Vereniging van Effectenbezitters



VEB reactie code Tabaksblat

Persbericht | 03-09-2003

Wetgeving als stok achter de deur
1. Algemene reactie: positief, maar succes afhankelijk van naleving
2. Bij onvoldoende naleving: wetgeving

3. Om CG-achterstand in te halen is aanpak van beschermingsconstructies noodzakelijk

4. VEB wenst directe invloed van aandeelhouders op commissarisbenoemingen

5. Bij sterkere rechtspositie aandeelhouders kan detailniveau code afnemen

6. Certificering: vergadering van certificaathouders dient bestuur AK te kunnen ontslaan

7. Verantwoording code Tabaksblat in jaarvergadering 2004 (jaarverslag 2003)

8. Aandacht voor pensioenregelingen bestuurders

Nadere toelichting


1. Algemene reactie: positief, maar succes afhankelijk van naleving

De VEB is van mening dat de code een belangrijke stap vooruit is en zal kunnen leiden tot een verbetering van de corporate governance situatie in Nederland en een versterking van de positie van de kapitaalverschaffer. Het succes van de code is evenwel afhankelijk van de naleving van de code en daarmee van de opstelling van beursgenoteerde ondernemingen. De ervaring met de naleving van het rapport van de commissie Peters (oktober 1996 / juni 1997) is helaas negatief.


2. Bij onvoldoende naleving: wetgeving

De code is gebaseerd op zelfregulering, waarbij het principe comply or explain of pas toe of leg uit wordt toegepast. De VEB is van mening dat naleving van de bepalingen de standaard is en dat slechts in (zeer) uitzonderlijke gevallen daarvan kan worden afgeweken. Dit betekent dat de VEB er vanuit gaat dat de verhouding tussen comply (voldoe) en explain (leg uit) tenminste op 95 procent versus 5 procent gelegen zal zijn.
Indien blijkt dat het percentage van de bepalingen dat wordt nageleefd (comply) beduidend beneden het genoemde percentage ligt, ontstaat daarmee direct noodzaak voor wetgeving.


3. Om CG-achterstand in te halen is aanpak van beschermingsconstructies noodzakelijk

Hoewel invoering van de code ontegenzeggelijk tot verbetering van de positie van de kapitaalverschaffer kan leiden, wordt daarmee de achterstand ten opzichte van Angelsaksische maar ook ten opzichte van andere Europese landen niet teniet gedaan. De VEB is van mening dat aanpak van beschermingsconstructies dringend gewenst is en verzoekt de commissie om hieraan in het vervolg van haar werkzaamheden aandacht te besteden.


4. VEB wenst directe invloed van aandeelhouders op commissarisbenoemingen

Voor het inhalen van de achterstand op corporate governance gebied is tevens noodzakelijk dat aandeelhouders reële invloed krijgen op commissarisbenoemingen en tevens mogelijkheden krijgen om het ontslag te bewerkstelligen van een commissaris die het vertrouwen van de aandeelhoudersvergadering niet of niet langer geniet. In dit kader zou ook het wetsvoorstel structuurregeling dienen te worden aangepast.


5. Bij sterkere rechtspositie aandeelhouders kan detailniveau code afnemen.

Er is kritiek geuit op het grote aantal principes en bepalingen in de code. De VEB is van mening dat een fundamentele versterking van de positie van de kapitaalverschaffer (aanpak beschermingsconstructies en invloed op commissarisbenoemingen) de noodzaak van gedetailleerde bepalingen doet afnemen. In die situatie zou de aandeelhoudersvergadering immers zelf aan algemener geformuleerde bepalingen invulling kunnen geven.


6. Certificering: vergadering van certificaathouders dient bestuur AK te kunnen ontslaan

De VEB juicht de ontkoppeling van administratiekantoor en onderneming toe. Een vernieuwde opzet van het administratiekantoor zal evenwel ook vernieuwing van de besturen dienen te betekenen. Bovendien dient in aanvulling op de bepalingen de vergadering van certificaathouders het recht te krijgen om het bestuur van het administratiekantoor te ontslaan.


7. Verantwoording code Tabaksblat in jaarvergadering 2004 (jaarverslag 2003)

De VEB is van mening dat de verantwoording over de naleving dient plaats te vinden in de aandeelhoudersvergaderingen die in 2004 (voornamelijk in het tweede kwartaal 2004) gehouden zullen worden. Dat betekent dat in het jaarverslag over 2003 moet worden aangegeven in hoeverre aan de bepalingen wordt voldaan. Hoewel het juist is dat aanpassingen met terugwerkende kracht niet mogelijk zijn, kunnen ondernemingen wel de huidige stand van zaken weergeven alsmede de stappen die zij het komende jaar gaan ondernemen.

Voorts acht de VEB het onjuist indien nu zeven jaar na het eerste rapport Peters nog eens anderhalf jaar (tweede kwartaal 2005) gewacht moet worden op de reactie op de code.


8. Aandacht voor pensioenregelingen

Voor de tweede fase van de concept-code verzoekt de VEB de commissie aandacht te besteden aan pensioenregelingen van bestuurders. De pensioenlasten maken met name door eindloonregelingen en backservice-verplichtingen een substantieel deel van het totale beloningspakket uit.

De volledige reactie bestaat uit een algemeen gedeelte waarin de grote lijnen worden becommentarieerd, en een artikelsgewijze behandeling. Gezien de deelname van de heer De Vries hecht de VEB eraan toe te voegen dat het aan de commissie gestuurde commentaar de reactie van het VEB-bestuur betreft.

Vereniging van Effectenbezitters


---