3-9-2003
Citroën C2: rijplezier zowel in de stad als daarbuiten
De Citroën C2 is vanaf de introductie leverbaar met drie
benzinemotoren en een HDi dieselmotor, geschikt voor alle doeleinden.
Het aanbod van benzinemotoren begint bij de 1.1i. Deze zuinige
krachtbron levert een vermogen van 44,1 kW/61 pk bij 5.500 tpm en een
koppel van 94 Nm bij 3.200 tpm.
De 1.4i vormt het hart van het benzinegamma. Een motor die zich zowel
in als buiten de stad thuis voelt.
De 1.6i 16V benzinemotor is de krachtigste van het gamma, met een
vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij
4.000 tpm. Deze motor is aangepast aan het karakter van de VTR en
levert prestaties en rijplezier van hoog niveau.
Het dieselaanbod bestaat uit een 1.4 HDi motor met 50 kW/70 pk bij
4.000 tpm en een koppel van 150 Nm bij 1.750 tpm. Deze common-rail HDi
motor van de tweede generatie is bijzonder zuinig en stil, terwijl hij
tevens uitstekend presteert: hij biedt grote souplesse bij lage toeren
en is uitstekend geschikt voor lange afstanden.
Bovendien zijn de versnellingsbakverhoudingen in lijn met het
levendige, dynamische karakter van de C2.
* Aanbod SensoDrive uitgebreid
De SensoDrive versnellingsbak, die met peddels aan het stuur wordt
bediend, is reeds bijzonder populair bij rijders van de C3 en C3
Pluriel. Deze transmissie wordt in de C2 nu ook verkrijgbaar in
combinatie met de 1.4i.
De SensoDrive halfautomaat combineert op unieke wijze de kwaliteiten
van een handgeschakelde versnellingsbak met het gemak van een
automatische transmissie. De bestuurder kan op ieder moment kiezen uit
twee bedieningsmogelijkheden met de hand of automatisch , waarmee hij
de keus heeft uit een dynamische of een meer ontspannen rijstijl. Bij
handmatige bediening volstaat een eenvoudig tikje tegen de
versnellingspook of de peddels aan het stuur om van versnelling te
veranderen. De bestuurder hoeft niet meer te ontkoppelen of zijn hand
van het stuur te halen om de gewenste versnelling te kiezen. Overigens
zijn de overbrengingsverhoudingen van de transmissie aangepast aan het
karakter van de C2, waardoor er nog sneller kan worden geschakeld.
De automatische autoadaptieve stand past zich voortdurend aan de
rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan. In deze stand
zorgt de elektronica van de koppeling en de transmissie voor een
gemiddelde brandstofbesparing van 0,2 l/100 km, terwijl de besparing
in de stad kan oplopen tot 0,7 l/100 km.
* Een veilig en dynamisch contact met de weg
De onderdelen van de wielophanging zijn gelijk aan die van de C3. De
voorwielophanging is van het type McPherson en voorzien van een
geïsoleerde stabilisatorstang die rechtstreeks op de schokdempers is
gemonteerd. De achterwielophanging is voorzien van een torsiestaaf, in
combinatie met hydraulische schokdempers en een stabilisatorstang. De
schokdempers zijn aan de uitwendige delen van de reactiearmen
bevestigd om een royale minimumafstand van 1.014 mm tussen de
wielkuipen te houden. De demperkarakteristiek is op de C2 aangepast
(gewicht, banden, aërodynamica, etc.). Met zijn 16-inch velgen geeft
de 1.6i 16V VTR perfect uitdrukking aan het dynamische karakter van de
C2.
* Variabele stuurbekrachtiging voor extra rijplezier
De C2 heeft een continu variabele, elektrische stuurbekrachtiging,
waarbij de hoeveelheid bekrachtiging voortdurend varieert met de
voertuigsnelheid. De elektronica zorgt voor een soepele en
geleidelijke regeling van de stuurbekrachtiging. De elektronica is
afgestemd op het dynamische karakter van de auto. Zo is de besturing
rond de middenstand voldoende precies en op snelheid neemt de
bekrachtiging sterk af, waardoor het stuurgevoel toeneemt.
* Een bestuurdersplek geschikt voor ieder postuur
Het stuurwiel is in diepte en 40 mm in hoogte verstelbaar, de
bestuurdersstoel is 50 mm in hoogte verstelbaar en de voorstoelen
kunnen over een afstand van 230 mm naar voren of achteren worden
versteld. Dankzij deze grote variëteit aan verstelmogelijkheden kunnen
bestuurders met uiteenlopende posturen altijd een ideale zitpositie
vinden. De stoelhoogte van 305 mm biedt een prima compromis tussen
goed zicht op de weg en een zitpositie die geschikt is voor een
dynamische rijstijl.
* Een gastvrij interieur voor lange ritten
Achterin biedt de C2 de meeste elleboogruimte in zijn segment,
waardoor twee inzittenden comfortabel kunnen zitten. De royale
armleuningen aan de zijkant zorgen voor extra comfort. Bovendien
kunnen zij zelf de hoeveelheid beenruimte instellen, doordat de
stoelen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verschoven.
Tenslotte onderscheidt de C2 zich door de onderbreking van de lijn
tussen de zijruiten. Dat dit stijlelement ook functioneel is, merken
de achterpassagiers, en zeker kinderen, die dankzij de ver doorlopende
achterste zijruiten profiteren van een beter zicht naar opzij. Iets
wat met name tijdens lange ritten zal worden gewaardeerd.
* Comfort en veiligheid uit een hoger segment
De C2 biedt comfort- en veiligheidsvoorzieningen die normaal gesproken
zijn voorbehouden aan autos uit een hoger marktsegment. Deze
voorzieningen maken de C2 tot een echte reisauto, bijvoorbeeld:
- Automatisch inschakelende verlichting.
- Automatisch inschakelende ruitenwissers.
- Cruise control.
- Waarschuwing voor overschrijden snelheidslimiet.
- Boordcomputer.
- Automatische of handbediende airconditioning.
- Een cd-wisselaar voor 5 cds op de middenconsole van het dashboard.
- Een nieuw generatie telematicasysteem met een groot 16:9
kleurendisplay en een handsfree telefoon.
Bovendien beschikt de C2 over veiligheidsvoorzieningen van hoog
niveau, zoals:
- ABS met elektronische remkrachtverdeling.
- Brake Assist System (BAS).
- Automatisch inschakelende alarmlichten bij sterk afremmen.
- ESP (op de 1.4i en 1.6i 16V, afhankelijk van de versie en het land).
C2: Een getalenteerde stadsauto
De C2 beschikt over alle kwaliteiten die nodig zijn om onbezorgd door
de stad te kunnen rijden:
* Dankzij de compacte buitenmaten, en vooral de bescheiden lengte
van 3,66 meter, is de C2 bijzonder handelbaar in de stad, met name
tijdens parkeermanoeuvres.
* De elektronische stuurbekrachtiging, in combinatie met de kleine
draaicirkel (9,60 meter tussen de stoepranden, met 14-inch
velgen), draagt bij aan zijn uitstekende wendbaarheid.
* De praktische, modulaire achterklep biedt optimaal toegang tot de
bagageruimte, zelfs wanneer achter de auto weinig ruimte is, zoals
vaak het geval is in de stad.
* De reeks comfort- en rijplezierverhogende voorzieningen voor in de
stad wordt gecompleteerd met een aantal unieke technologische
hulpmiddelen:
+ De SensoDrive transmissie, waarvan de automatische stand op
ieder moment kan worden geactiveerd.
+ De elektronische parkeerhulp (de C2 en C3 zijn de enige autos
in hun segment die deze voorziening bieden).
+ De automatische vergrendeling van portieren en bagageruimte
tijdens het rijden.
+ De elektrisch inklapbare buitenspiegels, met name handig
tijdens parkeren of in krappe parkeergarages.
C2: Optimale inzittendenbescherming
De C2 beschikt over de veiligheidsvoorzieningen van de platform
1-autos, waarvan de C3 en C3 Pluriel de eerste zijn. De vier sterren
die de autos met dit platform in de EuroNCAP botsproeven hebben
behaald (28 en 31 punten voor de C3 en C3 Pluriel, de hoogste score in
hun segment), leveren het bewijs voor een uitstekende bescherming van
de inzittenden.
* Een versterkte veiligheidsstructuur
De structuur van de voorkant is gelijk aan die van de C3. Deze bestaat
uit botsprofielen met ingebouwde deformatiezones, die bevestigd zijn
aan twee schokdempers en een dwarsprofiel van staal met een hoge
treksterkte. Het subframe en de A-stijlen zijn ontworpen om
botsenergie op te nemen en deze af te bouwen richting de achterzijde
van de auto.
Om de inzittenden bij een aanrijding van opzij te beschermen, zijn de
portieren voorzien van twee ingebouwde botsprofielen met een diameter
van 30 mm, die aan de bovenzijde versterkt zijn.
Het achterste deel is eveneens specifiek voor de C2 ontworpen, met een
volledig vlak vloerpaneel. Net als aan de voorkant is ook de
achterzijde voorzien van een dwarsprofiel en twee schokdempers.
* Passieve veiligheidsvoorzieningen voor een compleet en betrouwbaar
veiligheidssysteem
Voor een optimale passieve veiligheid beidt de C2 naast een versterkte
veiligheidsstructuur ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen:
* Twee frontairbags.
* Twee zijairbags.
* Twee hoofdairbags, die zowel de inzittenden voor- als achterin
beschermen (uitrusting verschilt per land).
* Twee botsprofielen en energieabsorberende structuren in de
portieren.
* Energieabsorberende structuren in het dashboard ter bescherming
van de knieën.
* Een stuurkolom die bij botsingen 50 mm wordt teruggetrokken.
C2: Stijl en karakter
* Een licht en kleurrijk interieur
De C2 durft te innoveren, met originele en kleurrijke
interieurstijlen.
De stoelbekleding in stof, velours of 3D-netmotief voor de VTR
versies, is verkrijgbaar in amber, blauw, groen of grijs, met
bijpassende bekleding van de portierpanelen. De transparante
versnellingspookknop en portiergrepen zijn kleurrijke en originele
accenten in het interieur.
Door de gedekte kleuren van het dashboard komen de lichtere tinten van
de rest van het interieur beter tot hun recht. Het instrumentarium van
de VTR versies is voorzien van een speciale afwerking.
Achterin zijn de sterk gestructureerde zijpanelen voorzien van royale
armleuningen.
C2: Een innovatief modulair concept
* Een gedeelde achterklep voor extra gebruiksgemak
De C2 maakt het dagelijks leven eenvoudiger. De gedeelde achterklep is
voorzien van een uniek openingsmechanisme, voor een gemakkelijk
toegankelijke bagageruimte:
Het kleinere, bovenste deel kan ook als er weinig ruimte is eenvoudig
worden geopend. Met name in de stad wanneer de auto dicht op een muur
of een andere auto staat geparkeerd biedt deze constructie uitkomst,
doordat de achterklep toch kan worden geopend en de volledige
laadruimte toegankelijk is. Deze voorziening, vergelijkbaar met die op
de C3 Pluriel, is uniek in dit segment.
Maar het bovenste deel van de achterklep van de C2 is meer dan slechts
een achterruit die open kan. Wanneer de achterruit wordt geopend, komt
de hoedenplank mee omhoog, waardoor de bagageruimte optimaal
toegankelijk is. Het elektrisch bediende openingsmechanisme kan met
één vinger worden geactiveerd. De lichte achterklep kan eenvoudig
worden geopend en gesloten.
Door het onderste deel van de achterklep te openen, ontstaat een
plateau waarop je kunt zitten of waarop zware voorwerpen kunnen rusten
tijdens het in- en uitladen (maximum gewicht 100 kg).
Door het onderste deel te sluiten, kan de gehele hoogte van de
bagageruimte worden benut; alle spullen blijven netjes op hun plek,
zodat er veel meer bruikbare laadruimte voorhanden is dan met een
conventionele achterklep.
Tevens herbergt de achterklep een nette, afgesloten bergruimte van 5
liter voor persoonlijke bezittingen of een gereedschapsset. Deze
ruimte is bereikbaar als het onderste deel van de achterklep open of
dicht is.
* Modulair design en gebruiksgemak
De C2 beschikt over een ingenieus ruimteconcept, waarmee het achterste
gedeelte van de auto op de actuele behoefte kan worden aangepast. Heel
eenvoudig en met behulp van een koord kunnen de beide achterste
stoelen onafhankelijk van elkaar worden verschoven of als een
portefeuille worden samengevouwen.
Dit unieke systeem maakt een groot aantal configuraties mogelijk. Door
één stoel op te vouwen, kan de C2 bijvoorbeeld drie volwassenen plus
een grote hoeveelheid bagage vervoeren. De achterste stoelen kunnen
bovendien heel eenvoudig worden samengevouwen en uit de auto worden
verwijderd. Met de C2 wordt een variabel interieur kinderspel.
* Bagageruimte op maat
Dankzij het modulaire stoelenconcept is de bagageruimte variabel.
Afhankelijk van de stand van de achterstoelen, varieert het volume
tussen 166 en 224 liter. Wanneer één stoel wordt samengevouwen is er
629 liter voorhanden, terwijl het bagagevolume met twee samengevouwen
stoelen zelfs 879 liter bedraagt.
C2: Beheerst brandstofverbruik
De C2 heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in het terugdringen van
de gebruikskosten, dankzij een beheerst brandstofverbruik en beperkte
onderhoudskosten.
* Met name de toepassing van de nieuwste generatie 1.4 HDi
dieselmotor met 70 pk helpt het brandstofverbruik terug te
dringen. Deze motor combineert een opmerkelijk laag verbruik (4,1
liter/100 km over een standaard gevarieerd traject) met
uitzonderlijk lage emissies van 108 g/km.
* Beperkte onderhoudsbehoefte. Zo hoeft de distributieriem bij
benzinemotoren pas bij 120.000 km te worden vervangen en bij
dieselmotoren zelfs pas bij 240.000 km. De eigenaar profiteert
hierdoor van aanmerkelijk lagere onderhoudskosten.
* Het reservewiel heeft dezelfde maat als de andere wielen, wat een
aanzienlijke besparing oplevert wanneer een band moet worden
vervangen.
* Uitvoerig onderzoek naar aanrijdingen met lage snelheden heeft
geresulteerd in botsbestendige onderdelen die de reparatiekosten
terugdringen.
De dwarsprofielen en schokdempers aan de voor- en achterzijde van de
auto zorgen voor aanmerkelijk lagere reparatiekosten bij lichte
aanrijdingen. Doordat de onderdelen onder de motorkap gemakkelijk
toegankelijk zijn, wordt de reparatietijd van aanrijdingen tot 15 km/h
aanzienlijk bekort.
C2: Een grootschalig industrieel project: één platform, drie modellen
De C2 is een nieuw platform 1-model dat naast de C3 in de fabriek in
Aulnay-sous-Bois wordt geproduceerd. De totale productiecapaciteit
bedraagt 825 autos per dag, wat neerkomt op 190.000 autos per jaar.
In totaal is 322 miljoen in het C2 project geïnvesteerd, waarvan:
* 129 miljoen in productiemiddelen,
* 193 miljoen in onderzoek en ontwikkeling.
De C2 wordt gefabriceerd met productiefaciliteiten die grotendeels met
de introductie van de C3 in gebruik zijn genomen. De productiemiddelen
die specifiek voor de assemblage van de C2 zijn toegevoegd, dienen
vooral voor de fabricage van plaatwerk:
* Een lasergestuurd ponsstation voor de nauwkeurige plaatsing en
samenvoeging van de bovenste en onderste delen van de achterklep.
* Het moduflexsysteem, dat de C2 deelt met de C3, om de zijpanelen
van de carrosserie te bevestigen aan de binnenpanelen.
Met de introductie van de C2 zal de plaatwerkerij productieaantallen
van 1.800 voertuigen per dag bereiken.
Omdat de eindmontage van de C2 voor 90 procent identiek is aan die van
de C3, waren er slechts minimale aanpassingen nodig aan de
productielijn. De belangrijkste verschillen hebben betrekking op de
montage van de interieurpanelen.
De fabriek in Aulnay is representatief voor onze industriële
organisatie: één gemeenschappelijk platform, vergelijkbare bewerkingen
en flexibele productiefaciliteiten voor de fabricage van autos met
uiteenlopende stijlen en concepten. Uitgangspunt voor dit alles is een
constant hoog kwaliteitsniveau en het waarborgen van de tevredenheid
van onze klanten.
AutoRai