Gemeente Amersfoort

Snelfietsroute Vathorst: college legt gemeenteraad twee varianten voor

datum: 2 september 2003

Het college van B en W heeft op dinsdag 2 september besloten de gemeenteraad twee varianten voor te leggen als mogelijke tracés voor een snelle fietsverbinding van het centrum van Amersfoort naar Vathorst en vice versa.
Dit besluit is genomen naar aanleiding van de inspraak en de peiling die eerder dit jaar over de 'snelfietsroute Vathorst-Amersfoort centrum' is gehouden. Bij de peiling kon een keuze worden gemaakt uit zes mogelijke varianten. Twee tracés, die over de Baander en Buitenom, kregen hierbij de meeste steun.

Bij de keuze voor een snelle fietsroute van Vathorst naar het centrum van de stad konden verschillende doelgroepen hun voorkeur uitspreken over zes mogelijke fietsroutes van Vathorst naar het centrum van de stad. Zij konden dat doen via een reactieformulier of via internet. Via het reactieformulier zijn 219 reacties binnengekomen, via internet 315. Daarnaast hebben 66 mensen gereageerd door een handtekening onder een reactie te zetten en zijn er enkele brieven binnengekomen. In totaal zijn 600 reacties ontvangen. De reacties van de gemeente hierop zijn gebundeld in een inspraaknota. De tracés door de Baander en de zogenoemde Buitenom-route kregen de meeste steun.

Snel en veilig
De gemeente is verantwoordelijk voor een goede verbinding voor alle vormen van verkeer tussen de verschillende wijken en tussen de nieuw te bouwen wijken en de bestaande stad. In vervolg op het Verkeer- en vervoerplan (VVP) van Amersfoort streeft de gemeente ernaar het autoverkeer te beperken door goede en snelle fietsroutes aan te leggen. De keuze voor een tracé door de Baander ligt voor de hand, omdat deze route kort, snel en sociaal veilig is in tegenstelling tot de route Buitenom. De gebruikers en bewoners van Vathorst onderschrijven dat ook. De bewoners van de Boerderijkamer echter vrezen dat een tracé door hun omgeving het woongenot aantast. Zij vinden de route Buitenom eveneens sociaal veilig en stellen dat het met het omrijden wel meevalt.
Van de gemeenteraad wordt nu een keuze gevraagd voor één van beide opties. Het maatschappelijk draagvlak en de financiële consequenties zullen hierbij zeker een rol spelen.

Maatschappelijk draagvlak
Burgemeester en wethouders beamen dat de route door de Baander een aantasting betekent van het woongenot. In tegenstelling tot de bewoners van de Boerderijkamer is het college van mening dat de route Buitenom minder sociaal veilig is dan het tracé door de Baander. De afstand naar het winkelcentrum Emiclaer via De Baander of Buitenom is nagenoeg gelijk, maar naar andere bestemmingen in de stad is de afstand via het Buitenom-tracé wel aanzienlijk groter. Voor de bewoners van Vathorst kan hierdoor de keuze voor de fiets negatief worden beïnvloed.
Het voorgestelde tracé door De Baander stuit bij de bewoners van De Boerderijkamer op veel weerstand. De gemeenteraad sprak zich eerder al tijdens de commissie Beheer van juni in meerderheid uit voor de Buitenom-variant.

Kosten
De kosten voor de aanleg van het Buitenom-tracé zijn circa 1,3 miljoen euro. Dat is de helft meer dan de route door De Baander. De toename in de beheerkosten voor dit tracé worden geraamd op zo'n 17.000 euro per jaar. Definitieve besluitvorming over dekking van de kosten voor de snelfietsroute vindt plaats tijdens de begrotingsbehandeling in het najaar.