Universiteit van Amsterdam
De alledaagse betekenis van populaire cultuur
woensdag 3 september 14.30 uur
Oratie Communicatiewetenschap
Mw. prof. dr. E.A. van Zoonen, hoogleraar Media en populaire cultuur: Identiteit en burgerschap in populaire cultuur.
Televisie, voetbal, popmuziek en computerspelletjes zijn vormen van populaire cultuur waaraan miljoenen mensen plezier beleven. Ze zijn echter omgeven door een kritisch en bezorgd discours over hun esthetische en ethische waarde, over afstompende sociaal-psychologische effecten en over simplistische kennis- en argumentatiestructuren. Vragen over de alledaagse betekenis van populaire cultuur voor uiteenlopende publieksgroepen blijven daardoor op de achtergrond. In deze oratie staat die betekenis juist centraal, en gaat het in het bijzonder over de manier waarop individuele en collectieve identiteiten vorm krijgen in populaire cultuur, en welke processen van maatschappelijke in- en uitsluiting (burgerschap) ermee gemoeid zijn. Populaire cultuur is echter niet alleen via mechanismen van identiteitsvorming aan burgerschap gekoppeld, maar ook via de popularisering van de klassieke instituties van burgerschap: journalistiek, publieke omroep en politiek. In het laatste deel van de rede gaat het daarom over de mogelijke bijdrage van dergelijke popularisering aan democratische doeleinden.
Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Voor vragen over promoties en oraties Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929 of voorlichting@amc.uva.nl.
Universiteit van Amsterdam