AutoRai

3-9-2003

Citroën C2: rijplezier zowel in de stad als daarbuiten

De Citroën C2 is vanaf de introductie leverbaar met drie benzinemotoren en een HDi dieselmotor, geschikt voor alle doeleinden.

Het aanbod van benzinemotoren begint bij de 1.1i. Deze zuinige krachtbron levert een vermogen van 44,1 kW/61 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 94 Nm bij 3.200 tpm.

De 1.4i vormt het hart van het benzinegamma. Een motor die zich zowel in als buiten de stad thuis voelt.

De 1.6i 16V benzinemotor is de krachtigste van het gamma, met een vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Deze motor is aangepast aan het karakter van de VTR en levert prestaties en rijplezier van hoog niveau.

Het dieselaanbod bestaat uit een 1.4 HDi motor met 50 kW/70 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 150 Nm bij 1.750 tpm. Deze common-rail HDi motor van de tweede generatie is bijzonder zuinig en stil, terwijl hij tevens uitstekend presteert: hij biedt grote souplesse bij lage toeren en is uitstekend geschikt voor lange afstanden.

Bovendien zijn de versnellingsbakverhoudingen in lijn met het levendige, dynamische karakter van de C2.


* Aanbod SensoDrive uitgebreid

De SensoDrive versnellingsbak, die met peddels aan het stuur wordt bediend, is reeds bijzonder populair bij rijders van de C3 en C3 Pluriel. Deze transmissie wordt in de C2 nu ook verkrijgbaar in combinatie met de 1.4i.

De SensoDrive halfautomaat combineert op unieke wijze de kwaliteiten van een handgeschakelde versnellingsbak met het gemak van een automatische transmissie. De bestuurder kan op ieder moment kiezen uit twee bedieningsmogelijkheden met de hand of automatisch , waarmee hij de keus heeft uit een dynamische of een meer ontspannen rijstijl. Bij handmatige bediening volstaat een eenvoudig tikje tegen de versnellingspook of de peddels aan het stuur om van versnelling te veranderen. De bestuurder hoeft niet meer te ontkoppelen of zijn hand van het stuur te halen om de gewenste versnelling te kiezen. Overigens zijn de overbrengingsverhoudingen van de transmissie aangepast aan het karakter van de C2, waardoor er nog sneller kan worden geschakeld.

De automatische autoadaptieve stand past zich voortdurend aan de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan. In deze stand zorgt de elektronica van de koppeling en de transmissie voor een gemiddelde brandstofbesparing van 0,2 l/100 km, terwijl de besparing in de stad kan oplopen tot 0,7 l/100 km.


* Een veilig en dynamisch contact met de weg

De onderdelen van de wielophanging zijn gelijk aan die van de C3. De voorwielophanging is van het type McPherson en voorzien van een geïsoleerde stabilisatorstang die rechtstreeks op de schokdempers is gemonteerd. De achterwielophanging is voorzien van een torsiestaaf, in combinatie met hydraulische schokdempers en een stabilisatorstang. De schokdempers zijn aan de uitwendige delen van de reactiearmen bevestigd om een royale minimumafstand van 1.014 mm tussen de wielkuipen te houden. De demperkarakteristiek is op de C2 aangepast (gewicht, banden, aërodynamica, etc.). Met zijn 16-inch velgen geeft de 1.6i 16V VTR perfect uitdrukking aan het dynamische karakter van de C2.


* Variabele stuurbekrachtiging voor extra rijplezier

De C2 heeft een continu variabele, elektrische stuurbekrachtiging, waarbij de hoeveelheid bekrachtiging voortdurend varieert met de voertuigsnelheid. De elektronica zorgt voor een soepele en geleidelijke regeling van de stuurbekrachtiging. De elektronica is afgestemd op het dynamische karakter van de auto. Zo is de besturing rond de middenstand voldoende precies en op snelheid neemt de bekrachtiging sterk af, waardoor het stuurgevoel toeneemt.


* Een bestuurdersplek geschikt voor ieder postuur

Het stuurwiel is in diepte en 40 mm in hoogte verstelbaar, de bestuurdersstoel is 50 mm in hoogte verstelbaar en de voorstoelen kunnen over een afstand van 230 mm naar voren of achteren worden versteld. Dankzij deze grote variëteit aan verstelmogelijkheden kunnen bestuurders met uiteenlopende posturen altijd een ideale zitpositie vinden. De stoelhoogte van 305 mm biedt een prima compromis tussen goed zicht op de weg en een zitpositie die geschikt is voor een dynamische rijstijl.


* Een gastvrij interieur voor lange ritten

Achterin biedt de C2 de meeste elleboogruimte in zijn segment, waardoor twee inzittenden comfortabel kunnen zitten. De royale armleuningen aan de zijkant zorgen voor extra comfort. Bovendien kunnen zij zelf de hoeveelheid beenruimte instellen, doordat de stoelen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verschoven.

Tenslotte onderscheidt de C2 zich door de onderbreking van de lijn tussen de zijruiten. Dat dit stijlelement ook functioneel is, merken de achterpassagiers, en zeker kinderen, die dankzij de ver doorlopende achterste zijruiten profiteren van een beter zicht naar opzij. Iets wat met name tijdens lange ritten zal worden gewaardeerd.


* Comfort en veiligheid uit een hoger segment

De C2 biedt comfort- en veiligheidsvoorzieningen die normaal gesproken zijn voorbehouden aan autos uit een hoger marktsegment. Deze voorzieningen maken de C2 tot een echte reisauto, bijvoorbeeld:
- Automatisch inschakelende verlichting.

- Automatisch inschakelende ruitenwissers.

- Cruise control.

- Waarschuwing voor overschrijden snelheidslimiet.
- Boordcomputer.

- Automatische of handbediende airconditioning.
- Een cd-wisselaar voor 5 cds op de middenconsole van het dashboard.
- Een nieuw generatie telematicasysteem met een groot 16:9 kleurendisplay en een handsfree telefoon.

Bovendien beschikt de C2 over veiligheidsvoorzieningen van hoog niveau, zoals:

- ABS met elektronische remkrachtverdeling.
- Brake Assist System (BAS).

- Automatisch inschakelende alarmlichten bij sterk afremmen.
- ESP (op de 1.4i en 1.6i 16V, afhankelijk van de versie en het land).

C2: Een getalenteerde stadsauto
De C2 beschikt over alle kwaliteiten die nodig zijn om onbezorgd door de stad te kunnen rijden:

* Dankzij de compacte buitenmaten, en vooral de bescheiden lengte van 3,66 meter, is de C2 bijzonder handelbaar in de stad, met name tijdens parkeermanoeuvres.

* De elektronische stuurbekrachtiging, in combinatie met de kleine draaicirkel (9,60 meter tussen de stoepranden, met 14-inch velgen), draagt bij aan zijn uitstekende wendbaarheid.
* De praktische, modulaire achterklep biedt optimaal toegang tot de bagageruimte, zelfs wanneer achter de auto weinig ruimte is, zoals vaak het geval is in de stad.

* De reeks comfort- en rijplezierverhogende voorzieningen voor in de stad wordt gecompleteerd met een aantal unieke technologische hulpmiddelen:

+ De SensoDrive transmissie, waarvan de automatische stand op ieder moment kan worden geactiveerd.

+ De elektronische parkeerhulp (de C2 en C3 zijn de enige autos in hun segment die deze voorziening bieden).
+ De automatische vergrendeling van portieren en bagageruimte tijdens het rijden.

+ De elektrisch inklapbare buitenspiegels, met name handig tijdens parkeren of in krappe parkeergarages.

C2: Optimale inzittendenbescherming
De C2 beschikt over de veiligheidsvoorzieningen van de platform
1-autos, waarvan de C3 en C3 Pluriel de eerste zijn. De vier sterren die de autos met dit platform in de EuroNCAP botsproeven hebben behaald (28 en 31 punten voor de C3 en C3 Pluriel, de hoogste score in hun segment), leveren het bewijs voor een uitstekende bescherming van de inzittenden.


* Een versterkte veiligheidsstructuur

De structuur van de voorkant is gelijk aan die van de C3. Deze bestaat uit botsprofielen met ingebouwde deformatiezones, die bevestigd zijn aan twee schokdempers en een dwarsprofiel van staal met een hoge treksterkte. Het subframe en de A-stijlen zijn ontworpen om botsenergie op te nemen en deze af te bouwen richting de achterzijde van de auto.

Om de inzittenden bij een aanrijding van opzij te beschermen, zijn de portieren voorzien van twee ingebouwde botsprofielen met een diameter van 30 mm, die aan de bovenzijde versterkt zijn.

Het achterste deel is eveneens specifiek voor de C2 ontworpen, met een volledig vlak vloerpaneel. Net als aan de voorkant is ook de achterzijde voorzien van een dwarsprofiel en twee schokdempers.


* Passieve veiligheidsvoorzieningen voor een compleet en betrouwbaar veiligheidssysteem

Voor een optimale passieve veiligheid beidt de C2 naast een versterkte veiligheidsstructuur ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen:


* Twee frontairbags.

* Twee zijairbags.

* Twee hoofdairbags, die zowel de inzittenden voor- als achterin beschermen (uitrusting verschilt per land).
* Twee botsprofielen en energieabsorberende structuren in de portieren.

* Energieabsorberende structuren in het dashboard ter bescherming van de knieën.

* Een stuurkolom die bij botsingen 50 mm wordt teruggetrokken.

C2: Stijl en karakter


* Een licht en kleurrijk interieur

De C2 durft te innoveren, met originele en kleurrijke interieurstijlen.

De stoelbekleding in stof, velours of 3D-netmotief voor de VTR versies, is verkrijgbaar in amber, blauw, groen of grijs, met bijpassende bekleding van de portierpanelen. De transparante versnellingspookknop en portiergrepen zijn kleurrijke en originele accenten in het interieur.

Door de gedekte kleuren van het dashboard komen de lichtere tinten van de rest van het interieur beter tot hun recht. Het instrumentarium van de VTR versies is voorzien van een speciale afwerking.

Achterin zijn de sterk gestructureerde zijpanelen voorzien van royale armleuningen.

C2: Een innovatief modulair concept


* Een gedeelde achterklep voor extra gebruiksgemak

De C2 maakt het dagelijks leven eenvoudiger. De gedeelde achterklep is voorzien van een uniek openingsmechanisme, voor een gemakkelijk toegankelijke bagageruimte:

Het kleinere, bovenste deel kan ook als er weinig ruimte is eenvoudig worden geopend. Met name in de stad wanneer de auto dicht op een muur of een andere auto staat geparkeerd biedt deze constructie uitkomst, doordat de achterklep toch kan worden geopend en de volledige laadruimte toegankelijk is. Deze voorziening, vergelijkbaar met die op de C3 Pluriel, is uniek in dit segment.

Maar het bovenste deel van de achterklep van de C2 is meer dan slechts een achterruit die open kan. Wanneer de achterruit wordt geopend, komt de hoedenplank mee omhoog, waardoor de bagageruimte optimaal toegankelijk is. Het elektrisch bediende openingsmechanisme kan met één vinger worden geactiveerd. De lichte achterklep kan eenvoudig worden geopend en gesloten.

Door het onderste deel van de achterklep te openen, ontstaat een plateau waarop je kunt zitten of waarop zware voorwerpen kunnen rusten tijdens het in- en uitladen (maximum gewicht 100 kg).

Door het onderste deel te sluiten, kan de gehele hoogte van de bagageruimte worden benut; alle spullen blijven netjes op hun plek, zodat er veel meer bruikbare laadruimte voorhanden is dan met een conventionele achterklep.

Tevens herbergt de achterklep een nette, afgesloten bergruimte van 5 liter voor persoonlijke bezittingen of een gereedschapsset. Deze ruimte is bereikbaar als het onderste deel van de achterklep open of dicht is.


* Modulair design en gebruiksgemak

De C2 beschikt over een ingenieus ruimteconcept, waarmee het achterste gedeelte van de auto op de actuele behoefte kan worden aangepast. Heel eenvoudig en met behulp van een koord kunnen de beide achterste stoelen onafhankelijk van elkaar worden verschoven of als een portefeuille worden samengevouwen.

Dit unieke systeem maakt een groot aantal configuraties mogelijk. Door één stoel op te vouwen, kan de C2 bijvoorbeeld drie volwassenen plus een grote hoeveelheid bagage vervoeren. De achterste stoelen kunnen bovendien heel eenvoudig worden samengevouwen en uit de auto worden verwijderd. Met de C2 wordt een variabel interieur kinderspel.


* Bagageruimte op maat

Dankzij het modulaire stoelenconcept is de bagageruimte variabel. Afhankelijk van de stand van de achterstoelen, varieert het volume tussen 166 en 224 liter. Wanneer één stoel wordt samengevouwen is er 629 liter voorhanden, terwijl het bagagevolume met twee samengevouwen stoelen zelfs 879 liter bedraagt.

C2: Beheerst brandstofverbruik
De C2 heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in het terugdringen van de gebruikskosten, dankzij een beheerst brandstofverbruik en beperkte onderhoudskosten.


* Met name de toepassing van de nieuwste generatie 1.4 HDi dieselmotor met 70 pk helpt het brandstofverbruik terug te dringen. Deze motor combineert een opmerkelijk laag verbruik (4,1 liter/100 km over een standaard gevarieerd traject) met uitzonderlijk lage emissies van 108 g/km.

* Beperkte onderhoudsbehoefte. Zo hoeft de distributieriem bij benzinemotoren pas bij 120.000 km te worden vervangen en bij dieselmotoren zelfs pas bij 240.000 km. De eigenaar profiteert hierdoor van aanmerkelijk lagere onderhoudskosten.
* Het reservewiel heeft dezelfde maat als de andere wielen, wat een aanzienlijke besparing oplevert wanneer een band moet worden vervangen.

* Uitvoerig onderzoek naar aanrijdingen met lage snelheden heeft geresulteerd in botsbestendige onderdelen die de reparatiekosten terugdringen.

De dwarsprofielen en schokdempers aan de voor- en achterzijde van de auto zorgen voor aanmerkelijk lagere reparatiekosten bij lichte aanrijdingen. Doordat de onderdelen onder de motorkap gemakkelijk toegankelijk zijn, wordt de reparatietijd van aanrijdingen tot 15 km/h aanzienlijk bekort.

C2: Een grootschalig industrieel project: één platform, drie modellen De C2 is een nieuw platform 1-model dat naast de C3 in de fabriek in Aulnay-sous-Bois wordt geproduceerd. De totale productiecapaciteit bedraagt 825 autos per dag, wat neerkomt op 190.000 autos per jaar.

In totaal is 322 miljoen in het C2 project geïnvesteerd, waarvan:


* 129 miljoen in productiemiddelen,

* 193 miljoen in onderzoek en ontwikkeling.

De C2 wordt gefabriceerd met productiefaciliteiten die grotendeels met de introductie van de C3 in gebruik zijn genomen. De productiemiddelen die specifiek voor de assemblage van de C2 zijn toegevoegd, dienen vooral voor de fabricage van plaatwerk:


* Een lasergestuurd ponsstation voor de nauwkeurige plaatsing en samenvoeging van de bovenste en onderste delen van de achterklep.
* Het moduflexsysteem, dat de C2 deelt met de C3, om de zijpanelen van de carrosserie te bevestigen aan de binnenpanelen.

Met de introductie van de C2 zal de plaatwerkerij productieaantallen van 1.800 voertuigen per dag bereiken.

Omdat de eindmontage van de C2 voor 90 procent identiek is aan die van de C3, waren er slechts minimale aanpassingen nodig aan de productielijn. De belangrijkste verschillen hebben betrekking op de montage van de interieurpanelen.

De fabriek in Aulnay is representatief voor onze industriële organisatie: één gemeenschappelijk platform, vergelijkbare bewerkingen en flexibele productiefaciliteiten voor de fabricage van autos met uiteenlopende stijlen en concepten. Uitgangspunt voor dit alles is een constant hoog kwaliteitsniveau en het waarborgen van de tevredenheid van onze klanten.