Ingezonden persbericht

Website gemeente verhoogt betrokkenheid burger


ALMERE, 20030903 --
Almere, 1 september 2003 - Ruim 70% van de Nederlanders denkt dat de internetsite van de gemeente de betrokkenheid van de Nederlandse burger bij de gemeente kan vergroten. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendview (www.trendview.nl). Op dit moment voelt 57% van de burgers zich betrokken bij de ontwikkelingen van zijn of haar gemeente. Hoewel bijna drie op de vier burgers denken dat de betrokkenheid kan worden vergroot via de website, is het opvallend dat slechts één op de vier burgers wel eens de website van zijn of haar gemeente heeft bezocht.


Betrokkenheid vergroten
Sinds mei dit jaar zijn alle Nederlandse gemeenten online aanwezig op het internet. Uit het onderzoek blijkt dat de website vooral wordt geraadpleegd om informatie te zoeken (54%), maar daarnaast is men ook gewoon benieuwd naar de website van zijn of haar gemeente (21%). Dat de betrokkenheid van de burger nog vergroot kan worden, blijkt uit het feit dat slechts één op de vijf Nederlanders wel eens een gemeenteraadsvergadering heeft bijgewoond. Indien de raadsvergadering via internet te volgen zou zijn, zou 31% van de mensen deze vergadering volgen. 33% van de mensen zou via sms, email of chat willen reageren tijdens een gemeenteraadsvergadering. In een persbericht kondigt de gemeente Eindhoven (www.eindhoven.nl) aan dat vanaf september de raadsbijeenkomsten door iedereen met een internetverbinding kunnen worden gevolgd. Niet alleen live-uitzendingen, maar ook een digitaal archief met videobeelden staat ter beschikking van de burger, waar men middels zoekopdrachten de relevante raadsvergaderingen kan terugvinden.

Toekomst
Dat de gemeentelijke websites toekomst hebben, blijkt wel uit het feit dat het digitale loket van de gemeente Enschede vaker "bezocht" is dan het fysieke loket. Zo kwamen er in de eerste helft van 2003, 78.131 personen naar het fysieke loket en 85.969 naar het digitale loket. Het feit dat de bezoekers van de twee loketten niet helemaal zijn te vergelijken, ziet ook de gemeente zelf in. Volgens de gemeente geven deze cijfers toch een aardige indicatie van hoe burgers in contact komen met de gemeente. De gemeente Enschede verwacht voor het Digitale Loket voor 2003 een bezoekersaantal van rond de 150.000. Het Digitaal Loket van de gemeente Enschede is te bereiken via www.loket.enschede.nl en heeft ruim 500 diensten in zijn online dienstenpakket.

De meest succesvolle toepassing die uit het onderzoek van Trendview naar voren komt, is het doorgeven van een adreswijziging via de internetsite van de gemeente. Bijna drie kwart van de Nederlandse burgers die wel eens van internet gebruik maakt, geeft aan in de toekomst van deze mogelijkheid gebruik te willen maken. Tevens geeft bijna 70% aan dat zij gebruik zouden maken van de mogelijkheid om online hun klachten door te geven. Aangezien ruim 90% van de Nederlandse internetters gebruik zou maken van de website van zijn of haar gemeente indien er meer mogelijkheden op de website aanwezig zouden zijn, kan in het algemeen gesteld worden dat de mogelijkheden op de internetsites van de Nederlandse gemeenten nog te beperkt zijn om succesvol te kunnen worden ingezet.

Menselijk contact
De burgers die positief tegenover het gebruik van de internetsite staan, geven het gemak en de tijdwinst als belangrijkste argument. Lange wachttijden bij de loketten en beperkte openingstijden kunnen door de juiste inzet van internet worden vermeden. De groep mensen die geen intentie heeft om hun gemeentezaken via het internet te regelen, blijkt het ontbreken van menselijk contact aan te voeren als belangrijkste reden. Op de website www.trendview.nl kunnen geïnteresseerden het rapport "De burger en de digitale gemeente" gratis downloaden.



Ingezonden persbericht