De wielklem aan banden
3 september 2003 - Johanneke Helmers
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft besloten het aantal
aan te brengen wielklemmen met 70% te verminderen. Tegelijkertijd zal
het aantal parkeerbonnen worden verhoogd van 4.000 naar 75.000 per
jaar. Totale afschaffing van de wielklem zou leiden tot een sterke
verslechtering van de bereikbaarheid en een vermindering van het
aantal uit te geven parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven.
De uitvinder van de wielklem
De fractie van de VVD drong in haar notitie 'Handhaven zonder klem'
aan op totale afschaffing. Het Dagelijks Bestuur ervaart de wielklem
als ongastvrij en onvriendelijk voor autobezoekers aan de binnenstad.
Complete afschaffing van de wielklem zal echter leiden tot een te
grote toename van het aantal wanbetalende bezoekers, die gemiddeld
langer parkeren.
Wethouder
Stadsdeelwethouder Verkeer en Parkeren, Guido Frankfurther: "Voor de
economische vitaliteit van de binnenstad is het essentieel dat er
voldoende parkeermogelijkheden blijven voor het noodzakelijk
autoverkeer. Om deze mogelijkheden, bij gehele afschaffing, te kunnen
garanderen moet het aantal uit te geven vergunningen voor bewoners en
bedrijven in de binnenstad waarschijnlijk drastisch omlaag. En dat
willen we natuurlijk niet!"
Stadstoezicht
Om toch een klantvriendelijke manier van handhaving toe te passen,
stelt het Dagelijks Bestuur voor de beschikbare capaciteit van
Stadstoezicht anders in te zetten. Een groot gedeelte van de
wielklemmers zullen voortaan zogenaamde naheffingsaanslagen gaan
uitdelen.
Totale afschaffing van de wielklem valt pas te overwegen indien
naheffingsaanslagen van bezoekers uit alle Europese landen adequaat
vallen te innen. De huidige recent veranderende Europese regelgeving
biedt daarvoor nog onvoldoende aanknopingspunten.
Het besluit over de wielklem komt aan de orde in de vergadering van de
Commissie van Advies Verkeer en Parkeren in september en gaat in per 1
januari 2004.
© Gemeente Amsterdam