Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER: prijzen stads-/streekvervoer moeten in de pas blijven
ROVER vindt dat de tarieven voor het stads- en streekvervoer de
komende jaren niet méér omhoog mogen dan de kostenstijgingen waarmee
de vervoerbedrijven te maken hebben. Dat schrijft ROVER aan Verkeer en
Waterstaat in een reactie op het concept-Tarievenplan 2004-2007 van
het ministerie, mede namens de Consumentenbond en de Chronisch zieken
en Gehandicapten Raad.
In het Tarievenplan stelt V&W voor om de tarieven jaarlijks met
gemiddeld 1,5% tot 2% extra te laten stijgen, bovenop de
kostenstijgingen in de bedrijfstak openbaar vervoer. Deze
kostenstijgingen liggen op hun beurt al boven de gemiddelde stijging
van de consumentenprijzen. De jaarlijkse opslag op de 'normale'
tariefsverhoging is volgens het ministerie nodig om te voldoen aan de
bezuinigingsopdracht van het kabinet Balkenende-II. Het wordt niet
mogelijk, dan wel niet wenselijk geacht, deze bezuiniging te zoeken in
een verdere efficiencyverbetering of vermindering van het
voorzieningenniveau.
ROVER stelt dat de prijsontwikkeling in het stads- en streekvervoer
door deze maatregel nog verder uit de pas gaat lopen met de algemene
prijsontwikkeling dan zij nu al doet. Dit terwijl de prijs van het
autogebruik de laatste jaren juist maar weinig omhooggaat. ROVER wijst
ook op de effecten van het Tarievenplan 1984-1987, waarbij drastische
prijsverhogingen van strippenkaarten en abonnementen leidde tot een
forse verschuiving van openbaarvervoer- naar autogebruik. Intussen is
het autobezit alleen maar groter geworden. Vraaguitval is voor het
bieden van een aantrekkelijke publieke vervoersvoorziening een
uitermate ongezonde basis.
Qua efficiency is volgens ROVER nog veel winst te bereiken door meer
werk te maken van doorstromingsmaatregelen voor tram en bus. Het
hiervoor in de jaren 1996-2000 uitgetrokken geld is nooit volledig
benut, ook al toonde onderzoek aan dat het openbaar vervoer hiermee
efficiënter en aantrekkelijker werd.
ROVER heeft ook bezwaar tegen twee andere voornemens in het
Tarievenplan, te weten een vermindering van het kortingspercentage van
het gereduceerd tarief en het bovengemiddeld verhogen van de
abonnementsprijzen. ROVER kan wel instemmen met een sterkere verhoging
van de stad-/streeksupplementen van NS-trajectabonnementen, omdat deze
momenteel relatief goedkoop zijn.
Laatst gewijzigd: 3 september 2003
---