Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: prijzen stads-/streekvervoer moeten in de pas blijven

ROVER vindt dat de tarieven voor het stads- en streekvervoer de komende jaren niet méér omhoog mogen dan de kostenstijgingen waarmee de vervoerbedrijven te maken hebben. Dat schrijft ROVER aan Verkeer en Waterstaat in een reactie op het concept-Tarievenplan 2004-2007 van het ministerie, mede namens de Consumentenbond en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad.

In het Tarievenplan stelt V&W voor om de tarieven jaarlijks met gemiddeld 1,5% tot 2% extra te laten stijgen, bovenop de kostenstijgingen in de bedrijfstak openbaar vervoer. Deze kostenstijgingen liggen op hun beurt al boven de gemiddelde stijging van de consumentenprijzen. De jaarlijkse opslag op de 'normale' tariefsverhoging is volgens het ministerie nodig om te voldoen aan de bezuinigingsopdracht van het kabinet Balkenende-II. Het wordt niet mogelijk, dan wel niet wenselijk geacht, deze bezuiniging te zoeken in een verdere efficiencyverbetering of vermindering van het voorzieningenniveau.

ROVER stelt dat de prijsontwikkeling in het stads- en streekvervoer door deze maatregel nog verder uit de pas gaat lopen met de algemene prijsontwikkeling dan zij nu al doet. Dit terwijl de prijs van het autogebruik de laatste jaren juist maar weinig omhooggaat. ROVER wijst ook op de effecten van het Tarievenplan 1984-1987, waarbij drastische prijsverhogingen van strippenkaarten en abonnementen leidde tot een forse verschuiving van openbaarvervoer- naar autogebruik. Intussen is het autobezit alleen maar groter geworden. Vraaguitval is voor het bieden van een aantrekkelijke publieke vervoersvoorziening een uitermate ongezonde basis.

Qua efficiency is volgens ROVER nog veel winst te bereiken door meer werk te maken van doorstromingsmaatregelen voor tram en bus. Het hiervoor in de jaren 1996-2000 uitgetrokken geld is nooit volledig benut, ook al toonde onderzoek aan dat het openbaar vervoer hiermee efficiënter en aantrekkelijker werd.

ROVER heeft ook bezwaar tegen twee andere voornemens in het Tarievenplan, te weten een vermindering van het kortingspercentage van het gereduceerd tarief en het bovengemiddeld verhogen van de abonnementsprijzen. ROVER kan wel instemmen met een sterkere verhoging van de stad-/streeksupplementen van NS-trajectabonnementen, omdat deze momenteel relatief goedkoop zijn.


Laatst gewijzigd: 3 september 2003

---