Gemeente Amsterdam

De wielklem aan banden
3 september 2003 - Johanneke Helmers

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft besloten het aantal aan te brengen wielklemmen met 70% te verminderen. Tegelijkertijd zal het aantal parkeerbonnen worden verhoogd van 4.000 naar 75.000 per jaar. Totale afschaffing van de wielklem zou leiden tot een sterke verslechtering van de bereikbaarheid en een vermindering van het aantal uit te geven parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven.

De uitvinder van de wielklem
De fractie van de VVD drong in haar notitie 'Handhaven zonder klem' aan op totale afschaffing. Het Dagelijks Bestuur ervaart de wielklem als ongastvrij en onvriendelijk voor autobezoekers aan de binnenstad. Complete afschaffing van de wielklem zal echter leiden tot een te grote toename van het aantal wanbetalende bezoekers, die gemiddeld langer parkeren.

Wethouder

Stadsdeelwethouder Verkeer en Parkeren, Guido Frankfurther: "Voor de economische vitaliteit van de binnenstad is het essentieel dat er voldoende parkeermogelijkheden blijven voor het noodzakelijk autoverkeer. Om deze mogelijkheden, bij gehele afschaffing, te kunnen garanderen moet het aantal uit te geven vergunningen voor bewoners en bedrijven in de binnenstad waarschijnlijk drastisch omlaag. En dat willen we natuurlijk niet!"

Stadstoezicht

Om toch een klantvriendelijke manier van handhaving toe te passen, stelt het Dagelijks Bestuur voor de beschikbare capaciteit van Stadstoezicht anders in te zetten. Een groot gedeelte van de wielklemmers zullen voortaan zogenaamde naheffingsaanslagen gaan uitdelen.

Totale afschaffing van de wielklem valt pas te overwegen indien naheffingsaanslagen van bezoekers uit alle Europese landen adequaat vallen te innen. De huidige recent veranderende Europese regelgeving biedt daarvoor nog onvoldoende aanknopingspunten.

Het besluit over de wielklem komt aan de orde in de vergadering van de Commissie van Advies Verkeer en Parkeren in september en gaat in per 1 januari 2004.

© Gemeente Amsterdam