Gemeente Veenendaal
PERSBERICHT 73: CONVENANT OPENBAAR ONDERWIJS (GEMEENTE ZEIST)
(02-09-2003)
Gemeenten onderzoeken mogelijkheden bestuurlijke schaalvergroting en
verzelfstandiging openbaar onderwijs
Op 3 september 2003 zullen de Wethouders Onderwijs van de gemeenten
Zeist, Amerongen, Bunnik, Maarn, Doorn, Driebergen, Leersum en de
Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs van de gemeente
Veenendaal de intentieverklaring ondertekenen, waarin is vastgelegd
dat deze gemeenten en Bestuurscommissie gezamenlijk een onderzoek
zullen laten uitvoeren naar de mogelijkheden van bestuurlijke
schaalvergroting en verzelfstandiging van het openbaar primair,
speciaal en praktijkonderwijs van genoemde gemeenten.
De ondertekening vindt plaats om 10.15 uur in het gemeentehuis van
Leersum.
Het regeringsbeleid, en dus ook het onderwijsbeleid, wordt al enige
tijd gekenmerkt door begrippen als decentralisatie en deregulering.
Het uitgangspunt van de rijksoverheid in dit kader is dat op het vlak
van lokaal en schoolbestuurlijk onderwijsbeleid veel meer aan de
gemeentebesturen, schoolbesturen en scholen wordt overgelaten dan in
het verleden (bestuurlijke autonomie). Deze deregulering en
decentralisatie heeft binnen het onderwijs geleid tot verhoging van de
risicos op bestuurlijk niveau. Die risicos hebben met name betrekking
op de terreinen van personeel, financiën en materiële zaken. Om die
risicos adequaat te kunnen opvangen en te kunnen spreiden is
schaalvergroting van het openbaar primair, speciaal en
praktijkonderwijs noodzakelijk.
In dit kader hebben de gemeenten Zeist, Amerongen, Bunnik, Maarn,
Doorn, Driebergen, Leersum en de Bestuurscommissie Openbaar Primair
Onderwijs van de gemeente Veenendaal besloten onderzoek te laten
uitvoeren naar de mogelijkheden van bestuurlijke schaalvergroting en
verzelfstandiging van het openbaar primair, speciaal en praktijk
onderwijs van genoemde gemeenten. Met het ondertekenen van de
intentieverklaring verklaren de gemeenten zich bereid tot het aangaan
van verder onderzoek en het mede financieren van de kosten van het uit
te voeren onderzoek.
Het onderzoek is gericht op het mogelijk per 1 januari 2005 tot stand
brengen van een zelfstandig rechtspersoon aan wie de bestuurlijke
verantwoordelijkheid van het openbaar primair, speciaal en
praktijkonderwijs van de getrokken gemeenten kan worden overgedragen.
Het zal zich onder meer richten op facetten zoals de bestuursvorm,
bestuurs- en managementprofiel, de ondersteuningsfunctie, het
ontvlechten van de financiële administraties en het vormgeven van de
medezeggenschap.