 6-versnellingsbak is voorzien van twee secundaire assen,
met de eerste tot en met vierde versnelling (alle dubbel
gesynchroniseerd) op één as en de 5, 6 en achteruit op de andere,
inclusief een andere eindreductie. De overbrengingsverhoudingen van de
5 en 6 zijn relatief lang, omdat vanwege de aparte secundaire as waar
deze op zijn aangebracht geen compromis nodig was tussen
acceleratievermogen en verbruik.
De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt in Keulen gemaakt
en is een joint venture van Ford en Getrag.
MONDEO
De Ford Mondeo gaat met een flink aantal wijzigingen modeljaar 2004
in. Zo debuteert in dit model de eerste direct-ingespoten benzinemotor
van Ford, de 1.8 Duratec SCi. Bovendien zijn steeds meer versies
leverbaar met de Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak, die er
eerst alleen voor de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) was. Die
moderne common-rail dieselmotor is er binnenkort ook in een versie die
voldoet aan de strenge Euro IV-emissie-eisen.
Mondeo op meer dan 1.500 punten vernieuwd
De vernieuwde Ford Mondeo is van meer dan 1.500 nieuwe onderdelen
voorzien. De veranderingen hadden vooral tot doel om de kwaliteit op
een nog hoger peil te brengen en om nog meer keuze te bieden uit
diverse uitvoeringen.
De belangrijkste vernieuwingen zijn:
* Nieuwe voorstoelen met verwarming en ventilatie in combinatie met
* verwarmde zitplaatsen achterin, een unieke optie in deze klasse
* Nieuwe topklasse Sony audio-installaties (optie)
* Twee nieuwe entertainment systemen achterin en twee nieuwe
* navigatiesystemen, waaronder een topsysteem met dvd en een groot
7" hogeresolutie kleuren touch screen (opties)
* Elektrisch inklapbare buitenspiegels met instapverlichting voor de
hogere uitrustingsniveaus
* Regen- en lichtsensor voor de hogere uitrustingsniveaus
* Meer uitvoeringen, waaronder de nieuwe Mondeo Sport en Mondeo Ghia
Executive
1.8 Duratec SCi
Nieuw in de grote Duratec-familie is de direct-ingespoten 1.8 Duratec
SCi (Smart Charge injection). Deze lichtmetalen zestienkleps
krachtbron levert niet alleen meer vermogen (130 pk/ 96 kW)) dan de
conventioneel ingespoten 1.8 Duratec (125 pk/ 92 kW), maar is ook nog
eens zon 6 tot 8 procent zuiniger.
Prof Dr Rudolf J Menne, Hoofd Ontwikkeling Benzinemotoren bij Ford
Europa, over de 1.8 SCi: We vonden dat direct-ingespoten
benzinemotoren van andere merken niet altijd waarmaakten wat werd
beloofd. Daarom stelden we ons tot doel dat de Duratec SCi over een
ruim toerenbereik spaarzaam moest omgaan met brandstof.
In de Duratec SCi wordt de brandstof direct in de verbrandingsruimte
ingespoten, in plaats van in het inlaattraject. De motor is met name
zuiniger bij lagere toerentallen en ook als de belasting niet te zwaar
is, bijvoorbeeld bij rustig optrekken. In die omstandigheden wordt een
relatief arm mengsel ingespoten (naar verhouding meer lucht en minder
brandstof). De Duratec SCi maakt over een relatief groot bereik
gebruik van arme mengsels, vergeleken met andere direct-ingespoten
benzinemotoren.
Tussen de 1.8 Duratec SCi en de 1.8 Duratec zijn er meer verschillen
dan alleen de wijze van brandstof inspuiten. Het gaat onder meer om:
* Een inlaatspruitstuk met regelklep die voor extra werveling zorgt
* Asymmetrische zuigerkommen die zo zijn gevormd dat de gelaagd
ingespoten brandstof in de buurt van de bougies blijft, wat met
name van belang is bij arme mengsels
* Een injectiesysteem dat de brandstof onder een druk van 120 bar
inspuit
* Een uitlaatsysteem met twee driewegkatalysatoren en een
NOx-katalysator (NOx = stikstof), waardoor de auto aan de Euro IV
emissie-eisen voldoet
* Een krachtig direct ontstekingssysteem (bobines direct op de
bougies). Met het oog op het tot ontbranding brengen van arme
mengsels zijn de bougies voorzien van vier elektroden
Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) voldoet aan Euro IV-eisen
Over een poosje is de Duratorq TDCi 130 pk-motor ook leverbaar in een
versie die voldoet aan de Euro IV emissie-eisen, die op 1 januari 2005
van kracht worden. Daartoe is de motor op details gewijzigd (onder
andere op het gebied van de warmtehuishouding). Ook het inspuitsysteem
is veranderd en er is een elektrisch variabel verstelbare turbo
gekomen. Om van de Euro III-motor een Euro IV-exemplaar te maken,
heeft Ford samengewerkt met Delphi en Ricardo.
De belangrijkste vernieuwingen voor de Euro IV, vergeleken met de Euro
III, zijn:
* Nieuwe Delphi-injectoren met een smallere spuitmond (0,110 mm
tegenover 0,180 mm), waardoor een zeer fijne brandstofnevel
ontstaat
* Zeven in plaats van zes injectorkanalen
* Gewijzigde en geanodiseerde holle zuigerkommen
* Een Allied Signal Garrett GT 20 turbolader, waarvan de variabele
geometrie met een elektromotor wordt geregeld. Deze heeft een
groter verstelbereik dan de vacuüm-aangedreven exemplaren in
voorgaande dieselmotoren
* Een nieuwe uitlaatgasrecirculatieklep met een sensor die zeer
precieze en actuele informatie geeft
* Een grotere katalysator
De nieuwe turbocompressor zorgt voor sneller oppakken van de motor bij
lagere toerentallen. Al bij zon 1.300 t/min is een behoorlijk koppel
aanwezig, dat goed op de weg is over te brengen. De topsnelheid van
208 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h zijn ongewijzigd ten
opzichte van de Euro III-motor. Wel is het effect van meer kracht bij
lagere toerentallen zichtbaar aan de cijfers voor de
tussenacceleraties: 60-110 km/h in de vijfde versnelling in 13,2
seconden (was 13,9) en 70-100 in de zesde versnelling in 12,8 seconden
(was 13,7).
Het brandstofverbruik met de nieuwe motor is 8,1 l/100 km in de stad,
4,8 l/100 km buiten de stad en 6,0 l/100 km gemiddeld. De CO2 emissies
zijn 159 gram per kilometer.
De Mondeo Duratorq TDCi 130 pk Euro IV komt in eerste instantie in
Duitsland en Groot-Brittannië op de markt. Begin 2004 volgt de Euro IV
115 pk-versie, waarvan de wijzigingen vrijwel overeenkomen met die van
de 130 pk-motor.
Durashift 6-versnellingsbak voor meer Mondeo-uitvoeringen
De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt leverbaar in
steeds meer Mondeo-uitvoeringen. De bak is eerder dit jaar
geïntroduceerd in de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW), maar is er
nu ook voor de Mondeos 1.8 Duratec SCi, 2.5 Duratec V6, ST220 en
Duratorq TDCi 115 pk (85 kW).
De Durashift 6-versnellingsbak is voorzien van twee secundaire assen,
met de eerste tot en met vierde versnelling (alle dubbel
gesynchroniseerd) op één as en de 5, 6 en achteruit op de andere,
inclusief een andere eindreductie. De overbrengingsverhoudingen van de
5 en 6 zijn relatief lang, omdat vanwege de aparte secundaire as waar
deze op zitten geen compromis nodig was tussen acceleratievermogen en
verbruik.
De Mondeo ST220 haalt met de Durashift 6-versnellingsbak een
topsnelheid van 250 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kan in 7,6
seconden achter de rug zijn. Het brandstofverbruik is 14,5 l/100 km in
de stad, 8,0 l/100 km buiten de stad en 10,4 l/100 km gemiddeld. De
CO2 emissies zijn 249 gram per kilometer.
De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt in Keulen gemaakt
en is een joint venture van Ford en Getrag.
Durashift 5-tronic nu ook vanaf stuurwiel bedienbaar
De Durashift 5-tronic is nu ook handmatig bedienbaar met knoppen op
het stuurwiel. Tot nu toe was handmatige bediening alleen met de
versnellingshendel mogelijk. Deze automatische versnellingsbak is er
voor de Mondeo Duratorq TDCi 115 pk, Duratorq TDCi 130 pk en 2.5
Duratec V6. Met de + en knoppen is snel en gemakkelijk op- en terug te
schakelen, zonder dat de bestuurder de handen van het stuur hoeft te
halen.
De Durashift 5-tronic is voorzien van een Automatic Transmission
Control Unit (ATCU), waardoor het schakelen soepel en snel verloopt.
De ATCU zorgt er bovendien voor dat de bak zich aanpast aan de
rijstijl van de bestuurder.
FIESTA EN FUSION
Zowel de Fiesta als de Fusion profiteren van detailwijzigingen. In
beide modellen is het instrumentenpaneel vernieuwd. De veranderingen
zijn:
* Aluminiumkleurige omlijstingen van de instrumenten clusters
* Nieuwe koelvloeistoftemperatuur- en brandstofmeter en
kilometerteller
* Nieuwe typografie en kleuren (rood en wit op zwart)
* Aluminiumkleurige audio-units
Alle Fiestas en Fusions hebben nu een interieur in de kleur Ebony
(zwart) met een matglanzend aluminiumkleurige middenconsole (niet in
combinatie met de optionele radio-/cd-speler met navigatiesysteem).
Bovendien is in enkele uitvoeringen de stoelbekleding gewijzigd,
waarbij met name donkere tinten zijn geïntroduceerd. Ook is de keuze
uit lederen bekleding verruimd.
De 1.4 TDCi-uitvoeringen van de Fiesta en Fusion zullen in de loop van
2004 aan de Euro IV emissie-eisen voldoen, zonder dat hiervoor een
roetfilter nodig is. Productie en verkoopstart staan gepland voor de
eerste helft van 2004. Exacte details worden tegen die tijd bekend
gemaakt.
GALAXY
De grote MPV Galaxy gaat met detailveranderingen modeljaar 2004 in.
Het gaat om:
* Nieuwe grille met chromen omlijsting
* Voorbumper met gewijzigde luchtinlaat en mistlampen
* Nieuwe achterlichten
* Extra chroom op de duurdere versies: portiergrepen, dakrails,
luchtinlaat in de voorbumper, nummerplaatomlijsting op de
achterklep
* Nieuwe stoelbekledingen en interieurmaterialen en -kleuren
FORD GT
De Europese belangstelling voor de imponerende Ford GT is zo groot,
dat het aantal gegadigden dat zich als aspirant-koper bij Ford heeft
gemeld de allocatie van de Europa toegewezen autos overstijgt.
Potentiële GT-eigenaren hebben zich aangemeld of kunnen zich aanmelden
via de internetsite www.FordTeamRS.com.
De gelimiteerde productie start in 2004 en de eerste exemplaren voor
Europa zullen in het laatste kwartaal van volgend jaar gereed zijn.
Een definitieve prijs is nog niet bekend, maar deze zal in de VS niet
boven de $150.000,- uitkomen.
Een van drie reeds volgens productiespecificaties gebouwde Ford GTs
was reeds te zien tijdens het 2003 Goodwood Festival of Speed. En de
eerste Ford GT die in de VS te koop werd aangeboden, chassisnummer 10,
is op 17 augustus tijdens het 2003 Pebble Beach Concours dElegance
door Christies geveild voor $ 557,500,-. De opbrengst was voor goede
doelen bestemd.
TOURNEO CONNECT
De nieuwe Ford Tourneo Connect is het zustermodel van de Ford Transit
Connect, de lichte bestelwagen die in januari van dit jaar werd
uitgeroepen tot International Van of the Year 2003. Tijdens de
ontwikkeling van de Transit Connect stond één woord centraal:
duurzaamheid. Omdat de Tourneo Connect is afgeleid van de Transit
Connect, profiteert deze personenauto van dezelfde robuuste bouw. De
Tourneo Connect is met name bestemd voor automobilisten die hun auto
op werkdagen bedrijfsmatig gebruiken en in het weekeinde met het gezin
op pad gaan. Zowel de Transit Connect als de Tourneo Connect zijn
verkrijgbaar met lange en korte wielbasis.
Ter gelegenheid van de introductie van de Tourneo Connect brengt Ford
Nederland een speciale First Edition op de markt. Deze is standaard
uitgerust met 15-inch lichtmetalen velgen, airconditioning, Easy Sound
Systeem 6000 met cd-speler, bediening aan stuurkolom en 4
luidsprekers, elektrisch bedienbare voorportierramen, elektrisch
verstel- en verwarmbare buitenspiegels, voorruitverwarming, metallic
lak en het rokerspakket.
AutoRai